השב"ס מתריע

בגלל בג"ץ: "שערי הכלא ינעלו מרוב צפיפות"

פסיקת בג"ץ להרחבת "שטח המחיה" של האסירים - גם המחבלים - ואי היערכות המדינה לכך, תוביל בתוך כמה חודשים לחוסר יכולת לקלוט אסירים ועצורים חדשים (חדשות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מחבלים מבלים בכלא בישראל (צילום אילוסטרציה: דוד הורוביץ, פלאש90)

בעקבות החלטת בג"ץ להרחיב את שטח המחיה של הכלואים בבתי הסוהר בישראל, מתריעים גורמים בכירים בשירות בתי הסוהר כי כבר בעוד ארבעה חודשים תצומצם קליטת האסירים והעצורים למתקני השב"ס ובעוד כשנה ינעלו לחלוטין שערי בתי הכלא.

בכירים בשב"ס מבהירים ל'ישראל היום': "כדאי שהמערכת תתחיל להתרגל לזה. זה לא שנעבור על החוק, אלא כשחוקר יחליט להאריך מעצר לחשוד, נבהיר לו שאין לנו מקום ושעצם ההחלטה שלו היא עבירה על החוק. אזרחים שיישלחו למאסר בהחלטות שיפוטיות יכנסו לרשימת המתנה".

כזכור, בפסק דין שניתן לפני מספר חודשים בידי שופטי בית המשפט העליון, נקבע כי שטח המחיה המזערי לכל אסיר ועצור יועמד על 4 מ"ר ללא שירותים ומקלחת, וכי בשלב ראשון יועמד עד לחודש מרס הקרוב שטח מחייתו של כל אסיר ועצור על 3 מ"ר לפחות, ובתוך 18 חודשים יורחב שטח המחיה ל־4.5 מ"ר.

בג"ץ, כמה צפוי, לא חילק בין אסירים ועצורים פליליים לבין מחבלים ("אסירים ביטחוניים"), ובשב"ס נערכים לממש את ההחלטה ולרווח את תאי המחיה גם בבתי הסוהר המוגדרים ביטחוניים.

לאחרונה, טענו בכירים בשב"ס בשיחות סגורות כי "מערכת אכיפת החוק מגמגמת סביב מימוש ההחלטה. מדובר בבעיה לאומית ואם לא יימצא פתרון, החל מחודש מארס 2018 נתחיל לצמצם את זרם כניסת העצורים והאסירים".

גורמים במערכת אכיפת החוק מצוטטים ב'ישראל היום' ש"המשטרה מבצעת מעצרים בסיטונות ושולחת למעצר חשודים שאינם חייבים להימצא מאחורי סורג ובריח. שולחים לבתי הכלא עצורים שאחרי 24 שעות משתחררים, ובינתיים הם מקבלים אוכל, סל קליטה, לוקחים אותם ברכב לבית משפט וכו'. מדובר בבזבוז מקום וכסף".

גם בתי המשפט, משרד האוצר והכנסת אשמים לדבריהם, מאחר ו"שופטים ממעטים להחליט על חלופות מעצר כמו עבודות שירות ואיזוק אלקטרוני; האוצר צריך להבין שמדובר בבעיה מדינתית ולא רק של שב"ס; חלק מהדברים מחייבים שינוי מדיניות ושינויי חקיקה. אם זה לא יקרה באופן מיידי שערי הכלא יינעלו".

השב"ס מצידו מציע פתרונות זמניים לבעיית הצפיפות, הכוללים הרחבת חלופות כמאסר בפיקוח האלקטרוני ועבודות שירות. לדברי בכירים בארגון, "אפשר להגדיל את המכסה, אבל צריך שהפתרון יהיה מערכתי. ברגע שיש הפרה של מרחב הפיקוח, שוטר צריך לבוא ולטפל. כנ"ל לגבי עבודות שירות - יש מקומות תעסוקה מוגבלים וצריך להגדיל אותם. וכשיש הפרה צריך לוודא שהמשטרה תטפל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר