נתונים נפוחים

62% מהגברים ו-52% מהנשים - עם עודף משקל

הנתון המדאיג הזה נמצא בידיהם של נציגי משרד הבריאות שינסו להחמיר על יצרניות המזון המייצרות אוכל לא בריא. המצב של הנשים טוב מאצל הגברים אך גם הוא לא מעודד (בריאות)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

לדיון ראשון במהלך לסימון מוצרי מזון מזיקים שיתקיים בכנסת יגיעו נציגי משרד האוצר עם נתון מדאיג ביותר, שככל הנראה יעשה את העבודה ויקדם את החקיקה במהירות.

על פי הנתון למעלה ממחצית מהישראלים בעלי עודף שומן. אצל הנשים אמנם המצב טוב יותר (52%) לעומת (62%) אצל הגברים אך המספרים הללו אמורים להבעיר נקודות אדומות בשל הסכנה הטמונה בהם.

הנתונים נאספו ב"תוכנית הלאומית למדדי איכות ברפואת הקהילה" על ידי בית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה, ואשר מתייחסים לשנת 2016 - מספר חולי הסוכרת בישראל מגיע לראשונה למספר המדהים של חצי מיליון - 499,937 בני 18 ומעלה בישראל סובלים מסוכרת. מדובר על 9.73% מהאוכלוסייה הבוגרת, עלייה של כ־17 אלף איש בשנתים האחרונות.

בבדיקה לפי מצב כלכלי-חברתי, הפערים רק מחריפים: שיעור הנשים הסובלות מהשמנת יתר בעשירונים הנמוכים הוא 31.4%, יותר מכפול משיעורן של הנשים בדירוג הגבוה - 14%. בעשירונים הנמוכים סובלים מהשמנה רבע מהגברים (25%), ובעשירונים הגבוהים רק 16%.

הדיון בוועדה, שכל מקומות הכניסה אליו כבר נתפסו, צפוי להיות סוער. מאחר וזוהי ההזדמנות האחרונה של תעשיית המזון לרכך את הרפורמה לסימון מוצרי המזון המזיקים בסימון אדום ובולט.

התעשיינים שמגדירים את הרפורמה כ"מפוקפקת", כשהיא מצידה צפויה לחייב אותם להשקיע בייצור מוצרים בריאים יותר ובסימון מזון, ואף עלולה לפגוע בכיסם. יעמדו אל מול קואליציה של רופאי בריאות הציבור, ההסתדרות הרפואית והפורום לתזונה בת קיימא, שיבקשו מהוועדה להחמיר עוד את הסימון.

פרופ' נדב דוידוביץ', יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל והקואליציה לתזונה בת קיימא, מציין כי לפי הערכת משרד הבריאות, הפחתה בצריכת סוכר, נתרן ושומן צפויה למנוע 220 מקרי מוות בשנה ותחסוך למשק כ־600 מיליון שקלים בשנה.

רופאי האיגוד מוחים על כך שסימון מזון היא "רמת ההתערבות החלשה ביותר" ומבקשים אף להחמיר ולהעלות באופן משמעותי את המיסוי על מזון מזיק

לטענתם "מזון מזיק הוא נגיש, זמין וזול ופוגע במיוחד באוכלוסיות העניות. צריכה של מזון מזיק מקודמת באינטנסיביות על ידי תעשייה הפועלת בחמדנות להגדיל את רווחיה על חשבון הבריאות של הציבור והאינטרס הציבורי".

הרופאים אמרו עוד כי : "מדובר ביותר מחשש ממשי לבריאות הציבור - מזון מזיק גורם בוודאות למחלתם ולמותם של ישראלים רבים בטרם עת, ולכן נדרשים בדחיפות צעדים אפקטיביים, לרבות סימון תזונתי, להגנה על בריאות הציבור, ובפרט על ילדים. לצערנו הרב, בלחץ תעשיית המזון, מתקנות הסימון התזונתי המתוכננות הוצא עיקר ה'מיץ' ונשארה 'קליפה' שלא תוכל להשיג את התכלית החשובה של הגנה על בריאות הציבור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר