מהפך בתפיסה?

חוקרים טוענים: מזונות שומניים עשויים למנוע מוות מוקדם

כן לשומן, לא לפחמימות. מחקר רפואי שהתפרסם סובר כי מזונות שומניים מקטינים ב-23% את הסיכון למוות מוקדם, בעוד המזונות המסוכנים יותר הם מזונות עתירי פחמימות (בריאות, מחקרים)

(צילום: שאטרסטוק)

סדרת מאמרים שפורסמה במגזין הרפואי היוקרתי The Lancet טלטלה את עולם הרפואה – מחקר מקיף שעקב אחר הרגלי התזונה ומצבם הבריאותי של 135 אלף איש העלה ממצאים, שמציגים את השומן באור חיובי יותר...

המחקר, שנערך בחמש יבשות, ארך יותר משבע שנים וסקר משתתפים מ-18 מדינות, מצא כי תפריט עתיר בשומן, כולל שומן רווי, עשוי דווקא להפחית את הסיכון למוות מוקדם ב-23 אחוזים. תזונה עתירה בפחמימות מנגד, מגבירה את הסיכון לתמותה מוקדמת ב-28 אחוזים. צריכה מועטת של שומן רווי המושמץ על ידי תזונאים ורופאים, שמצוי בערכים גבוהים בגבינות שמנות ובבשר, מגבירה את הסיכוי למוות מוקדם ב-13 אחוזים.

אבל רגע לפני שאתם מתחילים להסתער על מזונות עתירי שומן חשוב לזכור את ה"אבל" שמסתתר.

לאחר פרסום הממצאים הושמעה ביקורת על המחקר בטענה כי כלל רק שלוש מדינות מערביות, כך שהרלוונטיות שלו עבור אוכלוסייה זו פחותה. "אבל" נוסף הוא שממצאי המחקר אינם רלוונטיים לאנשים שסובלים ממחלות לב וכלי דם פרופסור ג'רמי פרסון מהמכון הבריטי לבריאות הלב אמר בראיון לטלגרף לאחר פרסום המאמר כי "המחקר הזה מצביע כי ייתכן ועלינו לתת יותר תשומת לב לכמות הפחמימות שנצרכת בדיאטה המומלצת מבעבר. עם זאת, אני לא סבור שאנשים צריכים להתרגש ולומר 'עכשיו אני יכול לאכול שומן רווי ללא הגבלה'".

"ההמלצות הנוכחיות של ארגוני הבריאות, לפיהן יש להגביל את צריכת השומן הרווי לפחות מ-10% מסך הקלוריות, לא תואמות את המידע שאספנו", מצהיר ד"ר אנדרו מנטה, חוקר בריאות הציבור מאוניברסיטת מקמאסטר שבקנדה וממובילי המחקר מכה הגלים. "מצאנו שצריכה מוגברת של שומן רווי ובלתי רווי קשורה לסיכוי נמוך לתמותה".

שאטרסטוק

החוקר מפרט כי שומן מסוג טראנס, אשר מצוי בערכים גבוהים במזון מעובד ומאכלים מטוגנים, הוכח בעבר כבעל השפעות הרסניות על הבריאות ולכן לא נכלל במחקר.

מהמחקר עולה כי הסיכון לתמותה מוקדמת היה נמוך ב-23 אחוזים בקרב נבדקים שצריכת השומן שלהם היוותה כ-30 אחוזים מהתפריט, בהשוואה לאלו ששיעור השומן בתפריט שלהם היה 11 אחוזים ומטה. צריכת שומן בהיקף של כ-30 אחוזים מסך הקלוריות הפחיתה גם את הסיכון ללקות בשבץ ב-18 אחוזים.

בראיון שערך פירט ד"ר מנטה כי "עד כה אף מחקר לא אפיין את היחס בין צריכת שומן ובין תמותה מוקדמת באזורים נרחבים של העולם. המחקרים שנערכו עד כה בוצעו במדינות מערביות. המחקר שלנו הוא חסר תקדים מבחינת היקף הבדיקה".

ארגוני הבריאות העולמיים ממליצים כי להגביל את צריכת השומן בקרב מבוגרים לעד 30 אחוזים מסך צריכת הקלוריות היומית. את צריכת השומן הרווי ממליצים באיגודי הבריאות להגביל לעד עשרה אחוזים.

לטענת ד"ר מנטה, שיציג את עיקרי תוצאות המחקר בכנס השנתי של עמותת "עתיד" שמתקיים השבוע, ממצאי המחקר מאתגרים תפיסה זו. "אנחנו בהחלט סבורים שצריכת השומן צריכה להיות שקולה, אך רבה יותר מהמומלץ כיום", מסביר החוקר הבכיר, "איזון הוא הדבר הכי חיוני. לטעמנו אין צורך להימנע ממוצרי בשר או חלב בשל אחוזי השומן הגבוהים שמצויים בהם. אנשים צריכים לאכול באיזון מכל אבות המזון. המחקר מראה שיש יתרונות בכל סוגי השומן, מלבד שומן הטראנס".

"יש נקודת קסם של איזון בין פחמימות ושומנים", מוסיף ד"ר מנטה, "לפי הממצאים שלנו, צריכת הפחמימות המומלצת היא בהיקף של כ-55 אחוזים מסך הקלוריות היומיות".

המחקר, שמסקנותיו גורמות לחשיבה מחודשת בקרב ארגוני הבריאות, גם מצא יתרונות ברורים בצריכת ירקות ופירות. מהמחקר עולה כי נבדקים שצרכו בין 375 ל-500 גרם של פירות וירקות ביום היו בסיכון נמוך ב-22% לתמותה מוקדמת מאשר אלו שצרכו כמות פחותה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר