33 מיליון מבוגרים באירופה נמצאים בסיכון לתת תזונה

המשלחת הישראלית במשרד הבריאות השתתפה בשבוע שעבר בכנס ONCA הבינלאומי שעסק בסיכון העולמי של תופעת התת תזונה והובלת תכנית "תזונה מיטבית" בכל אירופה. על פי הנתונים, 33 מיליון מבוגרים באירופה נמצאים בסיכון לתת תזונה והמשאבים המושקעים במטופלים עם מחלות כרוניות שסובלים גם מחסרים תזונתיים, עומדים על כ-170 מיליארד אירו בשנה (בריאות, שיווקי)

33 מיליון מבוגרים באירופה נמצאים בסיכון לתת תזונה. אילוסטרציה (צילום: שאטרטסוק)

המשלחת הישראלית של משרד הבריאות הציגה כלי חדשני שמסייע באיתור אוכלוסייה בסיכון לתת משקל ולאיבוד מסת שריר (סרקופניה).

מדובר בכלי שיאפשר לציבור הרחב לאבחן את מצבם התזונתי ולהגיע לרופא המטפל עם המידע הרלוונטי דרך אתר משרד הבריאות. בנוסף, בימים אלו, נעשית עבודה מאומצת לפתח קורס אינטרנטי בתזונה קלינית לרופאים ואחיות שיקנה כלים לחשיבות האיתור הראשוני של מצבי תת תזונה באוכלוסייה ולמנוע התדרדרות.

המחקרים האחרונים מראים כי למבוגרים בעלי BMI 22-21, יש סיכויי תמותה גבוהים ב-12% מאשר בעלי BMI של 24-23. לאור זאת, מומלץ לעקוב אחר משקלם ומצבם התזונתי של מבוגרים מגיל 65 ומעלה. בדיקה שנתית של גובה ומשקל בגילאי 65 ומעלה היא הכרחית. כמו כן, יש לשים לב אם חלה ירידה ב־BMI, במיוחד מתחת ל-23, שכן זה יכול להוביל לתמותה בקרב המבוגרים בקבוצת גיל זו.

אגף התזונה של משרד הבריאות, בעבודה משותפת עם דיאטניות ראשיות בבתי החולים, בקופות החולים ועמותת הדיאטנים 'עתיד', נציגי רופאים, החברה לתזונה קלינית, אחיות ונציגי החולים פועלים במרץ לקדם את איכות האיתור והטיפול התזונתי בישראל.

כחלק מפעילות זו, הוטמעו לפני כשנה, שני מדדי איכות חדשים בתוכנית הלאומית למדדי איכות לרפואת הקהילה בישראל. המדדים החדשים מנטרים תת משקל בקרב בני 65 ומעלה (BMI>23), ומנטרים ירידה משמעותית במשקלם. מנתוני קופות החולים בישראל עולה כי 15% מהמבוגרים בגיל 75 ומעלה נמצאים בתת משקל (BMI<23kg/m2) וכ- 7% מהם ירדו במשקלם באופן משמעותי (למעלה מ-10% ממשקלם בין שתי מדידות אחרונות).

מצבי סיכון תזונתיים עלולים להוביל למצבים של חוסר בחלבון הגורם לשבריריות ומהווה גורם סיכון לנפילות ולהידרדרות בריאותית וקוגניטיבית. תזונה מיטבית חשובה יותר מתרופות לשיקום הבריאותי של חולים רבים. השילוב של תזונה בריאה ופעילות גופנית סדירה מובילים לחיזוק הגוף ושיפור התפקוד ולהתמודדות טובה יותר עם תחלואה.

המשלחת מישראל כללה את פרופ' רונית אנדוולט, מנהלת האגף לתזונה, משרד הבריאות, יוספה כחל, רכזת תחום תזונה וגריאטריה, משרד הבריאות, ד"ר דוד דביר מומחה ברפואת משפחה, המנהל הרפואי של מרכז שיקומי רעות, רונית פרידמן, דיאטנית קלינית, נציגת עמותת הדיאטנים עתיד ורונית דוייב, מנהלת רפואית חברת אבוט.

כ-16 מדינות ברית אירופאיות לוקחות חלק ארגון ה-ONCA וזאת במטרה לשפר את מצב המטופלים הנמצאים בסיכון תזונתי ומתן טיפול תזונתי ברחבי אירופה. מדינות אלו מארגנות מפגשים עם אנשי מקצוע, קבוצות מטופלים, נציגים ממשרדי הבריאות ובעלי עניין מרכזיים אחרים בתחום הבריאות.

במסגרת הכנס,הציגה רחל גולדמן, תושבת בני ברק ונציגת המטופלים מישראל שחולה במחלת הסיסטיק פיברוזיס, את הקושי בהתמודדות של חולים המתמודדים עם בעיות תזונה מורכבות ושימוש במזונות ייעודיים. חבר הפרלמנט האירופי, איגור סולטס אמר כי: "ייצור מזון מקומי יכולה לענות על הצרכים התזונתיים של האוכלוסייה הפגיעה ולמצוא פתרונות רחבים לחולים מכל העולם".

על ENHA

ENHA (nutrition health alliance Europeans) היא פלטפורמה בעלת מספר רב של בעלי תפקידים הפועלת ברמה האירופית, המסייעת להדריך ולתאם בין המדינות את הטיפול האופטימלי עבור כל התהליך המורכב. ENHA מקדמת איתור סיכוני תזונה, מודעות ציבורית, שותפות עבודה, פיתוח מדיניות ומחנכת לבריאות וקידום טיפול תזונתי מיטבי.

ברחבי אירופה, פרופ' אולה לונגביסט (Olle Ljungqvist) יו"ר ארגון ה-ENHA, מייצגת את החברה האירופית לתזונה קלינית ומטבוליזם (ESPEN) ופרופ' קורנל סיבר (Cornel Sieber), המייצג את ארגון הגריאטריה האירופית הרפואית (EUGMS), האגודה הבינלאומית של גרונטולוגיה וגריאטריה האירופאית (IAGG).

ארגון ה-ENHA , הוא ארגון ללא מטרות רווח למידע נוסף על ENHA בכתובת https://european-nutrition.org.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר