סוף המשבר?

תקרית הירי בירדן: שגרירת ישראל - תוחלף

שגרירת ישראל בירדן ענת שלאין תוחלף ולא תחזור לעמאן זאת כדי לרצות את הירדנים שעדיין זועמים על התקרית לפני כארבעה חודשים בה ירה מאבטח למוות בשני אזרחים (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
שלאין ונתניהו (צילום: חיים צח, לע"מ)

תקרית הירי של המאבטח הישראלי בשגרירות ירדן תסתיים ככל הנראה רק בהחלפתה של השגרירה. על פי הדיווחים, מפי גורם דיפלומטי בכיר בירושלים, ישראל מתכוונת למנות שגריר חדש בירדן כדי להפיג את המתיחות עם עמאן.

הגורם הוסיף כי השגרירה בעמאן עינת שלאין לא תחזור לתפקידה, "הירדנים לא רוצים אותה בחזרה. זה היה מכשול בתיקון היחסים בין המדינות". עמנואל נחשון, דובר משרד החוץ, סירב להגיב לדברים.

כזכור, בתקרית אירעה בחודש יולי, זיו מויאל, איש אבטחה של השגרירות הישראלית בירדן, ירה למוות בשני אזרחים מקומיים - לאחר שאחד מהם דקר אותו במברג. מויאל נפצע באורח קל, שלף את אקדחו וירה למוות בדוקר בן ה-17. בעל הבית הירדני, רופא במקצועו, נפגע מכדור תועה ומת גם הוא מפצעיו.

לאחר האירוע נמלט איש הביטחון לשגרירות והתבצר שם עם שאר השליחים. בתום מאמץ דיפלומטי, שכלל את ביקורו של ראש השב"כ נדב ארגמן בירדן, חזרה המשלחת הישראלית דרך מעבר אלנבי. "ירדה לי אבן מהלב. אני מודה מקרב לב, אני שמח להיות פה", אמר המאבטח זיו לראש הממשלה נתניהו עם חזרתו ארצה. "הרגשנו, עינת ואני, שעומדים מאחורינו ועושים את כל המאמצים. הרגשנו את זה, ואני שמח שאנחנו פה". השגרירה שלאין אמרה: "טוב להיות בבית, הכול מצוין".

"אני שמח לראות אתכם ושמח שהדברים נגמרו כפי שהם נגמרו", אמר נתניהו לזיו ולשגרירה בירדן עינת שלאין, שהגיעה גם היא ללשכה בירושלים. "אתם פעלתם היטב ובקור רוח, וגם הייתה לנו מחויבות להוציא אתכם, זאת לא הייתה שאלה בכלל. אתם מייצגים את מדינת ישראל, ומדינת ישראל לא שוכחת את זה לרגע אחד".

ימים ספורים לאחר הירי הודיעה הפרקליטות הירדנית כי סיימה את חקירת הפרשה. בהודעת התובע הכללי בירדן נמסר כי "הפרקליטות ייחסה לרוצח שנקרא 'זיו' אישום של הרג של יותר מאדם אחד והחזקת נשק חם ללא רישיון".

התובע הכללי הוסיף כי התברר בחקירה שהמאבטח הישראלי נהנה מחסינות דיפלומטית ומשפטית: "החסינות שהוא נהנה ממנה, בהתאם לאמנת וינה, היא רק חסינות פרוצדורלית שלא פוטרת אותו ממשפטים בבתי דין בינלאומיים". גם המלך עבדאללה דרש מראש הממשלה נתניהו להעמיד לדין את המאבטח ואמר מפורשות כי הנושא עומד כטריז ביחסים בין שתי המדינות.

כלי תקשורת בירדן דיווחו לאחר התקרית כי שלטונות הממלכה לא יאפשרו לשגרירת ישראל, עינת שלאין, ולצוות שלה לחזור לעמאן עד שיהיו ערובות לכך שהמאבטח מהתקרית הקטלנית יועמד לדין.

אם לא די בכך, מלך ירדן עבדאללה השני הפנה אצבע מאשימה לעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר במהלך ישיבה של מועצת המדיניות הלאומית כי "ראש ממשלת ישראל נדרש לעמוד באחריותו ולנקוט צעדים שכוללים את העמדתו לדין של הרוצח, במקום להתייחס לפשע כאל מפגן פוליטי" כשהוא מכוון את דבריו לסרטון שהפיץ נתניהו בדף הפייסבוק שלו בו הוא נפגש עם המאבטח ומחבקו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר