מתיחות עזה

סעודיה: בגלל חיזבאללה ננהג בלבנון כאויבת

המתיחות בין סעודיה לאיראן מחריפה לאור ההצהרות של שני הצדדים. בסעודיה זועמים על שיגור הטיל מתימן לעבר ריאד ומאשימים את חיזבאללה ואיראן באחריות לכך (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
המלך סלמן בביקורו של הנשיא טראמפ (צילום: שילה קרייג, הבית הלבן)

שיא חדש במתיחות בין סעודיה לאיראן. לאחר ההכרזה אתמול של שר החוץ הסעודי על הכרזת המלחמה של איראן נגד סעודיה גם המלך סלמאן בן עבד אל-עזיז שוחח אתמול (שני) בצהריים עם ראש ממשלת לבנון המתפטר, סעד אל-חרירי, בעניין "התוקפנות של חיזבאללה נגד הממלכה".

השר לענייני המפרץ, ת'אמר א-סבהאן, אמר לרשת "אל-ערבייה" כי ממשלת לבנון חייבת להיות מודעת לסכנה שחיזבאללה מהווה לסעודיה. לדבריו, סעודיה לא מעוניינת שלבנון תיקח חלק ב"מלחמה שנפתחה נגד הממלכה וסעודיה תשתמש בכל האמצעים, המדיניים והלא-מדיניים, כדי להיאבק בחיזבאללה. גם א-סבהאן איים כי סעודיה תראה בממשלת לבנון כאילו הכריזה עליה מלחמה בהשפעת חיזבאללה.

כזכור, אל-חרירי נמצא בסעודיה בימים האחרונים, וממנה גם הודיע על התפטרותו בשידור מחשש לחיי כשטען כי נודע לו על קנוניה לחסלו.

א-סבהאן אמר כי הוא מצפה מממשלת לבנון להרתיע את חיזבאללה, והאשים אותה בכך שכל החלטותיה מושפעות מהארגון השיעי שנתמך על-ידי איראן. "לבנון נחטפה על ידי חיזבאללה ואיראן שעומדת מאחוריו", אמר בנחרצות.

השר הסעודי לענייני המפרץ, ת'אמר א-סבהאן, צייץ אתמול בבוקר: "לבנון אחרי ההתפטרות של אל-חרירי לא תהיה כמו שהוא הייתה לפני ההתפטרות. לא נסכים שהיא תהפוך למקום שממנו יוצא הטרור למדינות שלנו. ביד המנהיגים שלו נמצאת ההחלטה אם לבנון תהיה מדינה של טרור או מדינה של שלום".

מנגד, שר החוץ האיראני מוחמד זריף האשים אתמול את סעודיה ב"בריונות" וב"ערעור היציבות האזורית באמצעות פרובוקציות". בסדרת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו כתב כי "סעודיה משטחת את תימן בהפצצות, ורוצחת אלפי בני אדם ותינוקות חפים מפשע, מפיצה כולירה ואחראית לרעב במדינה. אבל היא מאשימה את איראן".

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה האשים את ריאד ב"חטיפתו" של אל-חרירי, שמחזיק באזרחות סעודית ונתמך על ידה, וכינה את התפטרותו "טירוף". נסראללה התגרה באל-חרירי וקרא לו לשוב לביירות "אם הסעודים ירשו לו". דבריו של נסראללה עוררו גל של לעג ברשתות החברתיות לאל חרירי.

סעודיה כינתה את פעולותיה של איראן "צעד מלחמתי" בעקבות שיגור הטיל הבליסטי לעבר נמל התעופה בשבת על-ידי המורדים החות'ים בתימן. שר החוץ הסעודי עאדל ג'ובייר הטיל באופן חריג את האחריות על שיגור הטיל על חיזבאללה. בריאיון ל-CNN אמר ג'ובייר כי "מדובר בטיל איראני ששיגרו אנשי החיזבאללה מתימן". גורמים רשמיים בארה"ב האשימו את איראן בעבר בחימוש המורדים, אך טענותיהם של הסעודים טרם אומתו.

הסעודים הכריזו בינתיים על "סגירה זמנית" של הגבולות בתימן בתגובה לשיגור הטיל, במטרה למנוע הברחות נוספות של אמצעי לחימה מהיבשה או דרך הים, אך התחייבו לשמור על הכנסת הסיוע ההומניטרי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר