טיסה חשמלית

טסים הרבה? בתוך מספר שנים תשלמו הרבה פחות

הדלק הופך את כרטיס הטיסה ליקר יותר, כך שבמידה ונטוס במטוסים שצורכים חשמל בלבד, מחירי הכרטיסים יירדו בעשרות אחוזים. המטוסים הללו קיימים, נותר רק להשתמש בהם (תחבורה)

המטוס החשמלי של "איזיג'ט" (צילום: יח"צ)

חברות תעופה, בשיתוף חברות טכנולוגיה רבות, עובדות בשנים האחרונות על הפיתוח שאמור לשים סוף למטוסים הפועלים בשיטה הישנה של צריכת דלק יקר ולא ידידותי לסביבה.

איך זה אמור לקרות? בדומה לרכבים החשמליים הנפוצים כיום, יוכלו גם המטוסים לטוס בעזרת חשמל בלבד. המטוסים, שנמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים, אמורים לצרוך כ-60 אחוזים אנרגיה פחות מהשימוש בדלק, גם אם מדובר בסוללות המתקדמות ביותר.

הסוללות כבר קיימות, כך גם המטוסים, והסיבה לכך שהם לא בשימוש היא מאחר והסוללות שאמורות לספק את הכוח למטוסים כבדות מדי ועשויות לפגוע בביצועים של המטוסים.

אז נכון, המטוסים החשמליים עדיין לא ממריאים, אך חברות התעופה הגדולות בעולם נכנסו למירוץ אחר המטוס הראשון שיטיס אתכם למרחקים ארוכים, באמצעות טכנולוגיה שעד לפני כמה שנים הייתה נראית בדיונית.

יצרנית המטוסים האמריקנית, בואינג, עובדת בשיתוף עם כמה חברות נוספות על פיתוח של מטוס נוסעים גדול שאמור לשנות גם הוא את פני עולם התעופה. מטוס חשמלי שקט, שיאפשר טיסה שלא בהכרח תמריא ותנחת בשדות תעופה: מטוס זה יוכל להגיע גם לאזורים אחרים וקרובים יותר למרכזי הערים, בזכות יכולות מתקדמות.

מדובר במטוס חסכוני וידידותי לסביבה. בשלב הראשון מטוסים שכאלו יוכלו להכיל עד 12 איש, למרחקים של קצת יותר מ-1,000 קילומטרים.

חברת איירבס, יצרנית המטוסים האירופאית שאחראית גם על המטוס הגדול בעולם, האיירבס A380, עובדת במרץ על פיתוח מטוס הנוסעים החשמלי הראשון בעולם. היא עובדת בשיתוף עם ענקית האלקטרוניקה "סימנס" על מיזם זה.

גלן לווילין, ראש ענף הפיתוח הטכנולוגיה באיירבס התייחס לפיתוח ואמר: "הבנו שהתכניות הקודמות שלנו לא היו שאפתניות מספיק. אנו עובדים כעת על פיתוחים מתקדמים מאוד, ביניהם מטוסים עירוניים שישנו את פני התחבורה העירונית בערים הגדולות ברחבי העולם".

אחת מהחברות הבולטות שעובדות על פיתוח התעופה היא נאס"א, שעובדת על המיזם התעופתי שלה בצורה שונה מכל שאר חברות התעופה. אצלה מדובר במטוס קטן יחסית בעל צורה מוזרה, עם כנפיים ארוכות, המכילות 14 מנועים חשמליים קטנים יחסית. המטוס של נאס"א אמור לטוס במהירות גבוהה יותר מהמטוסים שקיימים היום, והחברה מבטיחה כי הוא יהיה בשימוש כבר בתחילת השנה הבאה.

גם "איזיג'ט" הבריטית עובדת בשיתוף עם חברת הסטארט אפ האמריקנית "רייט אלקטריק" על המטוס החשמלי שלה. החברה, שהודיעה לפני כמה חודשים כי הפיתוח אמור להיות זמין לשימוש כבר בשנים הקרובות, תציג את המטוס שאמור לטוס למרחק של כמה מאות קילומטרים בלבד, ולתת מענה לטיסות קצרות דוגמת לונדון-פריז או ניו יורק-בוסטון. המטוסים של חברת איזיג'ט אמורים להכיל בין 120-186 נוסעים.

אין ספק שמדובר בתחילתו של עידן חדש בעולם התעופה. המטוסים החדשים יהיו אמנם קטנים ויטוסו למרחקים קצרים בשלב הראשון, אך בהמשך יגיעו המטוסים הגדולים שיובילו אותנו למרחקים ארוכים במחירים מצחיקים, בצורה ידידותית לסביבה וללא תלות בדלקים. כך שככל הנראה המושג "מס דלק", עומד בשנים הקרובות להיעלם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר