מהאיום ועד ההתפטרות שנמנעה

'המודיע' מודיע: האיום עבד, היהודים הוחלפו וליצמן נשאר

בטאון הסיעה המרכזית מודיע הבוקר כי החלפת העובדים היהודים בנכרים - בעקבות האיום של השר יעקב ליצמן להתפטר וההבטחה להסדיר את הנושא בחקיקה - מנעו את ההתפטרות (חדשות חרדים)

השר יעקב ליצמן (צילום: Miriam Alster/FLASh90)

לאחר האיום של שר הבריאות יעקב ליצמן, שעות ספורות לפני שבת קודש, כי במידה והשבת תחולל על ידי עובדים יהודים ברכבת, הרי שהוא יתפטר מתפקידו, הבוקר (ראשון) עיתון "המודיע" מודיע כי הפתרון שהושג - מנע את ההתפרטות.

כפי שסוקר ב"כיכר השבת", שעות ספורות לאחר האיום ששיגר ליצמן, הושגה פשרה כי העובדים היהודים יוחלפו בעובדים גויים ובכך יימנע חילול השבת בעבודות הרכבת.

כתב עיתון 'הארץ' בדרום אלמוג בן זקרי צייץ תיעוד של יהודי שהשתתף בעבודות הרכבת בשבת וכתב כי מדובר "ככל הנראה יהודי, שטען ששמו גרגורי. כששאלתי איך הוא עובד אם הסיכום היה שיהודים לא יעבדו, השיב שהוא לא עובד של רכבת ישראל. לבש אפוד ונהג ברכב של החברה ההנדסית 'גדיש'".

אלא שהבוקר מודיע עיתון "המודיע", הבטאון הרשמי של הסיעה המרכזית, כי "בעקבות איום שר הבריאות להתפטר - הוחלפו השבת עובדי בינוי התשתית ברכבת בנכרים".

בכותרת המשנה נכתב כי "לאור סיכום ראש הממשלה ושר העבודה חיים כץ והצהרתם כי מדובר רק בשבת זו, לאחר שלטענתם העבודות החלו ואין אפשרות להפסיקן, ובימים אלה כבר יוכן החוק המסדיר הענין להבא".

עוד נכתב כי "שר הבריאות הרב ליצמן הבהיר כי עבודת נכרים אינה פתרון אך לא יפרוש מהממשלה אם בשבת זו אכן יעמדו במה שהבטיחו".

בידיעה עצמה נכתב כי בעקבות האיום של ליצמן "הוחלפו השבת בנכרים, עובדי בינוי התשתית ברכבת, שעמלו על עבודות התשתית ברכבת דימונה. הרב יעקב ליצמן הבהיר כי אין אפשרות להתיר עבודה בשבת, גם לא על ידי נכרים. אולם כיון שדובר רק על השבת האחרונה לפני תיקון החקיקה והסדרת הענין לעתיד, ניאות שלא לפרוש מהממשלה, אם בשבת זו אכן יעמדו במה שהבטיחו".

המודיע מציין כי ביום חמישי הודיע ליצמן לנתניהו כי אם השבת תחולל הוא לא יצביע עם הממשלה, במקביל, מוזכר כי גפני לא הצביע ביום חמישי עם הקואליציה. כמו כן נכתב בעיתון כי "חוק המרכולים אמור לתת פתרון לבעיה שהציב בג"ץ בקביעתו בעניין חילולי שבת בתל אביב".

לאחר מכן מגולל העיתון את סדר הדברים כפי שאירע בסוף השבוע. ביום חמישי פרסם השר חיים כץ את תזכיר הצעתה חוק שמעניקה לו את האפשרות לקחת בחשבון בהחלטה על עבודות בשבת את מסורת ישראל.

לפי 'המודיע', נתניהו וכץ ביקשו מליצמן להמתין שבת אחת, עד שהתזכיר יאושר בוועדת השרים. ליצמן הבהיר כי אין לזלזל גם בכבודה של שבת אחת ולכן דרש שכבר בשבת הקרובה לא יעבדו. כמו כן, ליצמן "ציין באכזבה מרה כי הוא שבע הבטחות שלא מומשו בענין זה עצמו, שרשרת הבטחות וסיכומים שהופרו בזה אחר זה".

ביום חמישי בלילה, כך לפי המודיע, "נודע לשר הבריאות ממקורותיו", כי השר חיים כץ טרם חתם על ההיתרים. "המידע נבדק מול לשכת השר אך לא נתקבל שם אישור", נכתב. בעקבותכ ך דרש ליצמן שלא לאשר את העבודות בשבת. "לאחר שלא נתקבלה תשובה ברורה הבהיר ליצמן כי אם אחרי כל הדיונים וההבטחות שחוללו, עדיין הולך השר לחתום על ה'היתרים', יוסקו מכך מסקנות מרחיקות לכת".

ביום שישי בשעה שמונה וחצי בבוקר הודיע ליצמן לראש הממשלה כי לא יהיה עוד שר בממשלתו החל מיום ראשון, אם יתבצעו עבודות ברכבת תוך חילול שבת. המודיע מציין כי עד השעה 11 וחצי התקיימו דיונים מרתוניים בין לשכת ראש הממשלה ומנכ"לה יואב הורביץ, לשכת שר העבודה ולשכת שר הבריאות.

"ברגע שהנושא יצא לתקשורת", מדווח המודיע, "הבין ראש הממשלה כי יתכן שביום ראשון הוא עומד בפני תהליך שיוביל עד מהרה להתפרקות ממשלתו. הוא התקשר מיד אל השר חיים כץ וביקש ממנו לעשות הכל כדי למנוע את ההתפטרות".

בסופו של דבר, כך לפי המודיע, דרש נתניהו מכץ שהעבודות בשבת הזו ייערכו בידי מי שאינם יהודים בלבד. לאחר בדיקה הודיע לו השר כץ כי יש היתכנות מעשית לכך. ליצמן ביקש לבחון את האפשרות שהעבודות יבוטלו לחלוטין אך הוברר לו כי הדבר אינו אפשרי.

המודיע מציין כי בעקבות הסיכום אמר ליצמן כי הוא לא יפרוש מהממשלה אם בשבת זו אכן יעמדו במה שהבטיחו בכפוף להבטחה שמדובר באופן חד פעמי. "נכון לאמש ביקשה לשכת שר הבריאות לקבל את הרשימות וההוכחות שאכן עמדו בסיכום", נכתב.

המודיע מציין כי כלי התקשורת תקפו את ראש הממשלה על "שכאילו נכנע לחרדים", אך למרות שאת חוק המרכולים יעלה היום לדיון בממשלה.

עוד מציין המודיע כי ליצמן הבהיר שהם דורשים את חיקוק חוק המרכולים של הרב גפני.

במאמר מערכת המתפרסם הבוקר, תחת הכותרת: "יש לנו מה להפסיד - אבל השבת יקרה יותר", נכתב כי הודעתו של ליצמן הייתה מחויבת המציאות. "לא יתכן להמשיך ולהיות חבר ממשלה הנותנת ידה להפוך את יום שבת קודש ל'יום שיפוצים לאומי'. דברים נשתנו, כאשר התברר שלהודעה היתה משמעות, והעובדים היהודים שהיו אמורים לעבוד באתר הוחלפו בשאינם יהודים, ובעזרת ה', במהלך השבוע תקודם חקיקה שתשנה את המצב".

בכך, מבהיר עיתון "המודיע" - שדיווחים מעין אלה זוכים להוראתו הישירה של כ"ק מרן האדמו"ר מגור - כי הפתרון שהושג השבת מקובל ובכך בעצם נמנעה התפטרותו של השר ליצמן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר