השיטה המסוכנת

רבנים חושפים: דיינים חרדים מגיירים ללא קבלת עול מצוות

דיינים חרדים מוכרים מישראל, מבצעים גיורים מזורזים לגויים גמורים באירופה - ללא קבלת עול מצוות, כך טוענת שורה של רבנים אירופאים בכירים. רבה של מרסיי בראיון: "תוצאות ההליך - אסון" (חדשות)

ישי כהן, מונקו | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר (צילום: אמיר לוי / פלאש 90)

תעשיית גיורים באירופה: בזמן שבישראל לא חודלים מלעסוק מההכרה ברפורמים והבעיות שנובעות מכך, נראה כי רבני העולם החרדים דואגים לא פחות מדיינים, חלקם בכירים במגזר החרדי, שמגיירים גויים שנפסלו לגיור על די דייני בתי דין במדינות בהן הם מתגוררים.

בשיחות סגורות, מספרים הרבנים על דיינים בעלי שם ברחוב החרדי, שמגיירים בהליך קצר מועמדי גיור שמצהירים כי הם לא מוכנים לקבל עליהם עול תורה ומצוות, מה שאוסר - על פי ההלכה - לגיירם. החמור מכל, כך מספרים רבני המדינות, הוא שהגיורים הפרטיים זוכים להכרה בבית הדין הרבני של הרבנות הראשית לישראל.

"חלק מהדיינים הם בעלי שם בארץ ישראל", אומר אחד מרבני המדינות שמעדיף שלא להיות מצוטט בשמו: "מבכירי הדיינים, הם אלו שמגיירים את הגויים שאנחנו - על פי ההלכה - פסלנו. אחרי שלושה חודשים הגויים מגיעים עם אישור גיור, הגיור לא שווה כלום, והרבנות הראשית מכירה בגיור. למה? כי הדיין הבכיר מפעיל את קשריו".

רבה של מרסיי בראיון ל"כיכר השבת" (צילום: ישי כהן, כיכר השבת)

רוב הרבנים הבכירים, אותם פגשנו בוועידת רבני אירופה שהתכנסה לאחרונה במונקו, סירבו כאמור לדבר למצלמה על הנושא, חלקם חוששים. אך הגאון רבי ראובן אוחנה, רבה הראשי של מרסיי - העיר בעלת הריכוז היהודי הגדול בצרפת, הסכים לשבת מול מצלמת "כיכר השבת" ולחשוף טפח מהמתרחש מאחורי הקלעים של תעשיית הגיורים הפרטיים.

בפתח הראיון מסביר הרב אוחנה: "הבעיה המרכזית היא תהליכי גיור שאינם מוכרים על ידי הרבנות בצרפת, כמו כן אינם מוכרים על ידי רבנויות אחרות וכמובן גם על ידי הרבנות הראשית לישראל. המגיירים הללו משלים את המתגיירים בהבטחה שהם יהיו יהודים גמורים, ולפעמים גם מחתנים אותם, נולדים ילדים והם גדלים כשיש להם זהות יהודית חזקה. כשהילד מגיע לבר מצווה או לחתונה, הוא מגלה שאולי הגיור של אמא שלו לא מתקבל בכל מיני בתי דין, וזה יוצר בעיות משפחתיות חמורות. הבעיה המרכזית" תוקף הרב אוחנה: "היא שעוקפים בית דין מקומי קבוע, ומקימים בית דין פרטי".

שמעתי את הטענה שבאים רבנים מהארץ ומקימים 'מתחת לאף' שלכם בית דין פרטי שמגייר את אותם אנשים שאתם סירבתם לגייר

"זה לא ממש מתחת לאף, הם מגיריים בערים אחרות, מקבלים את אותם גרים שלא התקבלו בבית דין קבוע". הוא מוסיף שיש גם מקרים בהם "המתגיירים חושבים שהתהליך ארוך עבורם, והם מחפשים תהליך מקוצר, יותר מהיר. זו הבעייה".

רבה של מרסיי בראיון לכתב "כיכר השבת" ישי כהן

יכול להיות מצב שמגיעים בני זוג להתגייר, אתם מחליטים שלא לקבל אותם כי הם לא מתאימים לכללי ההלכה, והם הולכים לאותם בתי דין פרטיים בכדי להתגייר?

"כמובן. קודם כל, בית דין קבוע לא מסרב בכל מקרה של 'לשם אישות'. מי שלא מתקבל - מטעמים שיודעים שאין קבלת מצוות בכלל, ואז הגיור הוא לא גיור על פי ההלכה. כשבית דין אחר מגייר אותם - קודם כל מכניסים לכלל ישראל אנשים שהם לא גרים, שהם לא יהודים. שנית, התוצאות הן אסון, הדור שקם אחר כך מגלה לתדהמתו שהם לא יהודים".

מפעילים עליכם לחץ לגייר אנשים שאינם ראויים לדעתכם?

"זה בכל בית דין, יש לחצים. על הרבנים לעמוד בפרץ ולדעת איך להגיב, לפעמים מקבלים הרבה ביקורת על כך. מי שהשולחן ערוך נגד עיניו, מי שאוחז בדרך ההלכה הפסוקה, יודע איפה לעצור את הלחצים ואיפה להגמיש את העמדה. ההלכה לא סגורה לגמרי, יש הרבה נושאים שתלויים בשיקול דעת, לפעמים מדברים עם גדולי ישראל".

מה המניע של הדיינים הפרטיים? אינטרס כספי?

"אני לא רוצה, חס ושלום, להוציא לעז. לפעמים זה קשרים עם רבנים מסוימים. לפעמים אותם גורמים שפונים אליהם מכאן, מבקשים מאותם רבנים מהארץ שיבואו, ויתכן שהרבנים המקומיים עושים את זה בשביל אינטרס. אני רוצה לחשוב שזה לשם שמיים, אבל גם בלשם שמיים יש גבול. ברור שלא ניתן לגייר אנשים שאין ברצונם, אין שום רצון להיכנס תחת עול המצוות, וזה דבר שקיים כיום, לצערי".

בשלב הזה חושף הרב אוחנה נתון דרמטי. לדבריו, אותם מתגיירים שהתגיירו בצורה פיראטית ולא מוכרת, מצליחים לקבל הכרה בבית הדין הרבני בישראל: "אותם דיינים מצליחים, היות הם דיינים מוכרים, הם מצליחים להכניס את אותם מתגיירים במסלול של הגיורים המאושרים".

מה שגורם לכם נזק אדיר

"כמובן. כמובן".

מה הפתרון?

"הפתרון הוא שהרבנות הראשית וכל בתי הדין בעולם יגבשו עמדה שהמועמדים לגיור מתגיירים רק במקומותיהם, רק בבית הדין הקבוע שלהם. והיה, אם יש בית דין שמחליט שלא לגייר, ויש רבנים שחושבים שכן אפשר לגייר - אפשר להביא את ההחלטה לגדולי ישראל וגדולי הדיינים. אבל לא לקבל החלטות בצורה מאוד קלה של גיור קל ומהיר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר