צמאה 4: האם הקסם עובד שוב? - ביקורת

מבקר המוזיקה נתנאל לייפר האזין לאלבום החדש מבית היוצר של נאור כרמי - 'צמאה 4' שיושק בסדרת המופעים הייחודית של י"ט כסליו. האם כרמי מצליח שוב לייצר את הקסם? (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

זה התחיל באלבום מופתי אחד לפני שלוש שנים והפך מאז עם עוד שלושה אלבומים לסדרת האלבומים המשפיעה ביותר במוזיקה היהודית עם מיטב האורחים מהמוזיקה היהודית והישראלית, כאלה שבעבר לא חשבנו אפילו בטעות שהם ייטלו חלק בפרויקט שכזה. עצם השתתפותם של אמנים כאלה בפרויקט שירה חסידית-יהודית היא כבר ימי משיח וצעד גדול עבור המוזיקה היהודית.

נאור כרמי הוא האיש מאחורי הפרויקט האדיר הזה בו נלקחים ניגוני חב"ד העתיקים והופכים לניגון מודרני כזה שמתאים גם לאוזני כאלו שמעולם לא האזינו לניגוני חב"ד בגרסתם המקורית. כרמי מוזיקאי חוזר בתשובה ניגן עם מיטב האמנים בישראל, הקים את להקת הכלייזמר המוערכת והמצליחה 'הלב והמעיין' מקפיץ בחתונות עם 'התזמורת העממית' ובשנים האחרונות מגייס את מיטב האמנים לביצועים ייחודיים באלבומי צמאה.

כרמי מצליח מצד אחד לגייס את הזמר הכי חב"דניק וחסידי באזור - אברהם פריד לצד זמרים ישראלים שאינם חובשים כיפה בחיי היומיום אך מזמרים ברגש רב את הניגונים העתיקים.

האלבום החדש 'צמאה 4' הוקדש לניגונים שאומצו על ידי חב"ד חלקם מעדות המזרח. האלבום מכיל הרבה נגיעות בלקניות וצלילים מזרחיים אך עדיין יושב עמוק בתוך עולם המוזיקה המערבית. למרות שכרמי מגדיר את האלבום כאלבום המכיל ניגונים מזרחיים שאומצו בידי חב"ד חלק גדול מהשירים הם ניגונים חב"דיים דוגמת השיר שפותח את האלבום "כי הנה" בלחנו של המלחין החב"די ר' שלום חריטנוב. אינני יודע אם נעשו המאמצים הדרושים אבל בהחלט חסרים לי מקורות חלק גדול מהשירים באלבום שהובאו ללא שום מקור דוגמת 'ניגון השמחה' בביצועו של אביתר בנאי שמקורו אם איני טועה בחסידות קרלין אך על עטיפת האלבום לא נכתב מאומה.

האלבום החדש משלב בין ביצועים חדשניים וסוחפים דוגמת 'על הסלע' המצוין בביצועו של אברהם פריד שמעניק לשיר גוון חדש וקופצני עם עיבוד המשלב תופים בסאונד אלקטרוני ומקצב בלקני שיזיז לכם את הגוף לצד ביצועים מינוריים ואנמיים יותר דוגמת "כי הנה" שפותח את האלבום בביצועו של נתן גושן. הביצוע טוב אבל לא משהו שלא שמענו עדיין.

ביצוע מצוין במיוחד מביא הזמר אמיר דדון שלראשונה מתארח בסדרה עם שיר שמקורו ביהדות בוכרה "אתם שלום". דדון בביצוע קולי מרהיב על מצע של מקצב אפריקאי עם נגיעות של מוזיקה תימנית שפותח את השיר וממשיך משם לעיבוד שמזכיר את רייכל בימיו הטובים. דדון מסלסל בקולו בצורה מענגת במיוחד שחושפת זמר מצוין שניכר שהתחבר עמוקות לשיר הייחודי. חכו במיוחד לקטע ה-C בו פותח דדון את המבערים ומעיף את המאזינים לשחקים.

אם אתם חובבי מוזיקת קאנטרי אתם חייבים להאזין ללהיט החב"די הנודע 'ופרצת' בביצועו הנלהב ומלא האנרגיות של אריאל זילבר. העיבוד משלב כלי נשיפה וגם קטע סולו מרהיב במיוחד של סינתיסייזר לקראת סופו של השיר שמדמה את נגינת הבנג'ו האופיינית למוזיקת הקאנטרי אך בצליל אלקטרוני מעניין.

אהבתי גם את 'הגלה נא' בביצועם המשותף של שלמה גרוניך ושל השותף המוזיקלי לעיבודים באלבום – הזמר עקיבא תורג'מן. גם פה לא ברור מה מקור השיר ואין שום מידע לגביו. השילוב של שני הזמרים המצוינים האלה, גרוניך הוותיק לצדו של עקיבא הצעיר והמבטיח יוצר תוצאה מרגשת ומצוינת. רשמו לעצמכם לשים לב ולהתענג על עיבודי המיתר בשיר הזה.

אם אתם מחפשים לרקוד, הביצוע הבלקני-אלקטרוני של קובי אוז ל'אשרינו' יספק את הסחורה אם כי בהחלט ניתן היה להוריד קצת מהאפקט שירה של אוז שלאורך כל השיר הולבש על 'אפקט הכבשה'.

ביצוע מוצלח במיוחד מספק יונתן רזאל לניגון "יעלה תחנונינו" מתפילת יום הכיפורים אף הוא בלחנו של ר' שלום חריטנוב, דבר שמשום מה לא מופיע בעטיפת האלבום. רזאל מתחנן בקולו ומעניק ביצוע יפיפה לניגון המרגש.

אולי זה מה שקרה לכל החבדניקים שהאזינו לאלבומי הפרויקט ונחרדו מהביצועים שלוקחים את השירים לעתים למקום אחר לגמרי שבעיניי כמי שהכיר את השירים בצורה שטחית למדיי היה זה דווקא מעניין. אצלי זה קרה באלבום זה עם הביצוע של עידן חביב לפיוט המוכר 'עזרני א-ל חי', שזוכה לביצוע מנומנם למדי ועם מקצב שונה לחלוטין מהמקור בצורה שלדעתי אינה מוסיפה כלל ואף גורעת. מעניין כיצד יגיבו לשיר אנשים שלא מכירים אותו לחלוטין.

כמידי שנה, האלבום יוצא לקראת ולכבוד י"ט כסליו כשהוא יושק במופע הייחודי של הפרויקט בבנייני האומה בהשתתפות אלפים שמגיעים לסדרה של לא פחות מ-12 הופעות על פני חמשה ימים בהשתתפותם של: אברהם פריד, יונתן רזאל, אריאל זילבר, ישי ריבו ואחרים. מדובר בהופעות מלהיבות במיוחד, לגברים ולנשים בנפרד, שישנו את כל מה שהכרתם וחשבתם על מופעי מוזיקה כשהחל מהצליל הראשון הקהל כולו מזנק לאוויר ורוקד לאורך כל הערב המחשמל. בשנים הקודמות בוצעו השירים מהאלבום החדש לצד שירים מהאלבומים הקודמים השנה כבר יש רפרטואר ענק של למעלה מ-40 שירים שכל אחד מהם יכול לככב במופע מה שהופך את מלאכת בחירת השירים לקשה יותר ויותר מידי שנה.

כאמור, 'צמאה' על ארבעת האלבומים הוא פרויקט המוזיקה החשוב ביותר במוזיקה היהודית כיום, כל אלבום מוסיף אספקט מלהיב נוסף שאני ממליץ לכם בחום רב לנסות גם הפעם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר