בחירות לרשויות המקומיות 2018

המפה המלאה: זו ההשתתפות של חברי המועצה בישיבות

בעוד פחות משנה יבקשו המפלגות את קולכם בקלפי • מה עשו למענכם הנציגים החרדים? בדיקת השתתפותם בישיבות מועצת העיר מעלה תמונה עגומה • 'בקהילה' מגיש: המפה המלאה (חרדים)

אולם מועצת העיר ירושלים (ארכיון. באדיבות המצלם)

בדיקת נוכחות: שנת הבחירות לרשויות המקומיות כבר כאן. חברי המועצה בערים השונות לוטשים עיניים לקול שלנו בקלפי, מתפארים בהישגיהם למען הקהילה ומבקשים להציג את עצמם כנציגי ציבור לוחמניים. כמו אומרים הם: אנחנו כאן בשבילכם, כדאי לכם לבחור בנו שנית. התושבים שלא בקיאים בפוליטיקה המקומית ובמסדרונות בניין העירייה, בטוחים הם שאכן כך הם פני הדברים.

'בקהילה' יצא לבחון את נוכחות חברי המועצה החרדים בישיבות המועצה בערים החרדיות ובערים בעלות קהילה חרדית גדולה. אמת, פעילות חברי המועצה מורכבת מוועדות העיר השונות, משתדלנות אצל מנהלי האגפים השונים ומאין ספור פעולות שקשה לכמת אותן, אך נראה כי נוכחות בישיבות מועצה עשויה ללמד על הרצינות בה לוקח חבר המועצה את תפקידו.

מועצת העיר היא מעין 'בית נבחרים' מקומי. כלומר: המוסד העליון של העיר או הישוב. זה הגוף אשר מוסמך לקבוע את תנאי החיים בעיר, ולהשפיע על איכות חיי התושבים. בישיבות המועצה מאשרים את החלטות ועדות העיר, חוקי עזר, מעלים הצעות לסדר, שואלים שאילתות, ממנים אנשי מפתח לתפקידים ולגופים עירוניים שונים ובנוסף, המועצה משמשת כמליאה לוועדת התכנון והבניה.

החלטות המועצה משפיעות על חיי היום יום של התושב המקומי, פעמים רבות – יותר ממאבקים שונים שמנהלות הסיעות החרדיות בכנסת ומגיעות לכותרות העיתונים. גובה הארנונה, תשלום אגרות שונות, ניקיון השכונות, הקצאות, תקציבים לקהילה, הכל נקבע במועצת העיר או נגזר מכוחה. אך למרות החשיבות הרבה, חלק מהנציגים המקומיים לא מופיעים לישיבות המועצה.

לשון החוק לא מותירה ספקות בכל הנוגע להיעדרות החברים מישיבות המועצה: "חבר מועצה שנעדר מישיבות המועצה שלושה חדשים רצופים, או שנעדר משלוש ישיבות רצופות – אם היו בשלושה חדשים פחות משלוש ישיבות – יחדל להיות חבר המועצה, מלבד אם נעדר בגלל מחלה או בגלל שירות בצבא-הגנה לישראל או ברשות המועצה שניתנה מראש, ובתנאי שראש העירייה או הממונה שלח לו הודעה". בסעיף הבא מפרט המחוקק את נוסח ההודעה שראש הרשות צריך לשלוח לחבר המועצה ואת הזמן – "בתום החודש השני להעדרו של חבר המועצה מישיבות המועצה או מיד אחרי הישיבה השנייה שממנה נעדר, הכל לפי המאוחר".

כשבדקנו את הפרוטוקולים השונים התברר כי לא רק שיש חברי מועצה שנעדרים מישיבות מועצה, אלא שראשי הערים נמנעים מלשלוח מכתבי אזהרה. הסיבה לכך: הדחת חבר מועצה מהקואליציה עלולה לפגוע במרקם הקואליציוני בעיר, ובמידה וחבר המועצה מהאופוזיציה ראש הרשות לא מעוניין להצטייר כמי שמפחד ממנו ולכן מדיח אותו, מה גם שנוח לראשי הערים כשיש אופוזיציונר אחד פחות.

לפניכם המפה המלאה, לפי סדר א'-ב'. 'בקהילה' פנה למועצות ולחברים בבקשת תגובה. חלקם הגיבו, חלקם התעלמו.

אופקים: היעדרות נמוכה

חברי המועצה החרדים בעיר הדרומית כמעט ולא נעדרו מ-61 ישיבות המועצה שנערכו. עם זאת, ראובן פילו (ש"ס) בלט מעל כולם עם 16 חיסורים, בהם רצף אחד של 3 ישיבות מועצה. אחריו ברשימה ברוך פאקר (דגל התורה) עם 9 חיסורים בלבד.

פילו מסר: מאחר ואני מנהל ת"ת ומוהל, הלו"ז שלי צפוף מאוד בפרט בשעות הערב. אני ממש שמח שחוץ מ-16 פעמים הצלחתי להגיע לשאר הישיבות והדיונים. אני חייב לציין שבדיונים חשובים ומשמעותיים דחיתי הכול והגעתי למרות הכול".

אלעד: לא בימי ראשון

45 ישיבות מועצה נערכו עד היום בעיר החרדית במרכז הארץ, ב-20 ישיבות מתוכן לא נכח אסף אגבלה (ש"ס), כולל שני רצפים בני שלושה חיסורים משלוש ישיבות מועצה. חברו לסיעה אברהם עידן ניצב אחריו עם 13 חיסורים, כששני נציגי סיעת 'ישי', שעושה לאחרונה קולות של אופוזיציה בתוך הקואליציה, ברק צברי ויובל גיאת, עם 11-10 חיסורים בהתאמה.

אגבלה מסר: "אני לא יכול להגיע ביום ראשון, היות ואני בלימודים. סיכמנו עם העירייה שלא יהיו ישיבות מועצה בימי ראשון והם לא הסכימו לעמוד בזה". מעיריית אלעד לא נמסרה תגובה.

תגובת סיעת יש"י: "סגן ראש העיר ברק צברי וחבר העירייה יובל גיאת משרתים את הציבור בהתנדבות וללא שכר מעל 4 שנים. לאחר בדיקה ההיעדרויות, לא היו יותר מ-7 פעמים, שזה תקין לחלוטין לחברים שעובדים למחייתם ביושר ובכבוד. יש לציין שבשעות הבוקר סגן ראש העיר ברק צברי הקדיש יותר שעות מכל חבר עירייה אחר, רק את זה הציבור רואה וזה לא מופיע בפרוטוקולים".

אשדוד: בגלל החקירות

שיאן החיסורים בעיר הנמל הוא מ"מ ראש העיר עד לא מזמן, עמרם כנפו מש"ס, שלא נכח ב-29 ישיבות מועצה, מתוך 70 ישיבות שנערכו לעת עתה. אחריו סגן ראש העיר מרדכי ליברמן וחבר המועצה יואל יעקב טסלר (יהדות התורה) עם 13 ו-14 חיסורים בהתאמה.

עמרם כנפו (צילום: שלומי כהן)

כנפו מסר: "לצערי הרב כבר שש שנים מתנהלים נגדי הליכים משפטיים. השתדלתי שלא להיות בישיבות מועצה שקשורות לנושאים שעלו בחקירה, אבל בישיבות המועצה החשובות השתדלתי להגיע ולהשפיע. אני מודע לכך שבשל החקירות, תפקודי ירד עשרות מונים. הודעתי ליו"ר התנועה אריה דרעי שאני פורש מתפקידי בסיעה בבחירות הקרובות, גם כי הגיע הזמן להכניס כוחות צעירים ורעננים לסיעה המקומית".

ביתר: לאן נעלמה האופוזיציה?

בעיר התורה והחסידות בהרי יהודה, הנתונים מעניינים במיוחד: עד כה התקיימו בעיר 42 ישיבות מועצה, מתוכן למרבה המבוכה, לא נכחו בקרוב למחצית ישיבות המועצה, לא אחרים מאשר צמד האופוזיציונרים הנלהבים של ביתר – מנחם זיידה ואורי הולצמן. שם סיעתם הוא אמנם 'למעננו', אבל כנראה שלדעתם מספיקה 'למעננו' השתתפות סמלית בישיבות המועצה. על פי הפרוטוקולים, החסיר זיידה לא פחות מאשר 20 ישיבות, כאשר עמיתו הולצמן מפגר רק מעט אחריו עם חיסורים של 18 ישיבות מתוך 42.

שיאן החיסורים בעירייה הוא חבר הקואליציה אהרון יהודה אבלס (שס"ג) שנעדר מ-24 ישיבות, אלא שהוא בניגוד ל"אופוזיציונרים הנעדרים" אינו מתיימר להציג אלטרנטיבה. גם מנדי שוורץ (שס"ג) עם 18 חיסורים, וחיים ויסברג, שהריץ אף הוא רשימה עצמאית, עם 17 היעדרויות.

אבלס מסר בתגובה: "העבודה החשובה של חבר מועצה הינה בעזרה יום-יומית לתושב, הרבה יותר מנוכחות בישיבות מועצה בהן יש רוב לראש העיר. לישיבות המועצה בהן לא נכחתי לא יכולתי להגיע בשל עיסוקים אחרים, אבל בישיבות מועצה שעסקו בדברים מהותיים הקפדתי להיות נוכח. הסיבה שאני בראש רשימת המחסרים כי חלק מהישיבות מהן נעדרתי היו כפולות ומשולשות, אולם בפועל נכחתי ביותר ישיבות מועצה". מעיריית ביתר לא נמסרה תגובה.

מנחם זיידה (צילום: כיכר השבת)

זיידה הגיב לנתונים: "ישיבות מועצת העיר בביתר נקבעים באופן אקראי ולא קבוע, בניגוד לחוק. חברי המועצה שהם מתנדבים ולכולם עבודה אחרת עושים מאמץ לשרת הציבור נאמנה. בעיריית ביתר ישנה קואליציה של עסקנים שנבחרו על ידי המפלגות הארציות עם אינטרסים ארציים ולכן יש לראש הרשות רוב אוטומטי שלא מתעניין כלל בטובת התושבים. אנו כסיעת התושבים תפקידנו להיות עיניים לציבור ולכן נהגתי במשך כל הקדנציה להיות בישיבות המועצה בתורנות עם חברי אורי הולצמן על מנת שלא יוכלו להכניס דברים בלי שאנו נציגי התושבים היחידים נראה אותם. באשר למטרה הנוספת של הבעת דעת התושבים בפני המועצה, לצערי אין לי את האפשרות לעשות זאת מאחר ומאיר רובינשטיין בפחדנותו לא נותן לנו לדבר ולהביע דעה במועצת העיר וגם זה בניגוד לחוק. הסרטונים שהופצו לא אחת ברשת מעידים על כך כאלף עדים שרובינשטיין לא נותן לנו לדבר. לעומת זאת וחבל שכך, הכתב לא טרח לכתוב בכמה ישיבות של ועדת תכנון ובניה שהם שרות לציבור נטו ושם יש משמעות להופעתי, השתתפתי לעומת החברים האחרים וראש העיר בעצמו אשר נעדר מרוב הישיבות".

בית שמש: מניין חיסורים

מעיון ב-62 הפרוטוקולים של ישיבות מועצת העיר, עולה כי בתחילת הקדנציה הנוכחית חברי המועצה החרדים חששו להעדר מישיבות המועצה, ככל הנראה בשל העובדה כי המסורתיים והחילונים החזיקו רוב בעיר. אלא שעם הצטרפות סיעת הליכוד המקומית לקואליציה העירונית נראית תופעה מדאיגה של היעדרויות מהישיבות. שיאן החיסורים הוא מרדכי דירנפלד (אגודת ישראל) עם 17 היעדרויות, מתוכן רצף של חיסורים מעשר ישיבות המועצה האחרונות. אחריו ברשימה ניצב משה מונטג (דגל התורה) עם 14 חיסורים וישעיהו ארנרייך (אגו"י) עם 9 ישיבות בהן לא נכח, מתוכן 4 ישיבות המועצה האחרונות.

מעיריית בית שמש נמסר: "הנתונים שציינתם אינם מוכרים לנו ולכאורה אינם מדוייקים. בכל מקרה, חבר המועצה פועל למען הציבור בהתנדבות וללא קבלת שכר, זאת במקביל לעבודתו לפרנסתו ולפעילותו הציבורית למען הקהילה. מטבע הדברים לא לכולם מתאפשר תמיד להשתתף בישיבות המועצה, והוא מיידע על כך מראש בהתאם לחוק. עם זאת העניין הספציפי יבדק משפטית".

בני ברק: מתנגדים ונעדרים

אין זה סוד שחלק מחברי 'דגל התורה' לא אוהבים את ראש העיר חנוך זייברט. בתדרוכים לתקשורת הם מסבירים כי ראש העיר מתנהל בכוחניות, אלא שהדיבורים כידוע לא תמיד מסתדרים עם המציאות. כך, חבר הסיעה יאיר שוקרון נעדר מ-24 ישיבות מתוך 46 ישיבות המועצה שנערכו עד היום. אחריו ברשימה יעקב וירז'יבינסקי מ'דגל התורה', שפרש בתחילת הקדנציה לאופוזיציה כדי למנוע תפקידים מסיעת האופוזיציה היחידה 'עץ'. וירז'יבינסקי לא נכח ב-19 ישיבות, כמו גם חבר המועצה עזרא גרין.

חיפה: שיאן החיסורים הארצי

חבר המועצה הצפונית עודד שבזי מחזיק בשיא לא מחמיא – 38 חיסורים מתוך 67 ישיבות מועצה. חלק מהחיסורים היו ברצפים של שלוש היעדרויות ויותר. אחריו חבריו לרשימה אהרון כהן ומיכי אלפר עם 15 ו-14 חיסורים בהתאמה. ניסינו להשיג את תגובתו של שבזי, אך ללא הצלחה.

טבריה: לא נופשים בכנרת

42 ישיבות מועצה נערכו עד כה בעיר הצפונית, מתוכן לא נכח פנחס וקנין (אגודת ישראל) ב-13 ישיבות. אחריו ברשימה יוסי אוקנין (ש"ס) ודוד אוחנה (דגל התורה) עם 4 ו-2 חיסורים בהתאמה. וקנין מסר: "היה מספר מצומצם של ישיבות מועצה שלא יכולתי להגיע אליהן בשל אירועים משפחתיים. הקפדתי לוודא לפני כן שהאינטרסים של הציבור החרדי לא ייפגעו. כמו כן, לא הייתה ישיבת מועצה חשובה לציבור שלא הייתי נוכח בה".

ירושלים: חבר מועצה ב-1.99

התחקיר אומנם עוסק בחברי המועצה מהרשימות החרדיות, אך כשמגיעים לירושלים אי אפשר שלא להתייחס להיעדרויות הרבות של איש העסקים רמי לוי, המשמש חבר מועצה מטעם סיעתו של ברקת. לוי החמיץ עד כה 46 ישיבות מועצה מתוך 62 ישיבות שהתקיימו בסך הכל. בהיעדרויות הרבות גם רצפים של שלוש ישיבות ויותר. בספרא טענו כי לוי לא מודח בשל היותו חבר מפלגתו של ראש העיר, אולם בעירייה מסרו ל'בקהילה': "רמי לוי נכח בעשור האחרון באינספור ישיבות מועצה ותורם מניסיונו רבות למען ירושלים. לוי נעדר מספר פעמים מישיבות מסיבות מוצדקות ובתיאום עם ראש העיר".

רוזנשטיין על רקע בניין העירייה (צילום: פלאש 90)

מבין חברי המועצה החרדים שיאן החיסורים הוא שלמה רוזנשטיין (ג) עם 25 היעדרויות. אחריו מיכל הלברשטאם (ג) וצביקה כהן (ש"ס) עם 16 היעדרויות כל אחד ויצחק פינדרוס ויוסי דייטש עם 11 חיסורים בלבד. יש לציין, כי מלבד כהן, כל חברי המועצה של ש"ס התחלפו במהלך הקדנציה, כך ששמם לא נכלל בספירה הכוללת.

בשיחה עם 'בקהילה' אמר רוזנשטיין: "עיקר החיסורים שלי היו בשנתיים הראשונות של הקדנציה, כשעבדתי עבור ישיבת מיר במשרד גיוס המשאבים ושהיתי תכופות בחו"ל". לדבריו, "ישנן ישיבות מועצה שהשתתפתי אך לא נרשמתי משום מה ובין היתר כי אני נכנס ויוצא עם שיחות טלפון וכדומה, אבל בהצבעות החשובות לציבור החרדי אני תמיד נוכח".

מודיעין עילית: ישיבה אחת, שלוש היעדרויות

יעקב ולנשטיין (ג') נעדר מ-27 ישיבות מועצה, בהן גם רצף היעדרויות מ-8 ישיבות. אחריו ברשימה, גולן חסידי (ש"ס), עם 19 חיסורים, חלקם אף הם ברצפים של שלוש ישיבות מועצה ויותר. במהלך התחקיר עלה שלא מעט חברי מועצה חיסרו רצף אחד של שלוש ישיבות.

אחד מחברי המועצה הסביר את התופעה: "במקרים רבים, ראש העיר גוטרמן לא מקיים במשך שלושה חודשים ישיבת מועצה אחת, ואז הוא עורך שלוש ישיבות ברצף אחת אחרי השנייה, במטרה לגרום לחברי המועצה להגיע ולהצביע, אלא שחלק מחברי המועצה לא קנו את הטריק, ומחסירים גם מישיבות אלה, וזו הסיבה לרצפי היעדרויות". ולנשטיין סירב להגיב, אך מקורב אליו הסביר כי הוא עסוק במסגרת קרן העיר שהקים בפעילות צדקה וחסד למען התושבים הנזקקים. עיריית מודיעין עילית סירבה להגיב.

נתיבות: חיים קלים לראש העיר

עיר המקובלים בדרום ידעה בחירות סוערות במיוחד, כשחלק מחברי הסיעה החרדית תמכו באייל מסיקה לראשות העיר, ולא ביחיאל זוהר. בין התומכים המובהקים במסיקה היה חבר המועצה דוד פורטל. על פניו, פורטל היה צפוי לעשות חיים קשים לזוהר, אלא שהוא לא נכח ב-25 ישיבות מועצה מתוך 45 ישיבות שנערכו עד היום. ההיעדרויות כללו גם רצפים של שלושה ישיבות ויותר. אחריו ברשימה חבריו לסיעה אשר ביטון עם 21 חיסורים וחיים אפשטיין עם 11 ישיבות בהן לא נכח. פורטל סירב להגיב.

צפת: בהוראת שר התורה

מתוך למעלה מ-40 ישיבות מועצה שנערכו בעיר המתחרדת בצפון, חבר המועצה עמנואל לוי (דגל התורה) לא נכח ב-11 ישיבות, בחלק מהמקרים מדובר ברצף של ישיבות מועצה. עם זאת, יש לציין כי בשנה וחצי האחרונות לא חיסר לוי ולו ישיבת מועצה אחת.

בשיחה עם 'בקהילה' אמר לוי: "לצערי בשל נסיבות משפחתיות הייתה תקופה שלא יכולתי להגיע לישיבות המועצה. גם כשלא הגעתי, דאגתי שחברי ייצגו את האינטרסים והצרכים של הציבור החרדי על הצד הטוב ביותר". לוי הוסיף: "נכנסתי למרן הגר"ח קניבסקי מספר פעמים ושאלתי אותו האם לפרוש מתפקידי בעירייה, אך מרן אמר לי להמשיך בעירייה. כרגע אינני יודע אם להמשיך גם בקדנציה הבאה, אבל לשמחתי נכחתי בכל ישיבות המועצה האחרונות".

אחרי לוי מופיעים אליעזר לזר (אגודת ישראל) עם 4 חיסורים בלבד ונחמן גלבך (ג) ונהוראי לחיאני (ש"ס) עם 2 היעדרויות בלבד כל אחד.

קריית-גת: חציו לכם

בעיר הדרומית נערכו עד כה יותר מ-60 ישיבות מועצה, ב-31 מתוכן לא נכח עמי ביטון (ש"ס). חברו למפלגה יאיר עמר לא נכח ב-21 ישיבות.

קריית יערים: הפרוטוקולים נערכו במכוון?

42 ישיבות מועצה נערכו עד כה בישוב הלווין הירושלמי טלז-סטון. שיאני היעדרויות הם דב בקשט וישי אלפנדרי מסיעת 'איחוד הקהילות למען טלז-סטון' עם 18 חיסורים כל אחד, כשאלפנדרי נעדר גם ממספר רצפים של ישיבות מועצה. חברם לרשימה יצחק פרידמן החסיר 12 ישיבות מועצה ואילו סגן ראש העיר יוסף אסרף נעדר מ-9 ישיבות, ובשנה האחרונה לא טרח כלל להגיע.

בקשט מסר: "הכוח של חבר מועצה הוא מאוד קטן. באופן יחסי, לראש מועצה יש סמכות גדולה יותר ממה שיש לראש הממשלה. היו ישיבות שלצערי לא יכולתי להיות נוכח בהן, אבל צריך לדעת שישיבות המועצה הן לא מה שקובע. כמו כן, אני פועל באופן שוטף מול משרדי הממשלה וחברי הכנסת למען תושבי הישוב". עוד ציין בקשט, כי הפרוטוקולים של ישיבות המועצה לא משקפים את הנעשה בישיבות המועצה. לדבריו, ראש המועצה כלל לא שלח מכתבי אזהרה על היעדרויות כי הוא מצפצף על החוק, כפי שהוא לא מדיח את סגנו שנעדר מהישיבות האחרונות. ראש המועצה אברהם רוזנטל מסר: "אני לא האח הגדול. אני יודע שיש חברי מועצה שלא נכחו, אבל היו להם סיבות מוצדקות. מחלה, אירועים משפחתיים וכדומה".

רכסים: הפרוטוקולים נעלמו

קשה לעקוב אחר ישיבות המועצה ברכסים, היות ובפרסומי המועצה חסרים פרוטוקולים רבים, בעיקר מהשנתיים הראשונות של הקדנציה הנוכחית, בניגוד למה שמחייב החוק. עם זאת, דבר אחד בטוח – חבר המועצה חננאל דחבש (ש"ס) לא דרך באולם המועצה בשנה וחצי האחרונות. דחבש הגיב: "אני לא מגיע בכוונה, מדובר בהיעדרות מחאתית. הסיבה: ישיבות המועצה הן מיותרות. כל דבר שאני רוצה לקדם, מיד אומרים לי: הרבנים אומרים אחרת. אם כך, מה הטעם שיש בכלל בחירות. שהרבנים יישבו במועצה והם יקבעו את הדברים". ממועצת רכסים לא נמסרה תגובה.

רחובות: 16 מתוך 50

מתוך למעלה מ-50 ישיבות מועצה, נעדר אבנר אקווע (ש"ס) מ-16 ישיבות, מתוכן רצף אחד של שלוש ישיבות. אחריו ברשימה חבר מפלגתו שי קזיוף עם 6 היעדרויות ושלמה מונטג (דגל התורה) עם היעדרות אחת בלבד.

בתגובה מסר אקווע: "המדד לעשייתו של חבר מועצה צריך להיות מורכב מעשייתו למען הקהילות החרדיות בעירו, לבדוק נוכחות בישיבות מועצה ולקבוע לפי זה מי עושה יותר ומי פחות זו טעות. לעצם העניין, רוב הדברים שבישיבות מועצה נסגרים קודם בין חברי הקואליציה לראש העיר ואני כיו"ר הקואליציה המקומית מוביל את המהלכים הללו. היה סיכום עם העירייה שישיבות המועצה יתקיימו בשבוע האחרון של כל חודש לועזי, אבל לא עומדים בסיכומים הללו ומידי פעם יומיים שלוש לפני מזיזים את ישיבות המועצה. חבר מועצה כידוע לא מקבל שכר וצריך לעבוד לפרנסתו, כך שמדובר בישיבות שהוזזו ללא תיאום מראש ונאלצתי להעדר".

  • הכתבה פורסמה בעיתון 'בקהילה'

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר