ב'ועידת רבני אירופה'

נסיך מונקו מבטיח: "היהודים הם חלק חשוב בנסיכות - לעולם לא יפגעו בהם כאן"

הנסיך אלברט השני הזכיר לרבני הוועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה', שהתקיימה במונקו, כי ביקש מחילה מהעם היהודי על הסגרת 90 יהודים במלחמת העולם השניה (בעולם)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילומים: אלי איטקין)

'היהודים הם חלק חשוב בנסיכות; אני שמח שבחרתם להתכנס אצלנו. ברוכים הבאים למונקו; לעולם לא יפגעו כאן ביהודים' – כך אמר נסיך מונקו אלברט השני לראשי 'ועידת רבני אירופה' שנועדו עימו בארמון הנסיכות שבמונטה קרלו. במשלחת השתתפו נשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב פנחס גולדשמידט, נשיא עמית של הועידה ורבה של בריטניה רבי אפרים מירוויס, סגן ראשון ורבה של צרפת רבי חיים קורסייה ורבה של מונקו הרב דניאל תורמנט.

הנסיך אלברט השני חזר והזכיר לרבנים כי ביקש מחילה מהעם היהודי על הסגרת 90 יהודים במהלך מלחמת העולם השניה; 'היום כשאתם מתכנסים כאן זה אות הכבוד הגדול ביותר שנפל בחלקי'. הנסיך סיפר לרבנים כי מתחילת כהונתו לפני כ 12 שנים הוא מבקש לתקן את התקופה האפילה וכי שנה לאחר שירש את הנסיכות מאביו הוא הקים קרן פיצויים לסייע לקורבנות השואה המתגוררים בנסיכות. 'לפני כשש שנים – סיפר הנסיך לרבנים – הקמתי וועדת מומחים שתחקור את התנהגות מונקו בשנים ההם'.

הרב גולדשמידט אמר לנסיך כי בשעה שהם נועדים מקיימים הרבנים משתתפי הועדה המתמדת טקס אזכרה 'ליד קיר הזיכרון שהצבת לפני כשנתיים בבית העלמין היהודי כאן, עליו נחרטו שמותיהם של 90 היהודים שהוסגרו לידי הנאצים והובלו למחנות ההשמדה, הי"ד' - היהודים כאן במונקו הם במספר יחסי הגבוה ביותר מכל מדינה באירופה.

היום (חמישי) נמשכו דיוני הועדה המתמדת בנושאים נוספים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה. הרבנים קיימו דיון נרחב בנושא 'מתווה הכותל'. בסיומו החליטו לפרסם את תמיכתם בעמדת ממשלת ישראל והרה"ר לישראל ונגד עמדת של הפדרציות היהודיות בארה״ב. אב"ד ליאון הגר"י טובול אמר כי ההישג הגדול ביותר של 'ועידת רבני אירופה' הוא הדיפת הרפורמים מיבשת אירופה. 'בעוד שבארה"ב לצערנו הרב האורתודוקסים הינם רק כ 12 אחוזים מהיהודים, הרי שכאן באירופה ברוך השם אנו עומדים ביעד המרכזי שלשמו הוקמה הועידה ע"י הלורד הרב יעקובוביץ זצ"ל לפני 60 שנה, ויותר מ 90 אחוזים מהקהילות כאן ביבשת הם בהנהגה אורתודוקסית'.

רבה של בלגיה ונציג הועידה במוסדות האיחוד האירופי הרב אברהם גיגי סקר בהרחבה את מצב השחיטה הכשרה בבירת האיחוד האירופי. הרב גיגי סיפר כי הקהילה היהודית בבלגיה השלימה בעזרת הועידה את העתירה שתגיש בשבוע הבא נגד שני בתי הפרלמנט במחוזות הוולוני והפלמי שבבלגיה בהן התקבלה הצעת חוק האוסרת את השחיטה ללא הימום ובכך למעשה נאסרת השחיטה הכשרה על פי ההלכה היהודית. 'למרות שקודם להצבעה הודיע בית המשפט לחוקה לבקשתנו שהגבלת השחיטה הכשרה מצמצמת בצורה מוגזמת ובלתי סבירה את חופש הדת, פוגעת משמעותית ומנוגדת לחוקי יסוד זכויות האדם וזכויות הדת בבלגיה, הם התחכמו ובהצעה"ח שינו את סוג ההימום המקובל על מרבית המוסלמים'. אל העתירה צירפה הקהילה מכתב מיוחד של הרבנים הראשיים לישראל; הראשל"צ ונשיא ביה"ד הגר"י יוסף ונשיא מועצת הרה"ר הגר"ד לאו, ונשיא הועידה הגר״פ גולדשמידט. עתירה דומה תגיש הקהילה המוסלמית ממוצא תורכי המתנגדת גם לסוג ההימום שאושר בפרלמנט.

אחר הצהריים שמעו הרבנים שיעורים בתחומי מעשי בית דין סבוכים מפי; יו"ר הועדה המתמדת ראב"ד לונדון הגר"מ געללי ויו"ר אגודת הרבנים דאמריקה וקנדה הגר"א רלב"ג. ודברי ברכה מפי רבה של דיסלדורף בגרמניה הגאון רבי רפאל אייבריס.

את כינוס הועדה המתמדת סיימו הרבנים בטקס מרהיב ומרגש של חנוכת מקווה טהרה מפואר בבנין הקהילה, תרומת גב' מוניקה אשרף לעילוי נשמת אמה, בארוחת ערב מפוארת שקיימה לרבנים לציון חנוכת המקווה נשאו דברים גאב"ד אירופה הגר"ח ארנטרוי, רבה של וינה רבי אריה פולגר והגר"פ גולדשמידט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר