יש לכם גג גדול? אולי תתחילו להרוויח כסף

שינוי מדיניות בחברת החשמל באישור משרד האנרגיה יאפשר לאנשים פרטיים להקים פנאלים סלולריים ולייצר באמצעותם חשמל תמורת תשלום ישיר מחברת החשמל ליצרן (כלכלה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

שינוי משמעותי במדיניות חברת החשמל: שר האנרגיה, יובל שטייניץ, יפרסם היום (ראשון) תוכנית שגיבשה רשות החשמל, שתביא לתוספת מכסה בסך של 1,600 מגה־ואט למשק החשמל. התוכנית תאפשר לצרכני חשמל פרטיים להקים על הגגות פאנלים סולארים לייצור חשמל ולמכור אותו לרשת החשמל תמורת כסף.

בנוסף, הרשות תאפשר צריכה עצמית ממתקנים סולאריים דבר שאסור כיום על פי החוק ותפעל להקלת תהליך החיבור וההקמה של מתקנים סולאריים, בין השאר באמצעות פישוט תהליך פתיחת תיק החיבור וצמצום מספר הביקורים הנדרשים של חברת החשמל.

כיום מופעלת תוכנית מונה נטו, שבמסגרתה צרכן מקים פאנלים סולאריים על גג ביתו, מייצר אנרגיה, מוכר אותה לחברת החשמל וצובר קרדיט שמאפשר לו הנחה בצריכת החשמל הפרטית שלו. החיסרון של התוכנית הוא שהיא מוגבלת לגובה הצריכה הפרטית, ולכן כדאיותה הכלכלית לצרכן מוטלת בספק שכן לא ניתן באמת להפיק ממנה כסף.

ברשות מקווים כי ירידת מחירי הפאנלים הסולאריים בשנים האחרונות והתוכנית החדשה יהפכו את הייצור הפרטי לכדאי. נוסף על הצרכנים פרטיים, רשות החשמל תפרסם מכרזים ליזמים לייצור חשמל מאנרגיה סולארית על גגות ועל הקרקע. כך מוסדות חינוך לדוגמא יוכלו להפעיל על גגות הבניינים שלהם מערך פאנלים סולאריים שיוכלו אף להכניס כסף לקופת המוסד.

הסיבה לשינוי הוא פיגור משמעותי ביעדים שהציבה הממשלה בנושא. היעד הממשלתי המקורי היה ייצור 5% מצריכת החשמל מאנרגיה מתחדשת עד 2014. בפועל, ב–2017 שיעור הייצור הגיע ל–2% בלבד. מרשות החשמל נמסר כי קיימים מתקנים גדולים בהקמה שיביאו בקרוב לייצור של כ–7% מהחשמל בישראל באנרגיות מתחדשות.

יו"ר רשות החשמל, אסף אילת, אמר כי היעד שאליו מכוונת הרשות הוא 10% ב–2020. "בדצמבר נתחיל לצאת בהסדרות ספציפיות למכרז לייצור חשמל סולארי קרקעי ולשימועים לגבי הסדרת ייצור על גגות, במטרה להגיע ל–6,000 גגות שייצרו אנרגיה סולארית", הוסיף.

"זו תהיה מכונה לייצור מזומנים. אחרי השקעה חד־פעמית בפאנלים הצרכן יקבל צ'ק בכל חודש הביתה", אמר אילת. לדבריו, חברת החשמל תהיה רק צינור להעברת הכסף, וכן תהיה אחראית על החיבור של הצרכן לתשתית בנקודת הקצה שלה. מחיר החשמל ייקבע במכרז. ברשות מעריכים כי יהיה גבוה מעט מהמחיר שנקבע במכרז הקרקעי בעבר, שהיה 19.9 שקל לקילוואט שעה.

"רשות החשמל מחויבת לעלייה דרמטית בכמות האנרגיה המתחדשת המיוצרת בישראל בהתאם למדיניות השר והממשלה" אמר אילת. "בשבועות הקרובים תמשיך הרשות בפרסום אסדרות ומכרזים אגרסיביים לקידום ייצור מתקני אנרגיה מתחדשת תוך מזעור העלות לציבור".

שטייניץ אמר: "מדובר במדיניות שמרכזה אנרגיה ירוקה לטובת בריאות הציבור, תוך קביעת יעדים שאפתניים לעמידה בהם. התוכנית כוללת הקלות באנרגיה סולארית לבניינים משותפים לטובת אזרחים והוזלה בעלויות. משקי הבית יוכלו לייצר חשמל חינם מהשמש ולצרוך לשימושם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר