הושלם הפיתוח

שדה הקרב העתידי - ה"מפלצות" הלא מאוישות • צפו בביצועים

ה"רובטל" וה"פנדה": הכירו את כלי ההנדסה הענקיים הקרביים, הנשלטים מרחוק, שלאחרונה סיימו בתעשייה הצבאית את פיתוחם, לקראת השתלבותם הצפויה במלחמה הבאה • צפו בביצועים (צבא)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
(צילומים: יואב זיתון, ynet)

בין אור יהודה ליהוד, במגרשי הניסויים של מרכזי הפיתוח בתעשייה האווירית, הסתיים לאחרונה פיתוחם של דחפורי ענק ורובוטים הנדסיים - כלי המלחמה הבלתי מאוישים הגדולים ביותר.

הצצה יוצאת דופן קיבל צוות ynet שהגיע לתעד את מפלצות הרובוטיות שעשויות להשתתף במלחמה הבאה, מאחר והן כבר זכו לעניין בצה"ל העשוי לרכוש אותם בהמשך.

מדובר ב'רובטל', שילוב של רובוט גדול מהיר וכלי הנדסי שיכול לבצע את המשימות לבדו תוך שהוא נשלט מרחוק, וב'פנדה' (D9 לא מאויש), כלי הנדסי ממוגן ירי שמשקלו המינימלי הוא 65 טונות.

הרובטל הזריז, מציג חזות של רובוטריק: הוא בעל כפות סגירה שמרימות ומנערות חפצים חשודים גדולים כמו מכוניות החשודות כרכבי תופת, מצטיין בעבירוּת יוצאת דופן בסביבה הררית או רוויית מכשולים בתווך שבין השטח הפתוח לשטח הבנוי והוא אף מתכווץ ומתרחב בהתאם לצורת ההפעלה שבה מעוניין הכוח שמפעיל אותו.

ה"רובטל" בפעולה

על "אחיו" הפנדה, ה-D9 הגדול עוד יותר, הולבשה מערכת מיוחדת, שייחודה הוא ברב גווניות: את האלמנטים הטכנולוגיים שלה ואת עיקרון ההפעלה שלה ניתן להלביש גם על טנקים, נגמ"שים ויתר המשוריינים, וכך לצמצם שליחת לוחמים לשדה הקרב המסוכן.

ה-D9 הבלתי מאויש הזה מפגין יכולות כאילו נהג בו חייל הנדסה קרבי, מפעיל-לוחם: הוא חשף מוקשים ומטעני חבלה כמוביל כוח מתמרן, בנה סוללות אדמה כדי להגן על כוחות בשטח אויב וכמובן תמרן בשטחים קשים. הוא אף יכול, אם צריך, להחריב בתים שבהם מסתתרים מחבלים ולחלץ משוריינים שנתקעו תחת אש. גם שליטה מלאה מרחוק, הפעלת כף ב"שן" האחורית, שליטה על המכניקה של הכלי, דוגמת לחצי שמן וטמפרטורת מנוע - מציג ה'פנדה'.

הפעלתם של שני הכלים החדישים הללו היא באחד משני האופנים הבאים: הפעלה מלאה מקרון בטוח ומרוחק של הכוח, תוך כדי משימה - או באמצעות תקשורת אלחוטית מתקדמת, מצלמות ומכ"מים שניתן להתקין עליהם: הזנת נתונים למשימה עצמאית בליווי ופיקוח מרחוק.

ה"פנדה"

ראש מטה יבשה בתעשייה האווירית, אלוף במילואים גדי שמני, לשעבר מפקד פיקוד מרכז, הסביר לכתב הצבאי של ynet יואב זיתון: "פיתוח הרובוטים האלה נשען על תפיסה של איך אני רוצה להילחם בשדה הקרב העתידי, ככזה שדורש פעולה ותגובה מהירה יותר עם יותר נטילת סיכונים בגלל אזורי לחימה רוויים באוכלוסייה".

רובוטים אלה מיועדים גם למשימות ביטחון שוטף כמו סיורי פתיחת ציר בגבולות. הם מכירים עשרות חיישנים שיודעים לסרוק את הסביבה ברדיוס של מאות מטרים, לעקוף מכשולים ולאתר אויב. "אני אומר למפקדים בשיחות איתם - העתיד כבר כאן. זה לא פשוט לשנות סדרי עולם, אבל צה"ל הוא מהמתקדמים בצבאות העולם בנושא כלים בלתי מאוישים", הוסיף שמני.

השליטה מרחוק

לדבריו, "המערכות האלה מעניקות למפקד יתרון כשהוא מגבש תחבולה מול האויב, ובכך מבצעות משימות בצורה יעילה ומדויקת מבלי לשלוח מחלקה או פלוגה של חיילים. אפשר לשלוח רובוט כדי 'לעורר' את שדה הקרב, לאסוף מודיעין באמצעותו וגם להפעיל אש".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר