שידות מסוכנות

בעקבות מקרה מוות שמיני: ריקול על מיליוני שידות איקאה

איקאה הוציאה הודעת ריקול למיליוני שידות לאחר מקרה מוות שמיני בצפון אמריקה. אם שכולה הגישה תביעה כנגד איקאה לאחר שבנה בן השנתיים נהרג בשנת 2014 משידה (צרכנות)

איקאה (צילום: שאטרסטוק)

ענקית הריהוט השבדית פרסמה הודעה ריקול ללקוחותיה בצפון אמריקה שרכשו סוגים שונים של שידות, ביניהם דגם MALM הפופולרי. סיבת הריקול היא מאחר והשידות יכולות להתהפך בקלות אם אינן מעוגנות לקיר, בעיקר אם פעוט מטפס עליהן ורוב המשקל שהשידה נושאת הוא בחלק העליון שלה, כך דווח ב-ynet.

ההודעה הגיעה לאחר מותו של פעוט מקליפורניה, ארה"ב, שנלכד מתחת לשידה מסוג MALM במאי האחרון. זה מקרה המוות השמיני של פעוט שנמחץ על-ידי שידת איקאה בצפון אמריקה. פרסום ההודעה החוזרת העלה תהיות רבות האם איקאה הפיצה את הודעה הריקול לאחר המקרים הראשונים באופן ראוי.

לארס פטרסון, מנכ"ל איקאה, אמר כי החברה מנהלת קמפיין "תקשורתי מקיף מאוד" ברשתות החברתיות ובאתר שלה. לדבריו, החברה שלחה הודעות דוא"ל ל-13 מיליון איש בנוגע להחזרת המוצרים בחודשיים האחרונים.

ההתמקדות של החברה היא בשידות MALM עם 3, 4, 5 ו-6 מגירות. השידות המוחזרות גבוהות מ-59.69 ס"מ עבור מוצרים לילדים, ומעל 74.93 ס"מ עבור מוצרים למבוגרים.

החברה הורתה ללקוחותיה להפסיק באופן מיידי את השימוש ברהיט אלא אם כן הוא מעוגן כראוי לקיר, ולמקם אותו באזור ללא גישה לילדים. איקאה העמידה ללקוחות שתי אפשרויות לבחירה: החזר כספי ואיסוף השידה על ידי החברה, או ערכת עיגון לקיר ללא תשלום, וצרכנים שקנו את השידות והארוניות לפני ינואר 2002 זכאים לזיכוי חלקי מהחנות.

הסדרה הפופולרית

על פי הנתונים של איגוד הצרכנות האמריקני, איקאה קיבלה 186 דיווחים על תאונות של התהפכות רהיטיה, כולל שידות MALM, לרבות דיווחים על פציעות בקרב ילדים.

מבצע הריקול הקודם נעשה לאחר שהחברה דיווחה על סכנה בשידות ביולי 2015, אך לא אספה אותן, אלא שלחה צוותים שיקבעו אותן לקיר. אז פרסמה החברה שבעקבות מותם של שני ילדים, היא מציעה לצרכנים בצפון אירופה פתרון לקיבוע 27 מיליון שידות לקיר, כיוון שהן עלולות להתהפך ולגרום לתאונות הימחצות.

מנהל הפרסום של איקאה - ארה"ב פטי לובל מסר אז בהצהרה מטעמו כי החברה מביעה צער עמוק על מקרי המוות, ומקווה כי "מאמציה ימנעו טרגדיות נוספות". ההכרזה על ריקול נעשית כאמור, בעקבות מקרה המוות של הפעוט טד מק'גי מפברואר 2016.

בעקבות מקרה זה, ענקית הריהוט השוודית הסבירה שוב כי השידה לא הייתה מחוברת לקיר. עוד מסרו אז כי החברה חוקרת את נסיבות המקרה, ובוחנת את המשך שיווק המוצר.

לצד הודעת החברה, הגישה אם שכולה שבנה בן השנתיים נהרג ב- 2014, תביעה כנגד החברה, בכתב התביעה סופר כי האם ג'וסלין קולאס מפנסילבניה ניסתה להנשים את בנה אחרי שנמחץ בין השידה למיטה. אך מותו הוכרז שעות לאחר מכן.

בתביעתה היא טוענת שהחברה כשלה כשלא הזהירה את הצרכנים על כך שהשידות האלה עלולות ליפול קדימה בשל כובד משקלן ומשקל תכולתן. התביעה הוגשה במאי 2015. בתשובתה לתביעה, איקאה הכחישה כל האשמות בנוגע לפגם במוצר, לעיצוב ותכנון בעייתיים, לרשלנות ולאזהרות לא מספקות לצרכן. עוד טענה כי בארה"ב, ילד נהרג כל שבועיים מתאונה עם מכשיר או ריהוט ביתי.

מה עם ישראל? גם בארץ משווקת הענקית השוודית את השידות מסדרת MALM וכן שידות נוספות. ביולי 2015, איקאה ישראל מסרה בתגובה לחלוקת ערכות הקיבוע לשידות, כי הידיעה שפורסמה בכלי התקשורת בארה"ב היא תוצר של "קמפיין בטיחות ברהיטים" המתנהל בארה"ב בשיתוף איקאה, הקורא לכלל הציבור לקבע רהיטים לקיר. "גם איקאה ישראל מבקשת להזכיר כי קיבוע רהיטים לקיר יוודא את בטיחות ילדיכם", מסרה. כעת מתגלה שלא מדובר בקמפיין בטיחות, אלא באיסוף של ממש.

בתגובה שפרסמה איקאה ישראל בעת ההכרזה על ריקול ב-2016 אמרה החברה כי "הריקול אינו מיועד ואינו מבוצע בישראל ובמדינות נוספות מלבד צפון אמריקה. מקור הריקול הינו תקן מקומי וולונטרי הנוגע ליציבות השידות ואינו קיים במדינות אחרות מלבד ארה״ב וקנדה.

"אנו באיקאה ישראל, מקפידים לתקשר את ההוראות המנחות לקבע את השידה לקיר, ומבקשים מלקוחותנו לוודא כי הרהיטים בביתם מקובעים לקיר על פי ההנחיות. איקאה ישראל פועלת כל העת למען בטיחות לקוחותיה ועל פי הנחיות החוק והתקינה במדינת ישראל".

עוד נאמר בתגובה: "איקאה סיפקה מאז ומתמיד, לכל רהיט שיש לקבעו לקיר, אביזר קיבוע מתאים באריזת המוצר המקורית. לקוחות שמעוניינים לקבל שוב את אביזר הקיבוע, מוזמנים להתקשר לשירות הלקוחות של איקאה ולקבל את אביזר הקיבוע".

בתגובה שמסרה איקאה ל-ynet נאמר: "מדובר בקריאה חוזרת בצפון אמריקה (ארה״ב וקנדה) לקיבוע ריהוט לקיר. איקאה שמה דגש רב על נושא הבטיחות, הנמצא בעדיפות עליונה ואנו פועלים רבות על מנת להדגיש זאת בקרב לקוחותינו.

"כל השידות והארונות הנמכרים באיקאה נבדקים על פי תו תקן אירופאי ומגיעים עם הנחיות הרכבה וערכות קיבוע, על פי הצורך. הקיבוע לקיר הינו פשוט וקל לביצוע. ניתן לקבל ערכת קיבוע ללא תשלום בדלפקי שירות הלקוחות בכל חנויות איקאה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר