המלחמה בעישון

חוק חדש מבקש להגביל מכירת סיגריות לגיל 21

ועדת שרים לענייני חקיקה תדון מחר (ראשון) בחוק חדש של ח"כ יהודה גליק (הליכוד) המבקש להגביל את מכירת הסגירות לגיל 21 ובכך להפחית את מספר המתמכרים לעישון (חדשות)

קובי רוזן | כיכר השבת |
(תאסור החל ממחר מכירת סיגריות עד גיל 21)

וועדת השרים לענייני חקיקה תדון מחר (ראשון) בהצעת החוק להעלאת גיל איסור מכירת מוצרי טבק עד גיל 21 של ח"כ יהודה גליק, עליה חתמו 20 חברי כנסת מכל הסיעות בכנסת.

לקראת הדיון שיגרו איגוד רופאי בריאות הציבור והאגודה למלחמה בסרטן נייר עמדה לשרים בו נכתב כי מחקרים מדעיים הוכיחו שהחשיפה לניקוטין בגיל ההתבגרות גורמת לשינוי מבני קבוע במוח שאף מעלה את הסיכון להתמכרות לסמים אחרים.

מטרת החוק המגביל מכירת מוצרי טבק לבני 21 ומעלה, היא הפחתת העישון. מחקרים אפידמיולוגיים מראים כי שמונים אחוז מהמעשנים התחילו לעשן לפני גיל 20 ו-90% מהרוכשים סיגריות להפצה לקטינים הם מתחת לגיל 21.

באגודה למלחמה בסרטן הוסיפו כי נתונים אלה מצביעים על כך שהעלאת גיל המכירה ל- 21 יכולה למעשה לחסל את יכולתם של קטינים לרכוש או לבקש מתלמידי תיכון אחרים, מה שמגדיל באופן משמעותי את מחסומי הגישה.

בנייר העמדה, מתריעים איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון והאגודה למלחמה בסרטן כי "נדרשת הגנה על בני נוער מפני חשיפה מוקדמת למוצרי טבק וניקוטין. ניקוטין הוא חומר ממכר ביותר והשפעתו על המוח של מתבגרים וצעירים יכולה להוביל לא רק להתמכרות, אלא גם להפרעות קשב ולמידה, אימפולסיביות והפרעות במצבי רוח. יתרה מכך, התפתחות המוח הוא תהליך שנמשך מהינקות ועד שנות העשרים המאוחרות.

"מחקרים הוכיחו כי לחשיפה לניקוטין בגיל ההתבגרות יכולת להשפיע ישירות על מבנה המוח לטווח הארוך ולהעלות את הסיכון להתמכרויות אחרות עקב כך, ובייחוד קוקאין. העלאת גיל המכירה ל- 21 תורמת להפחתת החשיפה של מתבגרים בשלבים הכי קריטיים של התפתחות המוח."

יצוין כי סקר שנערך בקרב מעשנים בארצות הברית הראה כי כמעט 90% מהמעשנים טענו כי אם הם היו יכולים, הם לא היו מתחילים לעשן מלכתחילה. על מנת לעזור למתבגרים של היום להימנע ממצב של חרטה בעתיד, ועל מנת למנוע קורבנות נוספים בחיי אדם, איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון והאגודה למלחמה בסרטן דורשים יישום אסטרטגיה מקיפה הכוללת את יישום האמנה לרבות העלאת הגבלת מכירת מוצרי טבק לגיל 21 , בדומה למדיניות ההופכת להיות לנורמה בעולם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר