משבר השבת, מזווית אחרת

בכיר במשרד העבודה: "נעשה הכל לא לפגוע בשבת קודש"

בכיר במשרד העבודה מגולל בשיחה עם "כיכר השבת" את תהליך 'משבר השבת', האמון המתחדש, ההבנות, משמעות "פיקוח נפש", חשיבות חוק 'מסורת ישראל' ומה צופן לנו העתיד • בלעדי (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: הדס פרוש - פלאש 90)

לאחר שבועות של סערה ציבורית ו'משבר שבת' שאיים על שלמות הקואליציה, בכיר במשרד העבודה והרווחה התייחס בשיחה עם "כיכר השבת" לכל התהליך שהתרחש כאן, מביע תקווה כי המשבר מאחורינו מסביר כיצד נשקל "פיקוח נפש" להתרת עבודות ומסביר את חשיבות חוק "מסורת ישראל".

"אנחנו מאוד מקווים שהמשבר מאחורינו", אומר הבכיר בפתח השיחה, "אנחנו בטוחים שלא יהיה פשוט בהמשך הדרך ולא מקלים ראש, נמשיך לשמור על האיזון המתבקש שבין צרכי המשק לעבודות חיוניות לבין רגשות הציבור הדתי".

לדבריו: "השבת אינה נחלתם הבלעדית של החרדים, יש לה משמעות עמוקה מאוד לכלל עם ישראל ונעשה הכל כדי לא לפגוע בקדושתה ונמשיך לבדוק באופן מדוקדק ואחראי את מתן ההתרים".

הבכיר מדגיש כי "לשבת יש גם משמעות סוציאלית שכן היא מאפשרת גם לאדם שלא מאמין לנח מעבודתו לפחות פעם בשבוע".

באשר למשבר עם החרדים, אומר הבכיר כי "ברור שאנו מבינים את נבחרי הציבור החרדים, הם משרתים את הציבור ששלח אותם. אנחנו רק מקווים שהם יוכלו לעמוד איתן ולא לתת לכל ספין ורצונות של גורמים עלומים להביא למחלוקות מיותרות".

שאלנו את הבכיר על הנושא של 'פיקוח נפש', ההגדרה על פיה השר חיים כץ מאשר את העבודות בשבת, והוא מבהיר כי "חשוב להבהיר כי ההיתרים לעבודה ביום המנוחה ניתנים רק על פי חוק. אמנם החוק אינו מגדיר פיקוח נפש, אבל הוא בהחלט נגזרת של ביצוע העבודות.

"לדוגמה, אם לפני שבועיים בדימונה היו מסתובבים בכבישי ישראל למעלה מ-1500 משאיות עם חומרים מסוכנים - זה פיקוח נפש של ממש. אם בעקבות עבודת הרכבת נסגרים נתיבי כביש ורכבי ביטחון והצלה לא יכולים להגיע ליעדם כדי להציל חלילה אדם שלקה בליבו, הרי שזה פיקוח נפש".

הבכיר מבקש להוסיף: "חשוב להבהיר, את ההיתרים לעבודות ביום המנוחה נותנים אנשי מקצוע במשרד, בגלל שלפני כשנה היה משבר גדול והופר האמון הוחלט כי מנכ"ל המשרד והשר לאחריו יבדקו מקרוב ויעברו על כל היתר שניתן".

בשבוע האחרון העלו חברי כנסת חרדים וכן גורמים בליכוד טענה כי חיים כץ ואישים נוספים כדוגמת ישראל כץ וגדעון סער, דאגו להעצים את המשבר. הבכיר זועם על שרבוב שמו של השר חיים כץ ואומר כי "התאכזבנו מאוד שהספין תפס. הרי שנה שלמה שבמהלכה היו לא מעט משברים, פתרנו בלי התערבות התקשורת ובלי התערבות של מי שלא בקיא, זכינו לאמון מלא מצד השר היוצא ליצמן וצוותו, היינו שקופים לחלוטין איתו, ואז כאשר מגיע המשבר מאשימים אותנו בקונספירציות מטופשות שלא מחזיקות מים".

הבכיר עוקץ ומוסיף: "אנחנו מבינים שהתקשורת החרדית רצתה כניעה מוחלטת וביטול כל העבודות, צר לנו שלא הצלחנו לספק את הסחורה שכן היו עבודות שחייבות היו להתבצע מחשש לפיקוח נפש".

באשר לדיווחים כי השר כץ ביקש מראש הממשלה בנימין נתניהו להעביר לשר אחר את סמכויות השבת אומר הבכיר במשרדו: "השר לא הודיע בשום מקום שהוא רוצה לוותר על הסמכויות. השר הבהיר לרה"מ שהוא אינו מוכן לקבל מצב שחברי כנסת יטילו ספק ביושרתו ובעבודתו המקצועית. רה"מ נתן לו גיבוי מוחלט והודיע בישיבה שהתקיימה עם הנציגים החרדים כי הוא סומך עליו לחלוטין. הנושא ירד מהפרק".

בשלב הזה מצהיר הבכיר במשרד כי "לגבי כדורגל בשבת עדיין לא התקבלה החלטה סופית. חשוב להבהיר, משחקי כדורגל רבי משתתפים לא מתקיימים בשבת שכן ראשי הקבוצות הגדולות הבינו שאם ישחקו בשבת יפסידו קהל רב".

בסיום השיחה התייחס הבכיר במשרד העבודה לתיקון החוק אותו המפלגות החרדיות מעבירים בימים אלו, לפיו שר העבודה יוכל לקחת שיקול של 'מסורת ישראל' בבואו לדון באישור עבודות בשבת, והסביר כי מדובר בתיקון חשוב: "מדובר בתיקון חשוב ביותר שכן בלעדיו ההחלטות של השר חשופות לביקורת ולשינוי. לדוגמה, כאשר השר הורה שלא לעבוד בשל תשעה באב היו גורמים שפנו לבג"ץ. עכשיו יוכל השר, למרות שעשה זאת בעבר, להתחשב במסורת ישראל מבלי לחשוש מהתערבות בג"ץ שכן זה מוגדר בחוק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר