ראיון מיוחד

רבה של שטרסבורג: "לא לכל אחד מתאים לעלות לישראל"

רבה של שטרסבורג בצרפת, הרב אברהם וייל, מגולל בראיון מיוחד את סימני ההתבוללות ומתריע מפני משפחות שעולות לישראל אך לא חושבות מספיק ונתקלות בנוער נושר (חדשות)

ישי כהן, מונקו | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

בחודש אלול, לפני מספר חודשים, נבחר הגאון רבי אברהם וייל לתפקידו החדש - רבה של העיר שטרסבורג שבצרפת, העיר המרכזת את הקהילה היהודית הגדולה ביותר במדינה. חודשים עברו והוא למד את האתגרים בתפקיד, העבודה ביום יום עם הקהילה, ההתבוללות, הנוער הנושר והשאלה שצפה ועולה כל העת - האם לעלות לארץ.

בראיון מיוחד ל"כיכר השבת" ממונקו - שם מתכנסת בימים אלו ועידת רבני אירופה - מספר הרב וייל על התפקיד החדש: "זה תפקיד שהוא מחייב, יש המון אתגרים. ב"ה יש לי קבוצה של רבנים מקצועניים, מתקדמים כל יום. מנסים להוסיף עוד יותר תורה, איפה שאפשר לשפר, להתקדם".

אלו אתגרים יש לכם ביום יום?

"בשטרסבורג המצב הוא קצת שונה ממה שיש במקומות אחרים. מבחינת הביטחון אנחנו חיים פחות או יותר בשקט, שכונה של יהודים. אנטישמיות יש בכל מקום אבל אנחנו לא מרגישים את זה. שטרסבורג היא אחת העיירות האחרונות בצרפת שמקבלת כל שנה זוגות חדשים של צעירים שמגיעים, חלק גדול מהם שומרי תורה ומצוות".

רבה הראשי של שטרסבורג בראיון לכתב "כיכר השבת" ישי כהן

הרב וייל עובר לדבר על בעיית ההתבוללות: "אני אישית הכרתי חברים מהילדות שהם כבר מנותקים מכל חיים של יהודים, יש התבוללות גם בשטרסבורג, למרות שיש הרבה חרדים ודתיים".

רבה של שטרסבורג מנסה להסביר עד כמה אסון ההתבוללות מורגש: "מרגישים את זה במספר החתונות שירד. אני חושב שלפני 20 שנה היו כמה חתונות כל שבוע, היום המצב לא ככה בכלל".

"גם אצלנו החרדים יש ירידה בחתונות", אומר הרב וייל, "אצל כולם. זה מלמד, אולי שיש גם אנשים שמתחתנים בגיל קצת יותר מבוגר, ואני מרגיש את זה".

הרב ממשיך ומספר כי "אנשים שאני זוכר שההורים שלהם היו מסורתיים, הייתה להם תחושה לשמור על המסורת, אני זוכר את ההורים של החברים שלי שלא היו דתיים, והילדים שלהם כבר לא מרגישים את התחושה הזו".

בכל מספר חודשים, במיוחד בתקופת הפיגועים, שומעים קריאות ליהודי צרפת לעלות לארץ ישראל, אבל נראה כי רבה הראשי של שטרסבורג לא ממליץ לכל משפחה לעשות עלייה, בפרט אלו שלא בודקים היכן הילדים ילמדו במוסדות, מה שמוביל לנוער נושר.

"אני לא חושב שצריך לעודד לעלות או להישאר", פותח הרב וייל את דבריו בנושא, "כל אחד עם הניסיון שלו. אם מישהו מגיע אלי ואמר לי שהוא רוצה לעלות, אז אני צריך ללוות כל אחד עם הפרויקט שלו, אם יש לו פרויקט בנוי, אם זה משפחה - צריך לבדוק אם חשבו על הכל, על חינוך הילדים. אם מישהו רוצה לעלות רק בגלל תחושת פחד והוא לא חשב על הדברים העיקריים אז מה...".

אנחנו רואים הרבה נוער נושר של צרפתים שעולים לארץ ישראל

"בגלל זה אני חושב שצריך לחשוב הרבה (לפני עלייה לארץ. י"כ), אנחנו רואים משפחות שעושים עלייה וחוזרות לצרפת, וזה יותר קשה, כשאתה חוזר יש לך תחושה של ניסיון שלילי. לכן אני אומר לאנשים שאם הכל מסודר כדאי לעלות, אם לא - כדאי לחשוב מה יהיה".

לסיום, מה המסר של הרב ליהודים בארץ הקודש?

"שאלה טובה. אני חושב שיש הרבה מה ללמוד מאיך שהיהודים בחו"ל לארץ, שאנחנו כולם חיים ביחד, מכבדים כל אחד. יהודים חרדים, יהודים מהציבור המזרחי, כולם גרים ביחד, אנחנו מרגישים חלק מהכלל היהודי, מהציבור היהודי, אני חושב שיש הרבה מה ללמוד בזה, בארץ יש כל כך הרבה מריבות, צריך ללמוד מהאחדות הזו של חוץ לארץ".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר