האירועים באום אל חיראן

ח"כ עודה מציג סרטון: השוטרים ריססו אותי גז

ראש הרשימה המשותפת פרסם סרטון בו נראה שוטר מרסס אותו בגז מדמיע ומשליך לעברו רימון הלם במהלך האירועים בכפר אום אל חיראן. פרקליט החיילים: בחר להתעמת (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
רגע הריסוס (צילום: מוראד סעיד)

סרטון חדש שהתפרסם אמש (רביעי) חשף לטענת ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת) הוכחה שלפיה הוא הותקף על ידי שוטרים באירועים האלימים ביישוב הבדואי אום אל-חיראן בינואר השנה, אירועים שהסתיימו במותו של אחד התושבים במקום.

בסרטון, כך לטענת ח"כ עודה, ניתן לראות בבירור כי שוטר שעמו התעמת ריסס לעבר עיניו גז פלפל. כאשר ראש הרשימה המשותפת נהדף לאחור, ניתן לראות כי מושלך לעברו חפץ שנראה כרימון הלם.

העימותים האלימים אירעו בשעת לילה בין כוחות משטרה לתושבים בזמן פינוי משפחות מבתיהן, וכללו אף חילופי אש. הכוח המשטרתי, שהגיע לאבטח הריסת מבנים בלתי-חוקיים ביישוב, פתח בירי שממנו נפצע יעקוב אבו אלקיעאן. הנהג המשיך בנסיעה ודרס למוות את רס"ב ארז (עמדי) לוי, שהיה בכוח האבטחה. הנהג הדורס אבו אלקיעאן מת לאחר מכן מפצעיו. ממצאי בדיקת מח"ש הצביעו על כשלים בהתנהלות המשטרה בזירה, ולפיכך עלתה טענה ששללה כי מדובר בפיגוע דריסה וייתכן מאד כי השוטר נהרג בעקבות איבוד השליטה של אלקיעאן על הרכב אחרי שנורה ונפצע אנושות.

ח"כ עודה, שהגיע לזירה עם קבוצת פעילים, נפצע אף הוא בהתרחשויות האלימות. מיד לאחר התקרית הקשה אף התפרסמה תמונה שלו מדמם. בסרטון התפרסם אמש ב-ynet, ניתן לראות בבירור כי השוטרים חסמו את דרכם של חבר הכנסת והפעילים, הדפו אותם לאחור וכאמור ריססו לעברם לכאורה גז פלפל. עוד ניתן לראות כי הושלך לכאורה לכיוונו של איש הרשימה המשותפת רימון הלם כשברקע מלווים את האירוע הדי פיצוצים.

הסרטון תועד על ידי צלם רשת אל ג'זירה מוראד סעיד. בלשכתו של ח"כ עודה ציינו כי הסרטון עבר תהליך הבהרה מכיוון שבסרטון המקורי לא ניתן היה לראות את המתרחש בשל האפילה. עוד יצוין כי ירי כדורי הספוג, שמהם נפצע ח"כ עודה בפניו, התרחש בהמשך – ולא תועד בסרטון.

ח"כ עודה טען בעקבות פרסום הסרטון החדש כי "מסכת השקרים וההסתה של המשטרה והממשלה ממשיכה להיחשף. כל מה שאנחנו טענו מהרגע הראשון מתברר כאמת לאמיתה. האחריות על האובדן הנורא של משפחות אבו אלקיען ולוי היא של ארדן ואלשיך והם היו צריכים להתפטר עוד באותו יום".

הוא אמר עוד כי "כמעט שנה עברה, ונראה שמח"ש במקום לעסוק בחשיפת האמת והבאת האחראים לדין עסוקה בטיוח של הפרשה. אנחנו ממשיכים לדרוש שוועדת חקירה עצמאית תבדוק את אירועי הדמים באום אל חיראן מרגע קבלת ההחלטה ועד לתוצאות הטרגיות. הצדק היחיד שאנחנו עוד יכולים להציע למשפחת אבו אלקיען היא בחשיפת האמת ובהכרה בכפר אום אל חיראן ובהישארות התושבים על אדמתם ועל כך נמשיך להיאבק".

ראאד אבו אלקיעאן, יו"ר ועד היישוב, אמר בתגובה כי "הסרטון מעיד על מסכת השקרים שהייתה באום אל חיראן. רואים בבירור איך שוטרים זוטרים תוקפים את חבר הכנסת. החזרת תיק החקירה למח"ש אומרת דרשני. מצד אחד מחזירים את התיק למח"ש ומצד שני מרדימים את הציבור".

בדבריו התייחס יו"ר ועד היישוב להחלטת פרקליט המדינה שי ניצן להחזיר למח"ש את תיק חקירת האירועים באום אל-חיראן לצורך השלמות חקירה. בלשכתו של ח"כ עודה טוענים כי "הסרטון ככל הנראה עומד במרכז החקירה המחודשת של מח"ש את אירוע התקיפה", אולם לפי גורמים במח"ש החלטת ניצן לא קשורה לסרטון אלא למידע חדש שהתקבל בנוגע לאירוע הדריסה. גם תיק חקירת תקיפת חבר הכנסת מהרשימה המשותפת חזר להשלמות ונמצא לקראת סיום.

מנגד, דב גלעד כהן, פרקליטם של לוחמי מתפ"א (מנהלת תיאום פעולות אכיפה) שהיו מעורבים באירועים באום אל-חיראן, מסר בתגובה כי "ח"כ עודה הגיע לאום אל-חיראן מבעוד מועד על מנת ליטול חלק פעיל בהתנגדות בלתי חוקית לביצוע צווי הריסה. הטענה שעודה ביקש 'להשתמש בחסינות' שלו על מנת לבחון את זירת הירי מגוחכת.

"ח"כ עודה בחר להתעמת באופן פיסי עם השוטרים וסירב להישמע להוראותיהם לעזוב זירת ירי חמה, עד אשר הם נאלצו להשתמש באמצעים המתונים ביותר הקיימים, גז פלפל, לשם פיזור ההתקהלות האסורה שהוא היה חלק ממנה. התנהלותו של ח"כ עודה לא נעשתה לשם מילוי תפקידו הפרלמנטרי".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "לצערנו, פעם אחר פעם משלמת משטרת ישראל מחיר ציבורי, מפני שהיא הגורם היחיד שמקפיד לשמור על החוק ולהימנע מהדלפות ושיבוש חקירה. משטרת ישראל ממתינה זה חודשים רבים לסיכום רשמי של חקירה שכבר נגנזה ונפתחה כעת שנית לבדיקה נקודתית. עד לסיומה של החקירה אנו מנועים מלהתייחס לנושא".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר