דו"ח משרד הבריאות

העיר עם תוחלת החיים הארוכה ביותר - רמת גן

היכן חיים יותר ומה העיר בה תוחלת החיים הקצרה ביותר בישראל? דו"ח חדש של משרד הבריאות חושף את המספרים לשנת 2016 ואת הפערים בין מרכז לפריפריה (חדשות בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

דו"ח של משרד הבריאות שיתפרסם היום (שני) בכנס "ההתמודדות הלאומית עם צמצום אי־שוויון במערכת הבריאות" ופורסם ב-ynet, חושף את ההבדלים בתוחלת החיים ובשיעורי התמותה בין המרכז לפריפריה ובין יהודים לערבים.

וכדי להתחיל בבשורות הטובות - תוחלת החיים בכל חלקי הארץ עולה אך שיעור התמותה בפריפריה גבוה יותר מאשר במרכז. שיעור תמותת תינוקות בקרב ערבים גבוה פי 3 מאשר אצל היהודים.

בשנת 2016 תוחלת החיים הממוצעת בישראל הייתה 80.7 שנים בקרב גברים, עלייה של 0.6 שנים לעומת השנה הקודמת, ו־84.2 בקרב נשים, עלייה של 0.1 מהשנה הקודמת. בחינה של תוחלת החיים בישראל בהשוואה למדינות ה־OECD מראה כי תוחלת החיים בקרב הגברים בישראל היא התשיעית מבין המדינות המפותחות. תוחלת החיים של הנשים באותה השנה דורגה במקום ה־13.

בפילוח לפי קבוצות אוכלוסייה ניתן לראות עלייה בשנת 2016 בתוחלת החיים לעומת השנה הקודמת בשני המגזרים — יהודים וערבים, ובשני המינים, גברים ונשים. תוחלת החיים של נשים ערביות עלתה בשנת 2016 ב־0.3 והגיעה ל־81.4 שנים, תוחלת החיים של גברים ערבים עלתה בשיעור זהה והגיעה ל־77.2 שנים. בקרב האוכלוסייה היהודית בתקופה המקבילה נרשמה עלייה של 0.2 שנים והיא עומדת על 84.7 ועלייה של 0.6 בקרב גברים לערך של 81.5.

בהתייחס לנתוני תוחלת חיים בערים גדולות בישראל — המונות יותר מ־100 אלף תושבים — נמצא כי תוחלת החיים הגבוהה ביותר נרשמה ברמת־גן (84.4) שנים, לאחר מכן רחובות (83.5) ואז ראשון־לציון (83.2). תוחלת החיים הנמוכה ביותר היא בבאר־שבע (81), לפניה בת־ים (81.1) ואשקלון (81.4).

שיעורי תמותה כללית לאלף בני אדם עומדים על 5.9 בקרב גברים, ו־4.2 בקרב נשים. בפילוח לפי קבוצת אוכלוסייה נמצא כי בשנת 2016 שיעור התמותה בגברים יהודים בכל הגילים עמד על 5.7 לאלף בני אדם ובקרב נשים יהודיות על 4.1. בקרב האוכלוסייה הערבית באותה השנה שיעור התמותה הסתכם ב־7.5 בקרב גברים ו־5.5 בקרב נשים.

בפילוח על פי אזורים נמצא כי שיעורי התמותה הגבוהים ביותר נרשמו בשנה זו בערים באר־שבע ועכו, והנמוכים בערים פתח־תקווה ורחובות ובאזור יהודה ושומרון למרות היותו נחשב לאזור מסוכן הרבה יותר. עלייה משמעותית ביותר בתמותה נרשמה באזור הגולן — מ־5 לאלף בני אדם בשנת 2015 ל־5.4 ב־2016. לעומת זאת באזור יהודה ושומרון נרשמה הירידה המשמעותית ביותר — מ־4.2 ל־3.8 באותה התקופה.

בשנת 2016 שיעור תמותת התינוקות עמד על 3.1 מקרים על כל אלף לידות. בקרב יהודים השיעור הסתכם ב־2.2 מקרים ובקרב ערבים ב־6.2. בהשוואה בינלאומית, נכון לשנת 2015 ישראל ממוקמת במקום ה־14 בקרב מדינות ה־OECD. שיעור תמותת התינוקות בישראל נמוך מהממוצע במדינות המערביות.

בקרב המגזר היהודי שיעור תמותת התינוקות הגבוה ביותר בשנים 2016-2014 היה בצפון ובדרום (3 מקרים על כל אלף לידות) והשיעור הכי נמוך באזור המרכז (1.7). בקרב המגזר הערבי שיעור התמותה הגבוה ביותר היה באזור הדרום (11 מקרים על כל אלף לידות) והנמוך באזור חיפה (4).

"האי־שוויון בבריאות אינו שונה ממחלות אחרות. הוא פוגע במצב הבריאות של תושבי מדינת ישראל. בדומה למחלות אחרות, עלינו לנקוט את הצעדים הנדרשים כדי להתמודד עם התופעה הזאת", אומר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בתגובה לנתונים. כזכור, כרגע אין שר פעיל במשרד הבריאות לאחר התפטרותו של ח"כ יעקב ליצמן מהתפקיד בשל חילולי השבת.

"הדו"ח מעיד על פערים משמעותיים בתוצאי הבריאות במדינת ישראל בין קבוצות אוכלוסייה שונות. אני שמח לראות שהפעילות של המשרד נושאת פרי ובחלק מהתחומים יש צמצום בפערים. מרבית הפערים בתוצאי הבריאות נגרמים כתוצאה מפערים חברתיים־כלכליים שמקורם מחוץ למערכת הבריאות. מערכת הבריאות פועלת כדי לצמצם את הפערים שנוצרים מחוץ לה", אמר סימן טוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר