הפיכה צבאית

כוחות הצבא בזימבבואה השתלטו על הנשיא

הצבא בזימבבואה הודיע כי השתלט על הנשיא רוברט מוגאבה בן ה-93 ובני משפחתו כשלטענתם לנשיא שלום וכי הפעילות היא רק נגד מקורביו שגורמים ל"סבל חברתי וכלכלי" (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הנשיא בן ה-93, רוברט מוגאבה (צילום: שאטרסטוק)

האם המנהיג המבוגר ביותר בעולם הודח מכסאו? דיווחים מזימבבואה על הפיכה צבאית. נציגי הצבא במדינה האפריקנית מסרו הבוקר (רביעי) בהודעה ברשת הטלוויזיה הממשלתית שעליה השתלטו, כי הם מחזיקים בנשיא המדינה, הרודן רוברט מוגאבה, ובבני משפחתו, ונטלו לידם את השלטון.

כוחות הצבא השתלטו בין היתר על דרכי הגישה למוסדות השלטון וכאמור על רשת השידור הממלכתית ZBC, וחיילים ומשוריינים רבים נראים פרוסים ברחבי הרחובות. קולות נפץ וירי נשמעים ברחבי העיר ובעיקר בשכונות הצפוניות שבהן מתגוררים בכירי השלטון.

חיילים של צבא זימבבואה ורכבים משוריינים חסמו בשעות האחרונות את כבישי הגישה למשרדי הממשלה העיקריים בבירה הארארה, וכן את הגישה לפרלמנט ולבתי המשפט. "אנחנו פועלים רק נגד פושעים בסביבתו של מוגאבה שמבצעים פשעים שגורמים לסבל חברתי וכלכלי במטרה להביאם לדין", מסר ראש הסגל בצבא זימבבואה, ס.ב. מויו, בהודעה רשמית בטלוויזיה הממלכתית.

"ברגע שנשלים את המשימה שלנו, אנחנו מצפים שהמצב יחזור לנורמליות", הוסיף הדובר הצבאי אך גם איים: "כל פרובוקציה תיענה בתגובה הולמת".

עם זאת הכחישו בצבא שמדובר ב"הפיכה" והבהירו כי השליט בן ה-93, המנהיג המבוגר ביותר בעולם כיום שעומד בראש המדינה זה 37 שנים, "בריא ושלם". עוד מסרו כי מדובר במהלך שנועד "לתקוף את הפושעים בסביבתו של מוגאבה שגורמים לסבל חברתי וכלכלי". הכוונה ככל הנראה לאשתו של הנשיא גרייס מוגאבה שרק לאחרונה מונתה גם כיורשת של הנשיא. מפלגת השלטון Zanu-PF מסרה כי זהו מעשה בגידה "שנועד להפר את השלום והיציבות הלאומיים".

הדיווחים על כניסה מאסיבית של כוחות צבא לבירה הארארה החלו כבר אתמול ובמהלך הלילה, עד להודעת הצבא, היו שמועות רבות על כוונה לבצע הפיכה צבאית במדינה האפריקנית שנתונה כבר חודשים ארוכים לטלטלה פוליטית ואף הרמטכ"ל קונסטנטינו צ'יוונגה עצמו הזהיר כי "הצבא לא יהסס להתערב".

הרמטכ"ל הוא מקורבו של סגן הנשיא המודח אמרסון מנאנגאגווה - שנחשב יורשו של מואגבה עד לשבוע שעבר בו הודח מתפקידו לטובת קידומה של אשתו הצעירה יחסית של הנשיא, גרייס מוגאבה, לתפקיד, וכך לסלול את דרכה לרשת אותו. הגברת הראשונה של זימבבואה נודעה בביקורת קשה שהשמיעה נגד סגן הנשיא המודח כמו גם בהרגלי הקנייה והבזבזנות שלה.

הדחתו של מנאנגאגווה הייתה מפתיע למדי לאור העובדה היה בן חסותו של מוגאבה ועמד לצדו במהלך חמישה עשורים שכללו ישיבה בכלא, מלחמת גרילה ועמידה בראשות הממשלה לאחר עצמאות המדינה. לפי שעה לא ברור מה גרם לקרע בין השניים אך ההערכה היא שגרייס מוגאבה היא זו שגרמה להדחתו. עם פיטוריו של מנאנגאגווה, הדיח מוגאבה את אחד מעמיתיו האחרונים למלחמת השחרור של המדינה, שעמד לצדו מאז השגת העצמאות מבריטניה ב-1980. עם זאת, גרייס מוגאבה אמרה שמנאנגאגווה תמיד זמם מזימות נגד בעלה, אפילו כמה חודשים לאחר עצמאות המדינה האפריקנית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר