לכשיפוצו מעיינותיך

'מרכז הקונגרסים החסידי': בנייני האומה ישנה את פניו לטובת רבבות שוחרי חסידות

על פי ההערכות, למעלה מ-60,000 איש צפויים להשתתף ב'שבוע אירועי החסידות' שייערך בשבוע הבא בבנייני האומה לרגל 'חג הגאולה' י"ט כסלו, יום גאולתו של הרה"ק בעל התניא זיע"א ממאסרו • הגאון רבי יואל כהן, ה'חוזר' האגדי של כ"ק מרן האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע, יגיע ארצה במטרה לרומם את המוני המשתתפים • אמן הזמר החסידי אברהם פריד, לצד אמנים נוספים, בהתוועדות חסידית סוחפת • וגולת הכותרת: ביריד הגדול בהיסטוריה התורנית - יימכרו אלפי כותרים של ספרי החסידות במחירים סמליים • כל הפרטים (חסידות)

שאול כהנא | כיכר השבת |
(צילום: עזרא לנדאו)

תייר זר שייקלע בשבוע הבא לבנייני האומה לירושלים - עשוי לשפשף עיניים מרוב תדהמה: מרכז הקונגרסים הלאומי שהוקם שנים לצרכי כינוסים וּועידות רשמיים של מדינת ישראל - ישנה את פניו למשך שבוא שלם שכולל בחובו התוועדויות חסידיות סוחפות, הרצאות עומק בהגות החסידית, מופעי זמר חסידיים עם גדולי האמנים - וגולת הכותרת: יריד שבו נמכרים אלפי כותרים מעולמה של תורת החסידות לגווניה, החל מהבעל שם טוב זי"ע ועד לענקי עולם החסידות לדורותיה, במחירים מסובסדים וחד פעמיים.

בשנים האחרונות הפך האירוע למסורת: עשרות אלפי צעירים ומבוגרים מכל האוכלוסיות והמגזרים באים לשתות מבארותיה של תורת החסידות בשבוע שבה שוחרר הרה"ק רבי שניאור זלמן מליאדיזצ"ל, בעל התניא, ממאסרו בפטרבורג לפני 218 שנה. אם בשנים עברו היה י"ט כסלו, 'ראש השנה לחסידות', יום חגה של חסידות חב"ד בלבד - בשנים האחרונות הפך התאריך, בזכות אירועי י"ט כסלו הכבירים בבנייני האומה, לנחלתם של עשרות אלפים שוחרי תורה וחסידות.

האירועים הנערכים במסגרת שבוע החסידות רבים ומגוּונים. על החלק הרוחני מנצח ה'חוזר' האגדי של הרבי מליובאוויטש זי"ע, הגאון החסיד רבי יואל כהן שליט"א, שמדי שנה מכתת את רגליו מניו יורק וממרומי גילו עומד ומשפיע שפע של רעיונות חסידיים מעמיקים בהתוועדויות ונאומים שהוא נושא בפני קהלים מגוונים. משתתפים רבים, שאינם מוותרים על החוויה החסידית הנדירה, מספרים על תחושה עילאית מיוחדת לעמוד בבנייני האומה ולכרות אוזן לדברי אלוקים חיים שכמו נשמעים מפיו של מי שבמשך עשרות שנים כתב ושחזר את תורתו של הרבי מליובאוויטש זי"ע, מגדולי המעמיקים בכתבי החסידות בדורנו. למרות העומק שבדבריו - הרב כהן נוהג להשמיע את דברותיו בשפה שווה לכל נפש, ורבבות כורים אוזן לשיעוריו הנפלאים.

צילום: עזרא לנדאו

השנה יגיע לארץ גם המרצה הנודע הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון, שנאומיו כובשים בשנים האחרונות את היהדות החרדית בארה"בלגווניה. הרב ג'ייקובסון, שידוע בסגנונו הסוחף והייחודי - צפוי לשאת מספר הרצאות בפני עשרות האלפים שיגדשו את בנייני האומה בימים הסמוכים לחג הגאולה י"ט בכסלו. גם הגה"ח רבי מענדל ועכטער, מחשובי משפיעי חב"ד שהמונים כורים אוזן לדבריו, צפוי לערוך 'התוועדות חסידית' באירועי הענק הנערכים בבנייני האומה לכבוד חג הגאולה.

היריד הגדול בעולם

החלק הנוסף הוא החלק האומנותי, עליו מופקדים הזמר החסידי אברהם פריד, שמגיע במיוחד מניו יורק, לצד אמנים נוספים ובהם יונתן רזאל. לא מדובר ב'הופעה', אלא בהתוועדות חסידית בצוותא, כשהשירה החסידית שהולחנה על ידי ענקי עולם החסידות זי"ע, נישאת מפי הקהל כולו בהתעוררות מיוחדת.

צילום: עזרא לנדאו

אחד השיאים, כאמור, מתרחש באולמות היריד. במעין 'בלאק פריידי'תורני-חסידי, עשרות אלפים צובאים עם עגלות בידיהם באירוע מכירות ענק שמתפרס על פני 2,800 מ"ר שכוללים 1,000 כותרים של ספרי חסידות חדשים, מהבעל שם טוב ולמטה בקודש, החובקים את משנתם ורעיונותיהם של גדולי החסידות לזרמיה, עד לדורנו אנו. הספרים יצאו לאור בהוצאות לאור המוכרות והידועות של הספרות החסידות, וחלקם הוהדרו והודפסו במיוחד על ידי 'תורת חב"ד לבני הישיבות', הארגון המפיק את שבוע אירועי החסידות.

גם כאן ניתן לחזות בתמהיל אנושי שדוגמתו קשה למצוא במקומות אחרים: דתיים וחרדים, חסידים וליטאים, חובשי שטריימל ובורסלינו, לובשי כיפות סרוגות וסתם יהודים מתקרבים שנפשם הפנימית אינה יודעת שובעה - מתהלכים בין טורי הספרים וממלאים ספרי קודש בעגלות קניות. בין הבאים נראים אלפי בחורי ישיבה המוזילים מחסכונותיהם כדי להעשיר את ספרייתם התורנית בספרי חסידות הנמכרים במחירים שאין להם אח ורע. אירוע הענק מופק ומאורגן מדי שנה על ידי ארגון 'תורת חב"ד לבני הישיבות', בראשות החסיד הרב משה שילת.

צילום: עזרא לנדאו

יריד החסידות יתקיים בימים ראשון עד חמישי, ט"ו-י"ט כסלו, 3-7.12, והמארגנים מצפים לשבור את שיא השנים הקודמות עם למעלה משישים אלף משתתפים מכל הארץ שביניהם חסידים וליטאים, חרדים ודתיים, ואף יהודים מסורתיים שמבקשים לשתות מהבאר החסידי. הימים ראשון ושני מיועדים לנשים, יום שלישי הוא יום המיועד לגברים ולנשים (בהפרדה) וימים רביעי וחמישי באותו קונספט - לגברים בלבד.

צילום: עזרא לנדאו
צילום: עזרא לנדאו

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר