'חוק גפני' אושר בטרומית

שר העבודה יתחשב ב'מסורת ישראל' בהיתרי עבודה בשבת

42 חברי כנסת אישרו בקריאה טרומית את החוק הקובע כי שר העבודה ישקול גם את 'מסורת ישראל' - בבואו לאשר עבודות בשבת • גפני הבהיר כי "החוק הזה לא כופה שום דבר על אף אדם" (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
עבודות ברכבת ישראל (צילום: רכבת ישראל)

מליאת הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית, ברוב של 43 ח"כים בעד ו-32 נגד, את תיקון חוק שעות עבודה ומנוחה, חוק שלפיו שר העבודה והרווחה ישקול גם את נושא 'מסורת ישראל' בבואו לאשר עבודות בשבת.

יצוין כי על אישור החוק, עליו חתומים חברי כנסת מיהדות התורה וש"ס, הוסכם כבר בשבוע שעבר בישיבת ראשי הקואליציה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

את החוק הציג יו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני שהסביר כי "זה לא חוק כפייתי, הוא לא חוק שמשנה מצבים קיימים אלא מאפשר לשקול גם את הנושא הזה, כמו שיש בחוקים אחרים. זו לא כפייה, זה לא מחייב את השר, הוא רשאי לשקול את הנושא כאשר נותנים היתר עבודה בשבת, החוק הזה לא כופה שום דבר על אף אדם".

גפני ציטט את בן גוריון, חיים נחמן ביאליק ומאיר דיזנגוף שדיברו בשבח שמירת השבת והוסיף: "אני מרשה לעצמי להגיד את זה כי אני לא מציע חוק שמחייב מישהו אלא שמדינת ישראל צרכה לאפשר לשר שנותן היתר עבודה לחלל את השבת שיתחשב גם בעניין הזה כמו שהוא מתחשב בדברים אחרים".

"אני מרגיש לא נוח שאני עומד פה ומדבר על זה, כי אני סבור שהערך של שבת הוא ערך שאני לא צריך להסביר אותו, אתם צריכים להסביר אותו" הוסיף גפני.

גפני הדגיש שוב כי "אין כפייה, אנחנו לא מבקשים לכפות, אנחנו יודעים איפה אנחנו חיים, אבל אנחנו אומרים שהכנסת תאפשר לשר לשקול את מסורת ישראל".

שר העבודה חיים כץ השיב בשם הממשלה ואמר כי "אני מסכים להצעת החוק. אני בשיקולים שלי לקחתי את השבת כמסורת ישראל, ולקחתי גם את חוקי העבודה, התייחסתי גם לחוקי העבודה שבן אדם צריך לנוח בשבת. אבל יש שם ישראלים בכלל לא ישראלים, אין שם יהודים, חברות זרות שזכו במכרז, מסור ישראל בכלל לא חלה עליהם".

בסיום דבריו אמר השר כץ: "הממשלה תומכת בהצעת החוק ומתנה את זה בהצמדה להצעת חוק ממשלתית. לא תקדם את הצעת החוק עד שתבוא הצעת חוק ממשלתית".

יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד תקף במליאה ואמר:"מתי תלמדו שכל חוקי הכפייה האלו תמיד מייצרים ההפך. העברתם את חוק החמץ כולם התחילו לאכול חמץ. מתי תלמדו? אתם פוגעים במסורת ישראל. מתי? אתם תעבירו את החוק ואז תבקשו שהשר יפעיל את סמכותו. אני אוהב את השבת לא פחות ממך ח"כ גפני. לי יש את שלי ולך את שלך. מתי תלמדו?".

לדבריו: "מסורת ישראל היא דבר חשוב, מסורת ישראל הסתדרה יוצא מן הכלל בלי הצעות חוק שכל מה שנועדו לעשות זה לתקוע אצבע בעיין של אחרים, זה טוב לדיאלוג הישראלי? מסורת ישראל שרדה יפה מאוד בלעדיכם, כל מה שאתם עושים זה להרבות חוקים בשביל להרבות שנאה בישראל. מסורת ישראל היא לא שלכם, היא גם שלי. זה כפייה דתית".

ח"כ גפני הגיב ללפיד: "אני הייתי בטוח שאתה הולך לתמוך, מסורת ישראל זה לא שלנו, זה כללי, לא מחייבים שום דבר, כנראה שלא יעזור כלום, כל מה שנגיד, יאיר לפיד יהיה נגד".

יצוין כי הצעת החוק לא צפויה להיות מקודמת בחקיקה אלא תוצמד להצעת חוק ממשלתית שתעלה להצבעה בקרוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר