לא כזה רע פע

המקום ה-26: 120 אלף מיליונרים חיים בישראל

לא כזה רע פה, כנראה. על פי דו"ח חדש, מדינת ישראל בעלת כמות גבוהה של מיליונרים ביחס למדינות אחרות בעולם. האם כל מי שיש לו דירה ששוויה מיליון דולר נחשב מיליונר? (כלכלה)

(צילום: שאטרסטוק)

יוקר המחיה, הפגנות על מחירי הדיור וטרוניות על מחירי המילקי, יכולים לתת תחושה כאילו ישראל 2017 מדינה עניה ביחס לעולם אך לפי דו"ח העושר הגלובלי שפרסם מכון המחקר של בנק ההשקעות השוויצרי קרדיט סוויס עולה כי ישראל נמצאת גבוה ברשימת הארצות המשופעות במיליונרים.

הדו"ח מעלה כי העושר הגלובלי גבוה ב-27% מהרמה ששרה לפני עשור - עת פרץ המשבר הפיננסי העולמי. כמו כן, במהלך השנה הקודמת, צמח העושר העולמי בשיעור של 6.4% - קצב הצמיחה המהיר ביותר מאז שנת 2012, והעושר העולמי הגיע לרמה של 280 טריליון דולרים. נתונים אלה משקפים את העליות המשמעותיות בשוקי המניות בעולם, עם עליות מקבילות בנכסים לא-פיננסיים, שהגיעו השנה לראשונה לרמות ששררו בשנת 2007, טרם המשבר הפיננסי.

הצמיחה בעושר הגלובלי הייתה גבוהה גם ביחס לצמיחת האוכלוסייה בעולם, כך שהעושר הגלובלי הממוצע לאדם גדל ב-4.9% והגיע לשיא חדש של 56,540 דולר לנפש.

מעיון בנתונים עולה כי רק שתי מדינות בלבד חוו ירידה בכמות העושר הכוללת שנגרמה כתוצאה משינויי שער החליפין: מצרים עם ירידה של 172 מיליארד דולר ויפן עם ירידה של 1.6 טריליון דולר.

על פי קרדיט סוויס, ארה"ב מובילה את העליות בעושר הגלובלי עם 8.5 טריליון דולר, המהווים מחצית מכלל העלייה העולמית בעושר במהלך 12 החודשים האחרונים, בעיקר הודות לנכסים פיננסיים חזקים יותר. סין מדורגת במקום השני עם 1.7 טריליון דולר, גרמניה במקום השלישי עם 1.5 טריליון דולר וצרפת במקום הרביעי עם 1.4 טריליון דולר.

מבין כל האזורים שנבדקו, אירופה השיגה את העלייה השנייה בגודלה בכמות העושר במונחים אבסולוטיים עם 4.8 טריליון דולר. כמו כן, היא רשמה קצב צמיחה שתואם את הנתון העולמי - 6.4%.

שוויץ דורגה שוב כמובילה העולמית ברמת העושר הממוצע וברמת העושר לאדם מבוגר בשנת 2017, נתון שמעיד על המדינות בעלות הרמה הגבוהה ביותר של שוויון בעושר. מאז תחילת שנות ה-2000, העושר למבוגר בשוויץ עלה ב-130% לרמה של 537,600 דולר, שמיוחס במידה רבה לפיחות שחל בפרנק השוויצרי ביחס לדולר. במקום השני ברמת העושר לאדם מבוגר ממוקמת אוסטרליה עם 402,600 דולר ובמקום השלישי ארה"ב עם 388,600 דולר.

בריטניה שעברה שנה סוערת כשהחליטה לעזוב את האיחוד האירופי, אך בכל זאת רמת העושר למבוגר במדינה עלתה ב-2% (בליש"ט), למרות שבמונחי דולרים חלה ירידה של 1%. ועדיין, תחזית העושר של בריטניה לוקה באי וודאות, שכן הברקזיט והפיחות הצפוי של הליש"ט צפויים להוביל לצמצום מלאי העושר של בריטניה ב-0.9% בחמש השנים הבאות במונחים דולריים.

מנגד, פולין מובילה את העלייה באחוזים בעושר הכולל עם עלייה של 18% ואילו ישראל במקום השני עם עלייה של 16%. אחריה ממוצבת דרום אפריקה עם עלייה של 15% על רקע ייסוף בשער החליפין בשתי המדינות.

בישראל, כאמור, חיים 120 אלף מיליונרים, בעוד שבשנת 2015 חיו בה 99 אלף ובשנת 2022 צפויים לחיות בה 157 אלף מיליונרים. ההגדרה של מיליונר היא בעל הון נטו של מעל מיליון דולר אמריקני. נציין כי מי שרכש דירה ביותר ממיליון דולר, אך הבית בחובות, כלומר, הוא משלם עליו משכנתא, איננו מיליונר לפי הגדרה זו. מיליונר, אם כן, הוא רק מי שמחזיק ביותר ממיליון דולר נטו וללא חובות.

ישראל מדורגת במקום ה-26 בעולם, בעוד שבמקום הראשון מדורגת ארה"ב עם 15.4 מיליון מיליונרים. במקום השני יפן עם2.7 מיליון מיליונרים, שלישית בריטניה עם 2.1 מיליון מיליונרים, גרמניה במקום הרביעי עם 1.96 מיליון מיליונרים וסין במקום החמישי 1.95 מיליון מיליונרים.

הדו"ח מצייר תמונה קודרת של בני דור המילניום שיתקשו לצבור עושר. "נתוני הפתיחה הקשים ותנאי השוק שלא נוטים לטובת דור המילניום בשנות בגרותם המוקדמות, יגבילו קרוב לוודאי את סיכוייהם לצבור עושר.

"דור המילניום נפגע לא רק מהפסדי הון כתוצאה מהמשבר הפיננסי הגלובלי, אלא חווה על בשרו אבטלה, עלייה באי-שוויון בהכנסות, עלייה במחירי הנדל"ן, החמרה בכללי המשכנתאות, ובחלק מהמדינות, סבל מגידול משמעותי בחובות של סטודנטים. בני דור זה צפויים גם לסבול מנגישות מופחתת לפנסיות ביחס לקודמיהם".

עוד נכתב כי "השפעות המשבר הפיננסי הגלובלי על העושר ובעיות אחרות שעמן מתמודד דור המילניום באות לידי ביטוי, לדוגמה, בעובדה שעל פי הנתונים האחרונים של ארה"ב, העושר הממוצע בקרב קבוצת גילאי 30-39, שנאמד ב- 72,400 דולר, ב-2017 היה נמוך ב-46% מקבוצת גילאי 40-49 ב-2017, כשהם היו בגילם (134,800 דולר).

"נתונים אלו מרמזים כי ההתחלה שלא בישרה טובות הפכה את בני דור המילניום לזהירים יותר בנטילת חובות ביחס לקודמיהם. יחס החוב להכנסות התחיל ברמה גבוהה יותר מקבוצות הגיל הקודמת, ואז ירד ככל הנראה בעקבות הזהירות המופלגת שנקטו לאחר המשבר. על פי התחזית הגלובלית לדור המילניום, הם צפויים להתמודד עם אתגרים רבים יותר בצבירת העושר בעתיד, וימשיכו להתמודד עם אי-שוויון רב יותר בעושר בהשוואה לדורות קודמים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר