זעזועים ב'מגוריט'

'קופת העיר' ו'חברה קדישא' הפסידו עשרות מיליונים בהשקעה כושלת

הבוקר אושר רשמית כי שניים מבכירי קרן ההשקעות 'מגוריט' פורשים ממנה, ונפרסה בהרחבה תמונת הנפילה של "קופת העיר" בני ברק - שהשקיעה בה 60 מיליון שקלים (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק / עיבוד מחשב )

אחרי תקופה ממושכת בה נרשמו ירידות חדות בערך המניה של קרן ההשקעות 'הריט מגוריט', בסוך השבוע האחרון נרשמה דווקא עלייה מסויימת, כ-7 אחוזים - ככל הנראה לאחר הדיווח על הודעת הפרישה של שניים מבכירי הקרן, שהבוקר (ראשון) אף אושרה באופן רשמי.

כפי שנחשף בעיתון TheMarker, היו"ר אייל גבאי, ויו"ר ועדת האסטרטגיה יעל אנדורן צפויים לפרוש בקרוב מדירקטוריון הקרן, והעליות האחרונות במניה עשויות להעיד שבין המשקיעים היו מי שמאוד מרוצים מעזיבתם.

הסברו של "מקורב לקרן" מצוטט בעיתון הכלכלי: "ייתכן שהיו משקיעים שהניחו כי הסטגנציה בכל הנוגע לביצוע עסקות בקרן תסתיים עם הפרישה. מישהו אחר אולי רצה להעלות את מחיר המניה כדי להעביר מסר כלשהו, אבל זה כבר עניין לרשות ניירות ערך". יצויין, כי בהודעת הפרישה הבוקר של גבאי ואנדורן דיווחה מגוריט כי היא נעשתה בהסכמה משותפת.

כזכור, לפני כשנה מגוריט - הקרן הראשונה בישראל שהשקיעה בשוק השכירות למגורים, כשהיא מבוססת על רכישת מקבצי דיור המושכרים לטווח ארוך - הונפקה בבורסה של תל אביב לפי שווי של כ–240 מיליון שקל, ומאז מנייתה נפלה ב–28 אחוזים, כך שרוכשי המניה בהנפקה מופסדים על הנייר בכשליש מסכום ההשקעה, לפני העליות ביום חמישי האחרון.

מי שספגו את המכה הכואבת מכל, כתוצאה מהירידות של מגוריט, עד לכדי שווי של שווי של 170 מיליון שקל בלבד, הם המשקיעים העיקריים בה: קופת העיר בני ברק - עם השקעה של כ-60 מיליון שקל - וקרן הפנסיה של חברה קדישא, קרן קיימת לישראל ובית ההשקעות אקסלנס, עם השקעה של כ-40 מיליון שקל כל אחד.

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

המקורב לקרן שוחח עם TheMarker מגלה: "התחושה היא שהמשקיעים החרדים, ששמו 100 מיליון שקל, לא מרוצים. הם ראו שהכסף נאכל להם, ושהם מופסדים עשרות מיליוני שקלים. הם אכלו את הראש לרוזנבוך (בכיר בקרן), והוא היה צריך לעשות משהו. כשרוזנבוך לא היה מרוצה — אף אחד לא היה מרוצה".

יצויין, כי בדירקטוריון חברת הניהול יש רוב חרדי. ניתן למצוא שם גם את אברהם שפירנצלס (מנהלה של קופת העיר בני ברק) ואברהם מנלה (מנכ"ל חברה קדישא). בעלי האחזקה במגוריט הם בין היתר קופת העיר של בני ברק (12 אחוז), חברה קדישא (8%), קרן קיימת לישראל (8%), ואקסלנס גמל (8%).

לאחרונה, מדווח ה-TheMarker, ביקשה חברת הניהול של מגוריט למנות את יצחק בורבא כדירקטור חיצוני , אף שהוא אחד החשודים ב"פרשת ישראל ביתנו" ולפני כשנה המליצה המשטרה להעמיד אותו לדין בחשד לעבירות של מתן שוחד, תיווך לשוחד, הלבנת הון, קשירת קשר לביצוע פשע, גניבה בידי מורשה, שיבוש הליכים ועבירות מס.

אנדורן וגבאי התנגדו להעסקתו של בורבא על רקע החשש כי מינוי חשוד בפלילים יפגע בפעילותה של מגוריט. מי שהכשיר את מועמדותו של בורבא לתפקיד דח"צ היו יתר הדירקטורים במגוריט, בהם גם עו"ד רוני פאלוך (בנה של רבקה פאלוך, המכהנת כ"יועצת לענייני חרדים" של ראש הממשלה בנימין נתניהו).

נכון לעכשיו, לאחר התפטרות גבאי ואנדורן, יתכן שהטלטלה שאחזה בקרן עדיין לא קרובה לסיום. ל-TheMarker נודע, כי גם מנכ"ל מגוריט דב שוקל את צעדיו בקרן, ועשוי אף הוא לעזוב בשבועות הקרובים. ההחלטה של מתי דב להישאר או לעזוב תלויה בעיקר בתוצאות של האסיפה הכללית של מגוריט.

כבר התחילה, הגיבו בשוק ההון בספקנות למודל העסקי של מגוריט. הוסיפה לכך העובדה כי שניים ממשקיעי העוגן - קופת העיר בני ברק וקרן הפנסיה של חברה קדישא - אינם מוכרים בשוק ההון המקומי, כך גם הפעילות האינטנסיבית של מגוריט בקרב הקהילה החרדית. הדבר החשיד אותה בניסיון לרתום משקיעים לא מנוסים להשקעה מפוקפקת. ההערכות היו שהשקעה בהנפקה תניב תשואה שנתית נמוכה מאוד של מקסימים שניים וחצי עד שלושה אחוזים, בעיקר בשל רמת הסיכון בשוק הנדל"ן למגורים.

יצויין, כי עד כה הצליחה מגוריט לגייס כחצי מיליארד שקל בהנפקות אקוויטי ואג"ח, כשהכספים שימשו לארבע עסקות: רכישת 34 דירות בפרויקט מידטאון בתל אביב ב–71.4 מיליון שקל; בניין של 84 דירות בשכונת נוה דוד ברמלה ב–121.7 מיליון שקל; 23 דירות בפרויקט בשכונת מתחם נגבה ברמת גן ב–46.7 מיליון שקל; ובעסקה הרביעית זכתה הקרן במכרז "דירה להשכיר" (פרויקט ממשלתי לשכירות ארוכת טווח) להקמת בניין מגורים בחולון.

לפי הניתוח של TheMarker, הנפילה במניה והאירועים השליילים עלולים להקשות על מגוריט לבצע הנפקות בבורסה לגיוס הון, ויתכן כי בשל כך פועלים כעת בקרן לאתר משקיעים פרטיים. כוונתה של מגוריט, היא לגייס 50-100 מיליון שקל בהנפקת אקוויטי, שאותם תמנף להשקעות נדל"ן נוספות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר