מלחמת השבת: גפני עצר תקציבים לרכבת

יו"ר וועדת הכספים מנע העלאה לדיון על תקציב ענק בסך 558 מיליון ש"ח שיועדו לפרויקטים של הרכבת וזאת בשל המאבק על מניעת חילולי השבת בעבודות התשתית (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

המלחמה על כבודה של השבת נמשכת: יו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני נמנע מלהעלות היום (ב') להצבעה בקשה לתקציב בסך 558 מיליון שקל עבור פיתוח מערך הרכבות הכבדות. ההעברה התקציבית נדרשת בהתאם להתקדמות בפועל של פרויקטים, ובהם הקמת הקו המהיר לירושלים ומסילת השרון לאורך כביש 531.

הסכום לעבודות כבר תוקצב על ידי משרד האוצר, אך העברתו דורשת את אישורה של ועדת הכספים, שהיתה אמורה לדון בנושא במסגרת דיון שעסק בשינויים בתקציב 2017. בוועדה הודו כי חילוקי דעות בתוך הקואליציה על פניות תקציביות אחרות הם שהביאו לכך שגפני נעל את הישיבה עוד לפני שהסעיפים על הרכבת עלו לדיון – ולא התנגדות ספציפית להעברה תקציבית זאת כשמקורות יודעי דבר טוענים כי נושא השבת היה זה שגרם להחלטה של גפני לעצור את התקצוב.

כזכור, ביום שישי האחרון איים שר הבריאות יעקב ליצמן, להתפטר מתפקידו בממשלה אם יבוצעו עבודות התשתית של רכבת ישראל שתוכננו לשבת. לבסוף הושגה פשרה שלפיה בשבת האחרונה בוצעו העבודות על ידי עובדים שאינם יהודים, אך שאלת העבודה בשבת נותרה פתוחה, הן באשר לעבודות תשתית מטעם המדינה והן באשר לפעילות בתחומי המסחר, כמו פתיחת מרכולים בשבת.

אחד המקורות טען כי "גפני עשה תרגיל כדי להרדים את הסובבים". לדבריו, "בבוקר גפני התחייב שהוא נסוג מהתנגדותו להעברת הכספים לרכבת. אבל הסעיפים של הרכבת לא עלו. באופן חד־משמעי, זה קרה בגלל סיפור השבת. משבר השבת תוקע את הפרויקטים שנוסעי הרכבת מחכים להם ויביא לדחייתם".

חצי מיליארד השקלים נועדו לעבור לידי רכבת ישראל ולידי חברת נתיבי ישראל (לשעבר מעצ), שהיא זרוע הביצוע של חלק ממיזמי הרכבת. שתי החברות הממשלתיות חבות את הסכום לספקים, ואם העברת הסכום תתעכב למשך זמן ארוך, הדבר עלול להשית קנסות כבדים על המדינה, ואף לגרום לעצירת הפרויקטים כך שמדובר במנוף לחץ אפקטיבי של גפני כדי להגיע לפתרון בנושא חילולי השבת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר