הנשק המסתורי שהושמד

חשיפה בארה"ב: כך התנהל המבצע החשאי של 'המוסד'

המגזין האמריקאי 'ואניטי פייר' חשף פרטים חדשים על המבצע הסודי של המוסד הישראלי וסיירת מטכ"ל בעומק סוריה. פעולה שנועדה כדי למנוע הגעת נשק חדיש וקטלני לידי דאע"ש (ביטחון)

(צילום: עופר צידון, פלאש 90)

לאחר החשיפה בשבוע שעבר, ממשיכים להתפרסם פרטים מסעירים על פעולת המוסד וסיירת מטכ"ל במעמקי סוריה, פעולה אותה חשף לראשונה טראמפ בפני הרוסים ועורר את זעמה של ישראל. על פי הדיווח במגזין "ואניטי פייר" מטרת התקיפה הייתה פיתוח חדש של מהנדס המטענים הראשי של ארגון הטרור אל קעידה - איברהים אל-אסיר שנחשב לאחד המבוקשים הבכירים בעולם.

על פי הדיווח, תא של דאעש ניסה להשיג את הנשק הקטלני אותו פיתח אל-אסירי שקשור ליכולת להעביר פצצה בתוך מכשירים אלקטרונים דוגמת מחשבים ניידים וטבלטים ולכן יצאו הישראלים למבצע בעומק קווי האויב כדי לסכל את המהלך.

אל-אסיר בן ה-35 הוא מחבל סעודי "רב פעלים", הוא היה האחראי לשורת ניסיונות כושלים לפיגועים במטוסים. לפי ההערכות, הוא הכין את המטען שהסתיר מחבל ניגרי בן 23 בבגדיו התחתונים בטיסה 253 של נורת'ווסט איירליינס בתחילת 2009, פצצה שלא התפוצצה. שנה לאחר מכן אותרו בזמן מטעני נפץ שהיו אמורים להתפוצץ במטוסי מטען וב-2012 נמצא מטען משוכלל אותו היה אמור המחבל המתאבד ללבוש על גופו ולפוצץ על מטוס.

עוד לפני הניסיונות הכושלים האלה הפך אל-אסירי את אחיו למחבל מתאבד, באירוע שבו נפצע קצין סעודי בכיר. הפיגוע תואר במחלקת המדינה האמריקנית כמאופיין ב"ברוטליות, חדשנות ותחכום". אל-אסירי היה ממנהיגי שלוחת אל-קאעידה בחצי האי ערב, שבסיסה בתימן, ויצר לעצמו מוניטין של מכין פצצות מיומן ומתוחכם.

לתימן הוא הגיע ב-2006, לאחר שנכלא בסעודיה בשל פעילותו בארגונים איסלאמיים. שני האחים פגשו את עוזרו לשעבר של אוסמה בן-לאדן, נאסר אל-וואהישי, בהרים בצפון תימן. יחדיו יצרו את הגרעין הקשה של הארגון החדש בערב. אחר כך צירפו לשורותיהם את איש הדת אנואר אל-אוולקי, שנולד בארה"ב ושימש כאיש תעמולה מרכזי במערב. אל-אוולקי חוסל בידי מל"ט אמריקני ב-2012. גורמי מודיעין אמריקניים העריכו בתחילה כי גם אל-אסירי נהרג בתקיפה, אך התבדו.

ב-2009, לאחר ניסיון הפיגוע הכושל מעל דטרויט בתחילת השנה האזרחית מטען שגרם להתלקחות אך לא התפוצץ, הצליחו חוקרים לאתר את טביעות אצבעותיו של אל-אסירי על הפצצה שהוחבאה בבגדיו התחתונים של המחבל. פחות משנה אחר כך נקשר שמו של אל-אסירי במכלי הדיו הממולכדים שהתגלו במטוסי חברות שילוח בינלאומיות, בדרכם לבתי כנסת בשיקגו. המטענים, שהיו מספיק עוצמתיים להפיל את המטוסים, הורדו מהם בבריטניה ובאיחוד האמירויות. בעקבות זאת כינתה ארצות הברית את אל-אסירי "מכין הפצצות המרכזי של אל-קאעידה בחצי האי ערב".

מעל ראשו של אל-אסירי מרחף פרס של חמש מיליון דולר של מחלקת המדינה האמריקאית למי שייתן פרטים שיביאו למעצרו או חיסולו של המחבל המבוקש.

כאמור, המגזין האמריקני "ואניטי פייר" דיווח כי כחודש לאחר השבעת טראמפ כוחות של סיירת מטכ"ל והמוסד הוטסו בשני מסוקי יסעור מעל שטחה של ירדן לתוך שטח סוריה, והיעד של הכוחות היה תא של דאעש שפעל להשגת נשק קטלני שפותח על ידי אל-אסירי ככל הנראה סוג חדש של פצצה נוזלית.

על פי דיווח של רשת ABC מפי גורמים אמריקנים, המודיעין למשימה המסווגת סופק על ידי מרגל ישראלי שנמצא בעומק השטחים שבידי דאעש. לפי גורמי מודיעין ישראלים ואמריקנים, המסוקים נחתו כמה קילומטרים מהיעד, פרקו שני ג'יפים הנושאים סמלים של צבא סוריה ואת אנשי המוסד וסיירת מטכ"ל שנסעו בג'יפים לתוך שטח האויב. עוד באותו הלילה המריאו הכוחות בחזרה לישראל.

בעקבות המידע אסרו פקידי הממשל האמריקני, ובעקבותיהם גם בריטניה, על העלאת מחשבים ניידים ומכשירים אלקטרוניים הגדולים מטלפון נייד לטיסות שיצאו מכמה מדינות בעלות רוב מוסלמ ככל הנראה בשל הגילוי על חומר הנפץ המתקדם. רק כעבור ארבעה חודשים, לאחר ששדות התעופה אימצו את הנחיות הבטיחות החדשות והמחמירות של האמריקנים, הוסר האיסור בהדרגה באופן פרטני.

ההישג המבצעי של ישראל היה אמור להישאר באפילה עוד שנים ארוכות אלא שבפגישה בין טראמפ לבין שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב והשגריר הרוסי בוושינגטון סרגיי קיסליאק שנערכה יום לאחר פיטורי ראש ה-FBI ג'יימס קומי, התרברב טראמפ בפני הרוסים: "אני מקבל מידע מודיעיני מצוין, יש לי אנשים שמתדרכים אותי כל יום". בהמשך חלק טראמפ לא רק את קווי המתאר של האיום החדש מצד דאעש - מחשבים ניידים שיתפוצצו בטיסות - אלא גם לפחות פרט מבצעי מסווג אחד ובמערכת המודיעין הישראלית זעמו על חשיפת המידע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר