משבר השבת ו'יהדות התורה'

המחלוקת המהותית בין 'אגודה' ו'דגל': מה סדר העדיפויות?

הרכבת או המרכולים, תחושת הריחוק של החילונים והנזק לעולם הקירוב • בעוד האדמו"ר מגור הורה לנציגו ליצמן להתפטר מהממשלה, גפני נועד עם רבותיו והציג בפניהם את הדילמות הקשות (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הגר"ג אדלשטיין והאדמו"ר מגור (באדיבות המצלם)

מאחורי הקלעים של משבר השבת: בעוד בסיעה המרכזית של 'אגודת ישראל' מציגים מלחמת חורמה בחילולי השבת המתרבים ששיאה התפטרות יעקב ליצמן מתפקידו כשר הבריאות, הרי שב'דגל התורה' מתמקדים כעת בקידום החוקים שלטענתם יתנו מענה שורשי לבעיה.

כזכור, לפני כינוסם ההיסטורי של שלושת מועצות גדולי וחכמי התורה במהלך חודש אלול האחרון בעניין חילולי השבת במרחב הציבורי במדינת ישראל הועלתה הצעה לקיים דיון מיוחד על עבודות הרכבת בשבת ובמועדי ישראל.

מרן כ"ק האדמו"ר מגור קיבל מידע על כך שברכבת נעשות גם עבודות שאינן הכרחיות ורחוקות מהגדרה של "פיקוח נפש" ורבנים אף טענו כי מבחינה הלכתית יש להחרים את הנסיעה ברכבת ישראל משום שמדובר ב"מעשה שבת".

בסופו של דבר לא עלה הנושא לדיון וההחלטות פורסמו כאשר עיקרן היה שיגור איום חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו שיפעל בנושא על מנת למנוע פרישה אפשרית של הנציגים החרדים מהממשלה בראשותו.

לטענת גורמים ב'אגודת ישראל', "נושא עבודות הרכבת בשבת הינו מהותי ועקרוני לא פחות ואולי אף יותר מנושא המרכולים שכן מדובר בעשייה של ממש בשבת לצורך כל הנוסעים בהם גם חרדים ועל כן זו פעולה של יהודים שאסורה לגמרי".

השר יעקב ליצמן מודיע על התפטרותו, הבוקר

יתירה מכך, הם מוסיפים, "ברכבת ישראל מדובר בעבודות רשמיות מטעם הממשלה ובאחריותה, זאת בניגוד למרכולים הנמצאים בבעלות פרטית".

כזכור, במהלך ישיבת המועצת המשותפת התגלו חילוקי דעות בין גדולי הדור הרבי מגור והגר"ג אדלשטיין בעניין גילוי הדעת והקול קורא שפורסם כאשר האדמו"ר מגור ביקש נוסח חריף יותר על מנת להדגיש שמי שאינו שומר שבת ומחללה לא יצליח במעשיו ומנגד הגר"ג אדלשטיין ביקש לרכך את הנוסח על מנת שלא לעורר שנאה אצל החילונים ואכן סוכם בסוף רק על ברכה לשומרי השבת.

בנוסף, נוצרה שאלה האם עניין עבודות הרכבת בשבת הוא הדבר העיקרי הנמצא על סדר היום הציבורי או שנושא המרכולים הם העומדים בעיקר על סדר היום.

מרן כ"ק האדמו"ר מגור

שורש הוויכוח היה האם החילונים מוגדרים כ"אנוסים" - וכך היא דעתו של ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שמרבה לצטט את מרן החזון איש זצ"ל שהגדיר אותם כ"תינוקות שנשבו", או שהם מוגדרים "שוגגים" - כפי שסבור האדמו"ר מגור, ומכאן תפיסתו האידיאולוגית בנושא.

הגורמים ב'אגודת ישראל' מגיבים על הטענות כביכול לא היתה התייעצות והחלטה מסודרת של מועצות גדולי וחכמי התורה להורות לליצמן לפרוש ואומרים כי מדובר בטענה מגוחכת.

"אדמו"רי המועצת החסידית היו אלו שהתירו לליצמן לקבל על עצמו באורח חריג את תפקיד השר אולם כעת כשהתברר שהאחריות המיניסטריאלית כוללת גם לקיחת אחריות על חילולי השבת בפועל הנעשים על ידי משרדי הממשלה ומתן ההיתרים ברכבת ישראל ממילא ההיתר פוקע", הם מסבירים. "אין מדובר בפרישה מהקואליציה אלא מתפקיד השר אותו הורו לליצמן לקחת על עצמו בהוראת שעה בעקבות החלטת הבג"צ כשלא היתה ברירה אולם כעת כשמתברר שמדובר באחריות לחילולי שבת ההיתר פג".

באם חילולי השבת יימשכו והחוקים לא יחוקקו אין ספק שהצעד המתבקש יהיה כינוסם של מועצות גדולי וחכמי התורה, והם עשויים להורות יחדיו על פרישה מהקואליציה, לכלל המפלגות החרדיות.

ל"כיכר השבת" נודע כי במקביל גם בתנועה הליטאית 'דגל התורה' לא שוקטים על השמרים. במהלך יום שישי האחרון הגיע יו''ר דגל התורה ח"כ משה גפני אל מעונם של מרנן שר התורה הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין להיוועץ עימם בעניין.

ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין

ל"כיכר השבת" נודע כי ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שמע את כל הלבטים השונים ונתן את הכרעתו, עליה העניק את ברכתו והסכמתו מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי.

עוד נודע ל"כיכר השבת" כי בפגישה עלה דיון מקיף האם יש לשים בראש סדר העדיפויות את נושא חילולי השבת ברכבת או לשים דגש על חוק המרכולים, כמו כן הועלתה החשיבות של חקיקת חוק הגיוס כמו גם חוקי השבת באופן מערכתי על מנת לפתור את הנושא משורשו.

בנוסף, עלה בדיון הרווח וההפסד מול תחושת הריחוק מצד הציבור החילוני כלפי מה שנתפס בעיניהם ככפייה החרדית מה שיגרום לנזק לתנועת הקירוב ועולם החזרה בתשובה הנמצא בתנופה חסרת תקדים.

לדברי גורמים ב'דגל התורה', כמי שעוסקים בנושא הקירוב הם מנסים יותר את האופציה השניה שלא לגרום לאלפים מתקרבים לסגור בעדם את הדלת. הגורמים מציינים כי הם לא לקחו תפקיד שר כך שלא נכנסו לבעיה מה שאין כן בסיעה המרכזית התקבלה הכרעה שונה שכעת נוצר הצורך להתמודד עם השלכותיה.

כאמור, בסופו של דבר, ניתנה ההכרעה וגפני ינסה לקדם את החוקים השונים לטובת היהדות והציבור החרדי במהלך השבועות הקרובים, יחד עם זאת במידה והחוקים לא יקודמו, ייתכן והגר"ג אדלשטיין יורה לפרוש מהקואליציה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר