לאחר ההתפטרות

ראש ממשלת לבנון אל-חרירי חזר לביירות

שבועיים וחצי לאחר התפטרותו המפתיעה ולאחר שנטען בידי חיזבאללה כי הוא מוחזק כאסיר בריאד, חזר הלילה סעד אל חרירי לביירות שם ינסה להסביר את האירועים (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אל חרירי (צילום: אל-מוסתקבל)

לאחר שנטען כי הוא שבוי בסעודיה ושבועיים וחצי אחרי התפטרותו הדרמטית מתפקיד ראש ממשלת לבנון, שהגבירה את המתיחות במזרח התיכון, נחת הלילה (רביעי) סעד אל-חרירי בביירות. מנמל התעופה נסע אל-חרירי לקבר אביו, ראש הממשלה לשעבר רפיק אל-חרירי, שנרצח בהתנקשות בשנת 2005.

סעד אל-חרירי שב לארצו אחרי שהות בת כשבועיים בסעודיה, ביקור בן שלושה ימים בצרפת ופגישה קצרה הערב בקהיר עם נשיא מצרים ולאחר מכן, בלילה, בקפריסין עם הנשיא הקפריסאי. כעת, כשהוא לכאורה חופשי בארצו, מחכים הלבנונים והעולם לשמוע ממנו שוב אם פעל מרצונו החופשי כשהחליט להתפטר או אולץ על-ידי סעודיה לעשות זאת כפי שטענו אנשי חיזבאללה.

בשבוע שעבר, שבר אל-חרירי שתיקה ובריאיון לערוץ "אל-מוסתקבל" דחה את הטענות שההתפטרות נכפתה עליו ושהוא מוחזק במעצר בית בריאד. הוא אף הזיל דמעה. "אני ניסחתי את הודעת ההתפטרות. מלך סעודיה רואה בי בן", טען בריאיון שנערך בריאד. "אני חופשי כאן בממלכה, ואם אני רוצה לנסוע - אני נוסע".

בריאיון ההוא השאיר אל-חרירי פתח לאפשרות שיחזור בו מהתפטרותו: הוא אמר כי אם בלבנון רוצים שהוא ימשיך לכהן כראש הממשלה יש לכבד את המדיניות של "התרחקות לבנונית" מהמאבקים האזוריים, ובראשם המשבר בסוריה. "רציתי ליצור הלם חיובי ולא שלילי, רציתי שהלבנונים ידעו עד כמה אנחנו נמצאים במקום מסוכן", אמר. "כל מה שעשיתי בשנתיים האחרונות עשיתי על חשבון האינטרס האישי והפוליטי שלי". אל-חרירי דמע כשאמר: "אני מבקר במדינות שבהן אוהבים את לבנון יותר משחלק מהלבנונים אוהבים אותה".

כזכור, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה טען בנאום שנשא אחרי התפטרות אל-חרירי כי סעודיה מנסה לכפות ראש ממשלה חדש על לבנון. נסראללה ונשיא לבנון מישל עון האשימו את סעודיה כי חטפה את אל-חרירי וכי הוא מוחזק בה במעצר.

סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה דיווח המחזק את הטענות האלה, ולפיו אל-חרירי הוזעק לסעודיה ביום חמישי לפני שלושה שבועות וחצי לפגישה עם המלך - אבל בנמל התעופה איש לא חיכה לו והטלפון שלו הוחרם. אחרי המתנה של ארבע שעות, כך דווח, הוצג לו נוסח של מכתב התפטרות אותו הוא אולץ לקרוא.

בהודעת ההתפטרות שלו לפני שבועיים האשים אל-חרירי את איראן כי בכל מקום שבו היא נמצאת יש מלחמה. את חיזבאללה האשים כי הוא כופה את עצמו על לבנון בכוח הנשק. אל-חרירי טען שנודע לו על מזימה להתנקש בו, כפי שהתנקשו בחיי אביו - ראש הממשלה לשעבר רפיק אל-חרירי. כעת משחזר ללבנון מקווים תושבי ארץ הארזים שאל חרירי יספר להם את האמת על אירועי החודש האחרון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר