מסתורין במצרים

ראש הממשלה לשעבר נעלם ואז הופיע

אחמד שפיק, מי שהיה ראש הממשלה בתקופתו של מובארק, הכריז בשבוע שעבר על התמודדותו לנשיאות מצרים. מאז הוא הובל לקהיר ונעלם, אך אמש טען כי לא נחטף (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
שפיק בשלט ענק מזמן שלטונו במצרים (צילום: מתוך ויקיפדיה)

ראש ממשלת מצרים לשעבר אחמד שפיק נפגש אתמול (ראשון) עם עורכת דינו בבית מלון בקהיר, כך סיפרה עורכת הדין לאחר שמשפחתו של שפיק, איש משטרו של חוסני מובארק, חששה שהוא "נחטף" על ידי הרשויות המצריות עם נחיתתו במדינה לאחר ששהה באיחוד האמירויות. קודם חזרתו למצרים הכריז שפיק שהוא רץ לנשיאות בבחירות שייערכו בשנה הבאה.

"הייתה לי פגישה עם שפיק לפני שעה באחד המלונות בקהיר החדשה והתוודעתי למצב בריאותו", סיפר עורכת הדין דינה עאדלי בחשבון הפייסבוק שלה. "הוא אישר לי שבריאותו טובה ושהוא לא נתון לשום חקירות", כתבה עורכת הדין. היא לא פירטה אם שפיק חופשי לעזוב את בית המלון שבו הוא נמצא.

בריאיון טלוויזיוני ששודר עמו אמר שפיק שהוא שוקל עדיין את מועמדותו לנשיאות ובודק את הרעיון בעת שהייתו במצרים, והכחיש שהרשויות המצריות חטפו אותו. "היום אני נמצא כאן במדינה, אז אני חושב שאני חופשי להמשיך לדון בנושא, לחקור ולרדת לדבר עם אנשים ברחוב, אז יש סיכוי עכשיו לחזור יותר ולראות בדיוק מה נדרש, להרגיש אם זו הבחירה ההגיונית", אמר שפיק. הריאיון לערוץ הטלוויזיה הפרטי Dream TV היה למעשה הופעתו הפומבית הראשונה של שפיק מאז עזב את איחוד האמירויות בסוף השבוע.

שפיק, לשעבר מפקד חיל האוויר המצרי, שר וראש ממשלה, נתפש על ידי מבקריו של נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי כמועמד שיכול לקרוא תגר על מפקד הצבא לשעבר שצפוי להתמודד על כהונה שנייה בתפקיד.

לפי שעה לא ברור בדיוק מה עבר על שפיק מאז נחיתתו בקהיר. ביום רביעי שעבר הוא הכריז במפתיע מאיחוד האמירויות, מקום המגורים הנוכחי של משפחתו, שהוא רץ לנשיאות מצרים ב-2018. משפחתו של שפיק מסרה שבשבת הוא נלקח מביתו על ידי רשויות איחוד האמירויות והוטס במטוס פרטי בחזרה לקהיר. עד ראייה סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס שהרשויות המצריות ליוו את שפיק בשיירת כלי רכב מנמל התעופה בקהיר. "אנחנו לא יודעים דבר עליו מאז שעזב אתמול את הבית", אמרה בתו של שפיק, מיי, לסוכנות רויטרס. "אם הוא גורש הוא היה צריך כבר להיות עכשיו בבית, ולא פשוט להיעלם. אנחנו מגדירים אותו כחטוף".

משפחתו של ראש ממשלת מצרים לשעבר ועורכת דינו מסרו שהן מתכננות להגיש תלונות למשרד התובע בנוגע למקום הימצאו של שפיק. הרשויות באיחוד האמירויות אישרו שהוא יצא משטחן, אולם לא פירטו מעבר לכך.

מקור במשרד הפנים מסר: "אנחנו לא יודעים שום דבר לגבי שפיק. לא עצרנו אותו ולא קיבלנו בקשות מהתביעה לעצור אותו או להשיב אותו".

נשיא מצרים א-סיסי נחשב לבעל ברית של איחוד האמירויות וסעודיה ותומכיו טוענים שהוא מהווה גורם מפתח ליציבות המדינה הערבית הגדולה בעולם. מנגד, מבקריו של א-סיסי טוענים שהוא מסמס את החירויות שהרוויחו המצרים לאחר מהפכת 2011 שבה הודח מובארק ושאחריה נשלחו מאות מתנגדי משטר לכלא. מתנגד טוענים תומכיו שלנוכח הטרור בסיני יש צורך לפעול ביד קשה כדי לשמור על היציבות במדינה שסובלת מבעיות כלכליות לא פשוטות.

שפיק הפסיד לאיש האחים המוסלמי מוחמד מורסי בבחירות לנשיאות מצרים ב-2012 בפער קטן מאוד (3 אחוזים),לאחר הפסדו בבחירות הוא ברח לאיחוד האמירויות לאחר שביוני 2012 הוגש נגדו כתב אישום בגין שחיתות. ראש ממשלתו לשעבר של מובארק הכחיש את האישומים נגדו ואמר שהם נבעו ממניעים פוליטיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר