המתיחות בספרד

הצעת פשרה: עצמאות כלכלית לקטלוניה

אחרי שספרד דיכאה ביד קשה את ניסיון העצמאות של חבל הארץ העשיר מנסים במדריד למצוא פשרה שתספק את תושבי החבל שטוענים כי הם מנוצלים על ידי שאר המדינה (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מפגינים קטלונים (צילום: שאטרסטוק)

האם נמצא הפתרון למחלוקת סביב קטלוניה? מדריד עשויה לאפשר לחבל הארץ העשיר שהצביע על עצמאותו לגבות מסים בעצמו ולנהל את הסכום שנאסף, באופן דומה לשיטה הנהוגה כבר כיום בחבל הבסקים האוטונומי. ספרד מנסה בכך להרגיע את המשבר שנוצר סביב משאל העם הלא חוקי על עצמאות המחוז והסערה שנוצרה סביב כך.

מקורות בכירים בממשלת ספרד אמרו ל"גרדיאן" כי אף שבכירי המפלגה העממית השלטת בספרד מתנגדים למשאל עם עתידי על עצמאות קטלוניה, קיימת נכונות לנהל מגעים עם הרחבת העצמאות הפיסקלית לקטלוניה מה שאולי יניח את דעתם של תושבי החבל שחשים שהם מנוצלים בשל עושרם.

"אם הקטלונים רוצים הסכם פיסקלי, אנחנו מוכנים לדון בזה", אמר מקור בכיר. "חבל הבסקים וחבל נווארה גובים בעצמם את המסים. יש להם מערכת משלהם ויש פגישות בין הבסקים לממשלה המרכזית שבהן מוחלט כמה יעביר המחוז לנושאים של מדיניות חוץ לאומית ולביטחון. מנהלים על זה משא ומתן בכל חמש שנים".

"אנחנו פתוחים לנהל בנושא הזה דיונים תוך כדי התחשבות בחוקה הספרדית שדורשת סולידריות (בין מחוזות ספרד)", הצהיר הבכיר הספרדי.

בעבר כבר הציעו הקטלונים דבר כזה אך נדחו. ב-2012 הציע נשיא קטלוניה לשעבר, ארטור מאס, לנהל משא ומתן על הרחבת העצמאות התקציבית של המחוז, אבל ממשלת ספרד חסמה את המהלך בגלל החשש שהמהלך יפגע בכלכלת ספרד שהייתה שקועה אז במשבר כלכלי חריף ונזקקה נואשות לכספים הקטלוניים הרבים.

בשבוע שעבר התחילו הדיונים בוועדה בין-מפלגתית על שינויים אפשריים בחוקה הספרדית שיכללו הסכם חדש בין הקטלונים לבין ממשלת ספרד. ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, תומך בפעילות הוועדה. הבעיה המרכזית של ספרד ששאר המחוזות שמרכיבים את ספרד - 17 במספר ירצו אף הם הסכם חדש לגביית המיסים מה שיהפוך את הנושא לבלגן אחד גדול ייתכן גדול יותר ממה שכבר כעת יש עם קטלוניה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר