חברות הדלק זועמות

משרד האנרגיה פועל להוזלת מחיר הדלק

הנהגים כמובן יהיו מרוצים מהורדת מחיר הדלק, מי שזועם אלו חברות הדלק שטוענות כי הורדת מרווח השיווק שלהם יביא לפגיעה קשה בהן ולפיטוריהם של מאות עובדים (כלכלה בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: Yossi Zamir/Flash 90)

מינהל הדלק שבמשרד האנרגיה יקיים מחר (שלישי) בבוקר את אחד השלבים האחרונים בשימוע שהוא מקיים לחברות הדלק בנושא הורדת הרווח של חברות הדלק. על פי תוכנית המשרד, מרווח השיווק אמור לרדת ב־8 אגורות לליטר, מתוך כ־60 אגורות כיום. על פי הדיווח ב"כלכליסט", בנוסף מתכוון המשרד להפחית את המחיר המשולם על הבנזין בשתי אגורות נוספות, וזאת על ידי שינוי בשער שלפיו מחושב המחיר.

הבנזין הוא הדלק המפוקח היחיד, ומחירו המקסימלי כיום הוא 6.06 שקלים לליטר (95 אוקטן בשירות עצמי). מחיר הדלק מורכב משלושה נתונים: 25% מהמחיר – קצת יותר משקל וחצי – נגזרים ממחיר הבנזין הממוצע במדינות הים התיכון. 65% מהמחיר – 3.94 שקלים – הם מס שזורם לקופת המדינה. רק 10% מהמחיר – 60.6 אגורות – מהווים את מרווח השיווק שהוא מקור הרווח של חברות הדלק. כדי להוזיל את הדלק משרד האנרגיה מתכוון להפחית את מרווח השיווק, ולצורך המהלך הוא עורך בחודשים האחרונים שימוע לחברות.

מרווח השיווק מפוקח ומשתנה אחת ל־5 שנים, זאת בבחינה מעודכנת של משרדי האוצר והאנרגיה שכוללת משתנים רבים בשוק. בנוסף, במהלך השימוע שצפוי להתקיים מחר בבוקר יתרכז משרד האנרגיה גם בשער החליפין של הדולר שלפיו נקבע מחירו של הבנזין לצרכנים.

לפי חישובי חברות הדלק במשך 30 שנה, "שער ההעברות" של הדולר היווה את הבסיס לחישוב מחיר הדלק. משרד האנרגיה, לעומתן, רוצה לשנות את שער החליפין שלפיו יחושב מחיר הדלק לשער היציג של הדולר, ובחישוב של היממה האחרונה עולה ששינויים בשער הדולר ירעו לכאורה את מצבן של חברות הדלק, ויקטין ב־2 אגורות נוספות את מרווח השיווק שהן גובות.

נכון להיום מרווח השיווק מהווה, כאמור, 10% ממחיר הליטר, ואם והוא יתקזז במלואו, ויתיישר עם מטרות משרד האנרגיה אזי מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן ירד אל מתחת לרף ה־6 שקלים, ויתקבע סביב מחיר של 5.96 שקל לליטר.

מבחינתן של חברות הדלק, בוודאי הקטנות, מדובר במכה קשה כאשר לטענתן כל אגורה שמופחתת ממרווח השיווק שקולה לירידה של 10 מיליון שקל ברווח הגולמי השנתי שלהן. השורה התחתונה: החברות הקטנות יותר, כגון טן או שד"ס, חוששות שהורדה חדה מדי של מרווח השיווק תקשה עליהן להעניק הנחות, ותקשה או תהפוך לבלתי אפשרית את התחרות בענף. בסביבת משרד האנרגיה טוענים מנגד שהשיחות שייערכו מחר הן חלק משימוע שטרם הסתיים, ולכן החישובים הנכונים טרם בוצעו במלואם.

בפעם הקודמת בה נערכה בחינה של מחיר הדלק נערך ב־2012, הורד מרווח השיווק של חברות הדלק, שהיה אז 19 אגורות לליטר, ב־25%. הפעולה, שלוותה באיומים של חברות הדלק לעתור לבג"צ, דבר שלא קרה, גררה ביטול ההנחות במחיר הבנזין לציי רכב גדולים ופיטורים של מאות עובדים בענף, בעיקר עובדים זמניים. גם הפעם ישנו חשש שחברות הדלק יפטרו עובדים כדי לצמצם את ההפסדים הצפויים להן אם מרווח השיווק שלהן ייחתך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר