עטרה ליושנה

ירושלים של זהב: פרוייקט מיוחד - חלק א'

בשנים האחרונות, האתרים הנוסטלגיים בירושלים החרדית, שסבלו מהזנחה והתפוררות - מקבלים חיים חדשים. לקראת סיכום הקדנציה המוניציפאלית - אתר 'כיכר השבת' ועדן – החברה לפיתוח כלכלי של ירושלים יוצאים בפרויקט ירושלמי: מבט מהשטח אל תנופת השיקום והשיפוץ בשכונות החרדיות הוותיקות בירושלים (חרדים, שיווקי)

שיקום גן עוקשה כחלק מהפרוייקט. (צילום: חיים קולדברג)

עקשנות בעוּקַאשַה

אותה גינה מיתולוגית שזקני ירושלים זכרו לטובה. גן עוקאשה יחזור לתפארתו, ויהי מה!

את המפגע הסביבתי הזה, כמעט כל חרדי שמתגורר במרכז ירושלים הכיר היטב בשנים האחרונות. הכיר עד כדי תחושת מועקה וקבס: במעלה רחוב שטראוס, מוזנח וזרוע קוצים, לכלוך ומרעין בישין, מאחורי סבך שלם של עטיפות זרוקות, הררים של בדלי סיגריות ישנים ופחיות שאבד עליהן הקלח - הסתתרה לה היסטוריה זנוחה ושכוחה: גן עוקאשה.

אותה גינה מיתולוגית שזקני ירושלים זכרו לטובה, אותה פינת חמד שנשארה רק בזיכרון של ישראל גליס ודומיו - עמדה שוממת ומוזנחת, עמוסת קוצים וברקנים, משמשת אבן שואבת לכל מיני ארחי פרחי שגדשו אותה לצרכיהם המפוקפקים במקום שהיא תמלא את ייעודה המקורי - ילדים ירושלמיים טהורי מבע שישחקו במתקניה.

ואז הגיע המִנהל הקהילתי בירושלים, תחת שרביטה של החברה העירונית 'עדן' – לפיתוח כלכלי של הבירה, ובהכוונתו של סגן ראש העיר ומחזיק תיק המע"ר החרדי, יוסי דייטש - והחליטו לעשות סוף לחרפה: חברת 'עדן' הביאה את טובי האדריכלים, תקציבי עתק הושגו. החברה הכינה תכנית מפורטת להחזרתה של עטרה ירושלמית ליושנה. גן עוקאשה, הכריזו בעדן - יחזור לתפארתו, ויהי מה!

לא נלאה את הגולשים בפרטים, אבל מכאן ואילך החלה תקופת המתנה מתוחה. ישראל אייזיקס, חבר המנהל הקהילתי, מספר ל'כיכר השבת' שלא היה מכשול אחד שיכול היה לצוץ בדרכה של התוכנית - שלא צץ. הקבלן פשט את הרגל, התכנית השתבשה, והתושבים ראו בעיניים כלות איך החלום גורר רגליים. למזלם, העירייה וחברת עדן לא הרימו ידיים: הם החליטו להשיב מלחמה נגד גלגלי הבירוקרטיה ולעשות הכל כדי להאיץ את עבודות השיקום.

פינת חמד שהוזנחה. גן עוקשה. צילום: חיים קולדברג

פנינה ירושלמית

כדי להבין במה מדובר, יצאנו לסיור בשטח עם סגן ראש העיר, האחראי על המע"ר החרדי, יוסי דייטש.

הנה כלל ברזל שכמעט כל חרדי ירושלמי יודע: ישנה מגמה ברורה לשיפור הגובר והולך בחזותן של השכונות הוותיקות במרכז ירושלים.

קמתם בוקר אחד וגיליתם שהגן העירוני ליד הבית עבר שיפוץ לבלי הכר, בהשקעה של מאות אלפי שקלים? תדעו שזהו חלק מתוכנית גדולה ורחבה של חברת עדן לשדרוג כלל השכונות, כל שיפוץ, כל שיקום, כל שדרוג ושיפור שאתם נתקלים בו במרכז החרדי של ירושלים,

גולת הכותרת של השקעות חברת עדן בתקופה האחרונה, הוא שיפוצו של הגן העתיק במעלה רחוב שטראוס, 'גן עוקאשה', והפיכתו מאתר מוזנח שגם היווה מוקד מפוקפק לכל מיני טיפוסים בעייתיים - לפנינה ירושלמית בטוחה, יפהפייה ונעימה לעין.

מקור לגאווה

"אחד הדברים הבוערים ביותר על סדר יומי הציבורי הוא שינוי המשוואה שאומרת שהשכונות החרדיות בירושלים צריכות לסבול מהזנחה ועזובה"

ראיון עם יוסי דייטש - סגן ראש העיר ומחזיק תיק המע"ר החרדי

מה מביא אותך דווקא 'להינעל' כל כך על שדרוג רחובות וגנים?

יוסי דייטש: "כבן לכמה דורות בירושלים, אני מחובר בכל ליבי ונפשי לעיר הזו. המציאות היא שבמשך שנים האזורים האלו סבלו מרמת תשתיות נמוכה. העזובה הרבה כללה הצפות מים, תאורה לקויה אם בכלל, כבישים רעועים ומשובשים, גינות עם שברי מתקנים באופן מסוכן ממש ועוד רעות-חולות שפשוט זעקו ליד מטפלת ומשקמת".

"המצב הזה הביא אותי למסקנה, שלפיה אחד הדברים הבוערים ביותר על סדר יומי הציבורי הוא שינוי המשוואה שאומרת שהשכונות החרדיות בירושלים צריכות לסבול מהזנחה ועזובה. אני רואה בזה פרויקט אישי, ואני מקווה שבתוך כמה שנים נוכל לרשום 'וי' על כל השכונות הוותיקות. מנהלי 'עדן' עמדו לצידי לאורך כל הדרך, והובילו את הפרויקט ביעילות יוצאת דופן".

כשאנו מתקרבים ל'גן עוּקַאשַה', אומר דייטש "עברנו מסכת ארוכה של תלאות עם השיפוץ של הגן הזה. זה לא היה פשוט".

שיקום אתרים נוסטלגיים בירושלים החרדית. צילום: חיים קולדברג

אלו תלאות?

"עדיף שלא תשאלו", דייטש נאנח. "כל יום צצה בעיה פרוצדורלית חדשה שעיכבה את העבודות וגרמה להן להימשך הרבה מעבר למה שתוכנן. נלחמנו בשיניים על כל יום של עבודה, אבל אני חש חוסר נוחות כלפי התושבים שחיכו כל כך הרבה זמן לברך על המוגמר".

בהמשך, כשיצטרף אלינו איש המנהל הקהילתי ישראל אייזיקס, הוא יספר לנו כי גם בתקופת ההמתנה מורטת העצבים - חברת 'עדן' דאגו לחלופות עבור ילדי האזור: "הם הביאו מתקנים זמניים, מתנפחים למיניהם ואטרקציות נוספות - כדי שלילדי האזור יהיה נעים גם בזמן שבו תנופת הבנייה התנהלה במתחם הגן".

לאחר שקיבלנו את הרקע המלא, הגיע הזמן לראות את הגן הירושלמי המיתולוגי - גן עוקאשה - מקרוב. למשש את המתקנים, לנשום את החידוש, לשמוע את פעמי ההיסטוריה המתחדשת לקול מצהלותיהם הילדותיות של ילדי ירושלים.

אנחנו נכנסים בשערי הגן, ורק אז, מול היופי והרעננות שמתגלה למלוא העין - "לא ייאמן איך שטח כזה, שבו היו כמה מתקנים בודדים ומוזנחים - הופך לפינת חמד. פנינה של ממש".

במהלך הסיור אנו רואים שרקמת קשר כמעט אישי עם הפועלים בשטח. מה פשר התופעה הזו?

"חז"ל אומרים: 'הרוצה לאבד ממונו - ישכור פועלים ואל יישב עמהם'. מכיוון שמדובר בממון הציבור - אני רואה לעצמי חובה להיצמד להדרכת חז"ל ולא לאפשר לדברים להתרחש ללא פיקוח יומיומי מקרוב. אז אני מקיים סיורים ברמה כמעט יומיומית בכל הפרויקטים שאני קשור עליהם".

"במהלך העשור שבו אני מחזיק בתיק המע''ר החרדי, האחראי על המיזם הגדול הזה של השדרוגים במרחב הציבורי - למדתי שאין תחליף ממעורבות אישית, עד לרמת ההימצאות היומיומית במקום וניהול קשר רציף עם כל הדרגים, לרבות הפועלים בשטח. אם אני רוצה תוצאה טובה - אני חייב להיות בשטח, גם אם זה לא חלק מהגדרת התפקיד שלי".

איך מתנהל תהליך קבלת ההחלטות לגבי זהות האתר הבא שבו יתנהלו עבודות פיתוח ושיקום?

"חברת 'עדן' היא החברה העירונית לפיתוח בירושלים. בראש החברה עומדת מליאת דירקטוריון בראשותו של ראש העיר, ניר ברקת. ובהובלת המנכ"ל מר שפייזר והמשנה למנכ"ל מר ליאור בר דור החברה הזו מאשרת תכנית רב שנתית. חברת עדן מטפלת במע"ר מרכז ירושלים, מע"ר מזרח ירושלים ומע"ר צפון ירושלים. האחרונה כוללת את השכונות החרדיות, ועליה אני אחראי".

"התהליך מאוד אינטנסיבי, אנחנו יושבים עם הנהלת החברה בדיוני התקציב השוטפים שבהם מחליטים מה גודל התקציב שיוקדש עבור כל פרויקט פיתוח. לצד זאת, אני שוקדים על השגת תקציבים חיצוניים: למשל, עבור פיתוח גן הסנהדרין השגנו תקציב מיוחד מהמשרד לענייני ירושלים".

"לאורך השנה אנחנו מקיימים ישיבות עבודה קבועות ומלווים כל פרויקט באופן פרטני. זה המקום להודות לראש העיר, ניר ברקת על שיתוף פעולה אדוק ושותפות במשימה על כל המשתמע.

"בהזדמנות זו אני גם רוצה לשבח את המנהל הקהלתי ואת היו''ר שלה, הרב מנחם אייזן, על שיתוף פעולה שוטף במטרה להצעיד את השכונות קדימה במגוון רב של נושאים, והכל לרווחתם של תושבי השכונות".

איזה מסר אתה רוצה להעביר לתושבים שנהנים מפירות העבודה?

"המסר פשוט מאוד: הכל נעשה לטובתכם ולנחיותיכם. עיריית ירושלים משקיעה סכומי עתק בפרויקטים הללו. במע"ר החרדי לבד השקענו כ200 מיליו שקלים. אבל מהרגע שהעירייה מסיימת את עבודתה - האחריות נופלת על התושבים שמשתמשים בגנים העירוניים. צריך להקדיש תשומת לב לשמירה על הסביבה ועל שלמות המתקנים. כמובן שעל העירייה מוטל לדאוג לניקיון ולתחזוקה שוטפת, אבל העתיד של הגנים הללו נמצא בידי התושבים. צריכה להיות ערנות ואכפתיות שכוללים שמירה על הניקיון ודיווח מיידי על כל מפגע, כדי שנוכל ליהנות עוד שנים רבות מההשקעה האדירה".

מה מתוכנן לנו בעתיד?

"אנחנו מתכננים לשדרג את שוק הבוכרים שברחוב אדוניהו הכהן בעלות של כ7 מיליון ₪, במיזם שאליו שותף השר אריה דרעי בתפקידו כשר הפריפריה יחד עם חבר המועצה הרב פיני עזרא".

"ויש גם בשורה עם משמעות תורנית חשובה ביותר לירושלים כמטרופולין של תורה", "בימים אלו אנו מקימים ועדת היגוי לפיתוחו של מתחם ישיבת מיר. אנו רוצים להפוך את האזור כולו לקריה תורנית, כך שהרחובות שמקיפים את בנייני הישיבה שפזורים בשכונת 'בית ישראל' - יהיו מזמינים ומשודרגים, כראוי לכבודה של תורה".

בעוקאשה גילינו שבדיוק כמו שמו של הגן - לפעמים העקשנות משתלמת.

המשך הפיתוח

את החלק הזה בסיור סיימנו בשיחה טלפונית עם מנכ"ל עדן, אלון שפייזר. גילינו, כי למרות שידיה של החברה מלאות עבודה - כמצופה מחברה שחולשת על עבודות הפיתוח והשיקום בעיר הגדולה והמאוכלסת בישראל - ראשיה מקדישים תשומת לב מיוחדת למע"ר החרדי.

"ההשקעה הזו", אמר לנו שפייזר, "מצטרפת לכמאתיים מיליון שקלים שחברת עדן השקיעה בשכונות גאולה, מקור ברוך, כרם אברהם, זיכרון משה ועוד". שפייזר מבטיח, כי "אנו עתידים להמשיך את ההשקעה בשכונה. אני יכול לומר שאנחנו מרוצים במיוחד משיתוף הפעולה ההדוק שיש לנו עם המנהל הקהילתי בשכונה. אנחנו אסירי תודה לראש העיר, ניר ברקת, ולסגנו הממונה על המע"ר החרדי וחבר דירקטוריון עדן - יוסי דייטש. שניהם מעודדים את המשך הפיתוח וההשקעות הגדולות בשכונות אלו".

ליאור ברדור, המשנה למנכ"ל 'עדן', מוסיף: "אנחנו מאוד מעודדים מתוצאות השדרוג ב'גן עוקאשה'. הופתענו לגלות את המעורבות הגבוהה של התושבים - מה שהראה לנו כמה היה נצרך הפרויקט הזה. ככל שהתושבים ישמרו על הגן ועל ההשקעות שחברת עדן משקיעה בשכונות הוותיקות - אנו נמשיך את ההשקעות הללו ביתר שאת".

צילום תמונות: חיים קולדברג

בפרק הבא: תגלית היסטורית מרעישה בגן עוקאשה >>

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר