חשש לריגול

עובד הייטק יקבל 70 אלף שקל - כדי לא לעבוד

חברת המשחקים הסלולריים פלייטיקה תשלם לעובד שעזב אותה 70 אלף שקל בחודש כדי שלא יעבור לעבוד אצל המתחרה, עד לסיום תקופת הצינון, מחשש לריגול (טכנולוגיה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אנו מתייחסים פעמים רבות למשחקים בסלולר בביטול אך מתברר כי מדובר במכרה זהב של ממש כשגם שתי חברות ישראליות חלק ממנו. אחת החברות כך נחשף השבוע מוכנה לשלם לעובד 70 אלף שקל בחודש העיקר שלא יעבוד אצל המתחרה שלה.

המדובר בחברת המשחקים פלייטיקה (Playtika), שהגישה לפני כמה חודשים תביעה בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, למנוע מעובד שלה לעבור לחברת דרגונפליי (Dragonplay) — וקיבלה את אישורו של בית הדין לכפות על העובד תקופת צינון של שלושה חודשים בהם היא משלמת את שכרו הריאלי אצל המתחרה.

הסכסוך המשפטי חשף נתונים כלכליים שפלייטיקה כנראה הייתה מעדיפה להשאיר במגרה — כמו גובה הכנסותיה השנתיות (כמיליארד דולר), והתמורה שגרפו כמה מעובדיה כתוצאה ממכירת הענק לקונסורציום הסיני בשנה שעברה (340 אלף דולר לעובד).

פלייטיקה, כך התברר על פי הדיווח ב'דה מרקר', מוכנה לשלם לעובד, כלכלן בהכשרתו, 67.5 אלף שקל לחודש — משכורת הגבוהה פי שניים וחצי מהמשכורת שקיבל אצלה עד כה — רק כדי שלא יעבור למתחרה דרגונפליי, ויקיים את דרישת הצינון של חצי שנה המופיעה בחוזה העבודה שלו.

פלייטיקה ודרגונפליי עוסקות בפיתוח ושיווק משחקים לרשתות חברתיות ופלטפורמות סלולריות, בעיקר משחקי מזל במודל פרימיום (freemium), שבו המשחק ניתן להורדה בחינם, אך חלקים ממנו ניתנים בתשלום. בענף מכנים את המשחקים האלה משחקי קז'ואל, בשל העובדה שהם אינם מחייבים ריכוז מתמשך, וניתן לשחק בהם בזמן חופשי וללא מחויבות.

פלייטיקה הודיעה כי היא מסכימה שהעובד יועסק בכל חברה אחרת בתקופה זו, כולל אצל מתחרות בתחום המשחקים, רק לא אצל המתחרה הספציפית הזאת. בסיכומיה לבית המשפט היא מספרת כי כאשר העובד הודיע על כוונתו לעזוב, היא הציעה לו להיכלל בתוכנית שימור בת ארבע שנים, במסגרתה יוכל לקבל תשלומים של חצי מיליון דולר.

לטענת החברה העובד אחראי על "כלכלת המשחק" של משחק הדגל של פלייטיקה — סלוטומניה, משחק מכונות מזל המגלגל הכנסות דמיוניות של לא פחות מ-500 מיליון דולר בשנה.

כלכלת המשחק מהווה את אחורי הקלעים של משחק מחשב, ומשחקי מזל וירטואליים משתמשים בה כדי לגרום לשחקנים לרצות להמשיך ולשחק עוד ועוד, באמצעות מניפולציות פסיכולוגיות שונות. כלכלת משחק מוצלחת תגרום לשחקן לשחק שוב גם אם יפסיד, ותמשוך אותו להמשיך ולסכן את הסכומים שצבר אם ניצח. היא קובעת כמה מטבעות יקבל שחקן שנכנס כל יום, כמה עולה חרב נדירה, או מה הסיכוי שהרולטה תיפול על אפס. פלייטיקה טוענת שכלכלת המשחק שלה היא סוד מסחרי, והיא מה שהופך את המשחק למצליח בקרב הלקוחות.

העובד, לטענתה, היה חלק מקבוצה מצומצמת של שותפי סוד ונחשף לסודות מסחריים וטכנולוגיים ביחס למוצרים קיימים וביחס לפיתוחים עתידיים. לפי פלייטיקה, הוא עתיד להפר את השמירה על הסודיות עליה התחייב בחוזה העסקתו, בשל הדמיון הרב בין מוצרי החברות.

טענה מעניינת נוספת שהעלתה החברה היא כי השכר הגבוה שהעובד צפוי לקבל בדרגונפליי — 70 אלף שקל, פי 2.5 משכרו בחברת פלייטיקה חורג בצורה משמעותית מטווח השכר המקובל לאדם שמעולם לא ניהל מוצר אלא עסק רק בתחום הכלכלה, ולכן הוא מעיד על כך שדרגונפליי משלמת "פרמיית קניית סוד מסחרי", ולא רק על כישוריו של העובד.

העובד מצדו טען שכלכלת משחק מורכבת מפרמטרים שצריך להפעיל על המשחק והמשתמשים הספציפיים שלו. הנוסחה מורכבת מטבלאות ענק ואלפי רשימות ומרכיבים בשילובים שונים של ניסוי וטעייה, ולא ניתן להעתיק כלכלת משחק של משחק אחד לאחר. עם זאת, בחקירה נגדית בבית המשפט הוא הודה כי חלק מתפקידו הוא סוג של ריגול ביחס למשחקים אחרים, כשהוא משחק בהם ומנסה להבין את המנגנונים שלהם, ולכן הוא אינו פוסל כי קיימת אפשרות להתאמה של כלכלת משחק א' למשחק ב'.

בנוסף, הוא ציין כי התפקיד שהוצע לו בדרגונפליי מהווה קידום מקצועי משמעותי — בפלייטיקה הוא כיהן כראש צוות כלכלת משחק אחד בלבד, ובדרגונפליי הוא עתיד לשמש מנהל מוצר של כמה משחקים ולנהל את צוותי המשנה של כל אחד מהם. "מה שהוצע לי, זה להישאר לעבוד בתפקיד שלא אצטרך לעשות בו הרבה. נושא המשכורת לא עלה כי מבחינתי הוא לא רלוונטי. מה שהיה חשוב לי זה הקריירה והמימוש העצמי שלי", הסביר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר