סעודיה: איראן וחיזבאללה ירו עלינו את הטיל

שר החוץ הסעודי הטיל על איראן את האחריות לטיל שירו החות'ים על ריאד. "איראן לא יכולה לשגר טילים לעבר ערים ועיירות סעודיות ולצפות שלא ננקוט צעדים" (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
שר החוץ הסעודי במסיבת העיתונאים (צילום: מתוך ynet)

המתח בין איראן וסעודיה גובר בעקבות שיגור טיל בליסטי ארוך טווח על ידי המורדים החות'ים, שאיראן תומכת בהם, לכיוון נמל תעופה באזור ריאד. מערכת ההגנה האווירית הסעודית יירטה את הטיל. שר החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'ובייר, החריף הערב (ב') את הטון כלפי איראן ואמר בראיון לרשת CNN כי "חיזבאללה ירה טיל איראני משטח שבו מחזיקים החות'ים בתימן. אנחנו רואים בכך צעד מלחמתי. איראן לא יכולה לשגר טילים לעבר ערים ועיירות סעודיות ולצפות שלא ננקוט צעדים".

מוקדם יותר הזהיר כי "סעודיה שומרת לעצמה את הזכות להגיב על פעולות המשטר האיראני התוקפני בזמן ובדרך המתאימים".

לדברי שר החוץ הסעודי, "הטרור האיראני ממשיך להפחיד חפים מפשע, לעבור על החוק הבינלאומי ולהרוג ילדים". הוא הוסיף כי "המעורבות האיראנית פוגעת בביטחון מדינות האזור ומשפיעה על השלום העולמי. אנו לא נקבל פגיעה בביטחון הלאומי שלנו". בראיון לרשת CNN הוסיף כי סעודיה מושיטה את ידה לאיראן מאז 1979, "קיבלנו חזרה רק הרג והרס".

דובר הקואליציה הערבית בסעודיה תקף אמש את איראן בגין הסיוע שהיא מעניקה לכאורה למורדים החות'ים בתימן. הדובר פירט כי האיראנים מסייעים למורדים הן בהכשרה והן בטכנולוגיה ואמצעי לחימה.

בהמשך לשיגור בשבת, המורדים החות'ים הציגו היום מערכת טילים חדשה נגד כלי שיט בשם "אל-מנדב 1", ע"ש המיצר האסטרטגי הסמוך לתימן. החות'ים נלחמים בסעודיה ובבעלות בריתה בתימן, שם מתחוללת מלחמת אזרחים בשנים האחרונות. במרס 2015, לאחר שהחות'ים יצאו במסע כיבושים, הכריזו סעודיה ומדינות ערביות נוספות על מבצע "סופה נחרצת" בתימן, בניסיון למנוע מהמורדים להשתלט על המדינה.

לאחרונה ישנה מתיחות עזה בין סעודיה לאיראן כשברקע מרחפת התפטרותו של ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי, שמחזיק אזרחות סעודית ומטפח יחסים קרובים עם משפחת המלוכה בטענה כי גורמים הקשורים לאיראן ניסו להתנקש בו.

רשת "אל-ערבייה" הסעודית ממשיכה לפרסם פרטים על ניסיון ההתנקשות לכאורה באל-חרירי. אחר הצהריים טענה הרשת מפי "מקורות מערביים" עלומים שנעשו ניסיונות שיבוש למערכת הניווט של שיירת ראש ממשלת לבנון ימים ספורים לפני התפטרותו. עוד נטען כי המכשור שהשתמשו בו בניסיונות השיבוש הוא מתוצרת איראנית.

צבא לבנון ומנגנוני הביטחון הלבנוניים הודיעו אתמול כי אין בידיהם שום מודיעין על ניסיון התנקשות או תכנון של ניסיון כזה. גם נסראללה התייחס אתמול בספקנות לדבריו של אל-חרירי, שאותם כינה "שמועה" ו"טירוף סעודי".

הבוקר המשיכו גורמים בסביבת זרם "אל-מוסתקבל", שבראשו עומד אל-חרירי, לרמוז כי מנגנון מודיעין מערבי הוא שמסר את המידע על תכנון ניסיון ההתנקשות ולא הסעודים. גורמים בזרם אמרו לעיתון "אל-ג'ומהוריה" כי הכחשתם של מנגנוני הביטחון הלבנוניים לגבי התכנון להתנקש באל-חרירי אינה אלא עדות לכך שגורם זר הוא שמסר את המידע. קרובים לאל-חרירי אמרו לעיתון שהמידע על הניסיון הגיע ממקור מהימן מחוץ ללבנון, מה שמסביר את הכחשת גורמי הביטחון הלבנוניים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר