ירדן ומצרים מזהירות

"העברת השגרירות לירושלים תגרום לזעם ערבי"

שרי החוץ של מצרים וירדן פנו למזכיר המדינה האמריקאי והתריעו בפניו כי אם יחליט טראמפ להעביר את השגרירות לירושלים הדבר ייגרום לזעם במדינות ערב המוסלמיות (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
טראמפ במפגשו עם נשיא מצרים א-סיסי (צילום: הבית הלבן)

ירדן ומצרים, שתי המדינות החתומות על הסכמי השלום עם ישראל מנסות להניא את ארצות הברית מלהכריז על ירושלים כבירת מדינת ישראל. שר החוץ של ירדן ושר החוץ של מצרים הזהירו בשיחות טלפון ביממה האחרונה את מזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון, מהמהלך האמריקני המסתמן של הכרה בירושלים כבירת ישראל, שלפי הדיווחים בתקשורת האמריקאית נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יכריז עליו ביום רביעי.

שר החוץ הירדני, איימן ספדי, צייץ בחשבון הטוויטר שלו שהוא שוחח עם טילרסון על ההשלכות המסוכנות לדבריו של מהלך שכזה: "תוצאות החלטה כזו יהיו זעם רב ברחבי העולם הערבי והאיסלאמי, עוד מתיחות והחרבה של המאמצים לכינון השלום".

במקביל שר החוץ המצרי סאמח שוכרי הציג לעמיתו האמריקני את הסיבוכים שהחלטה כזו תגרור, ואת ההשפעות השליליות שיהיו לה על המאמצים לחידוש תהליך השלום. "המעמד המשפטי של ירושלים והסטטוס הדתי וההיסטורי שלה מחייבים זהירות בטיפול בנושא הרגיש הזה, שקשור לזהות הלאומית של העם הפלסטיני במשך עשורים ולמעמד של ירושלים בקרב העמים הערבים והמוסלמים", אמר שוכרי. הוא הביע תקווה שהנושא יטופל "בחוכמה הנדרשת, ושלא יקבלו החלטות שעלולות ללבות את המתיחות באזור".

גם מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבו אל-רייט, התייחס לנושא ואמר לעיתונאים עם חזרתו לקהיר מרומא: "מצער שחלק מתעקשים לנסות לבצע את המהלך הזה מבלי לתת תשומת לב מינימלית לסכנות הגדולות שלו על היציבות של המזרח התיכון ובעולם בכלל". אבו אל-רייט המצרי הוסיף כי מתנהלים מגעים עם הרשות הפלסטינית ועם מדינות ערבית כדי לתאם את העמדה הערבית ביחס לכל התפתחות בנושא זה: "היום אנחנו אומרים בבירור שביצוע אקט כזה אין לו הצדקה והוא לא ישרת את השלום או היציבות, אלא יזין את הקיצוניות ואת השימוש באלימות".

על פי הדיווחים, גורם רשמי בכיר בממשל האמריקני אמר שהנשיא דונלד טראמפ צפוי לשאת ביום רביעי הקרוב נאום שבו יכיר בירושלים כבירת ישראל.

גם הפלסטינים מפעילים מאמצים כדי למנוע הכרזה שכזו. אבו מאזן פתח בסוף השבוע האחרון בבליץ מדיני עם מנהיגים מרחבי העולם במטרה ללחוץ עליהם כדי שימנעו הכרזה אמריקנית שמכירה בירושלים כבירת ישראל. הוא שוחח בטלפון בעניין זה בין היתר עם מלך ירדן, נשיא מצרים, אמיר קטאר ונשיא צרפת.

על פי הדיווחים בתקשורת האמריקאית, על טראמפ להחליט האם להעביר את השגרירות כעת או להמתין חצי שנה נוספת שתיפול פחות או יותר על חגיגות ה-70 למדינת ישראל מה שייתן לו הזדמנות טובה למחווה מדינית עבור ישראל וקיום הבטחת הבחירות שלו להעביר את השגרירות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר