"יש לנו מכסה מסוימת"

במרכז בני ברק: פרויקט בנייה יוקרתי מפלה את הספרדים?

במרכז בני ברק נבנה פרויקט בנייה יוקרתי - "גינות דוד", שלפי תחקיר "ידיעות אחרונות", מפלה את הספרדים ומציע להם דירות פחות מבוקשות • מהחברה נמסר: משווקים לכלל האוכלוסייה (חדשות)

בנייה בבני ברק. אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: יעקב נחומי - פלאש 90)

בלב העיר בני ברק, בין רחוב כהנמן לכביש 4, ובין מתחם 'קוקה קולה' לשכונת רמת אלחנן, נבנה בימים אלו פרויקט "גינות דוד", על שם דוד לובינסקי ובו נבנות כ-500 יחידות דיור.

אלא שתחקיר "ידיעות אחרונות" ו-ynet חושף כי הפרויקט מפלה את הספרדים לרעה, כאשר הוא מעדיף למכור דירות לאשכנזים.

תחקירני העיתון התקשרו לנציגי המכירות, תחילה בשם "חדד", אז השיבה הנציגה ציפי כי אין דירות. "תנסי בעוד שלושה-ארבעה חודשים". דקות לאחר מכן התקשרו בשם "שטרנבך", ואותה ציפי ענתה לפתע באדיבות וסיפרה על הדירות שקיימות במלאי.

ציפי נשאלה איז אוכלוסייה תתגורר במקום והשיבה: "מאוד הומוגנית. חמישים אחוז ליטאים, חמישים אחוז חסידים". ומה עם ספרדים?, היא נשאלה. "יש", ענתה ציפי בחשש, "מעט מאוד".

לפי הנטען ב'ידיעות', הרי שנמכרות פה ושם דירות לספרדים, אבל רק בקומה השישית. דירות שמשפחה חרדית תתקשה להסתדר איתן, בשל שבת קודש, אז אין מעלית.

העיתון הוסיף ושלח אברך לאתר המכירות, שהציג עצמו בשם "אוזן", שסיפר לנציגה כי הוא יש לו דירה בראשון לציון בשווי דומה והוא מעוניין לעבור לבני ברק בשל חינוך הילדים. ציפי השיבה כי היא יכולה להציע לו דירה רק בקומה השישית. "מכרנו את כל הדירות מקומה ראשונה עד קומה שש, חוץ מאיזו דירה-שתיים שיש לי בקומה שש", אמרה.

האברך "אוזן", השיב כי הוא מעוניין בדירה בקומה נמוכה, וציפי השיבה לו: "תגיד, אתה נעול על האזור הזה?", תוך שהיא מפנה אותו לאזור אחר בבני-ברק.

אלא שאחריו נכנסת התחקירנית עם השם "שטרנבך" ולה ציפי השיבה כי יש דירות בקומות התחתונות, "של ארבעה חדשים". לשאלתה על שכנים יוצאי עדות המזרח, השיבה ציפי: "כמעט אין כאלה, וגם כשיש - אלה בני תורה ממש".

כאשר התחקירנית עימתה את הנציגה עם דברי האברך "אוזן", ששמע שיש דירות רק בקומה השישית, היא משיבה: "כנראה זה מישהו שלא היה נראה לנו מתאים", מסבירה ציפי.

"קודם כל, את מי פגשת פה? מי זה היה?", היא מבררת. למשמע השם "אוזן", היא מגיבה: "אוזן, זהו - בגלל שהוא גם זה". מה זה "גם זה"?, היא נשאלת, ומשיבה ללא היסוס: "ספרדי. אנחנו לא נתנו להם הרבה, כאילו יש לנו מכסה מסוימת".

יעקב, אברך חרדי, אב לארבעה ילדים, שניסה לקנות דירה בפרויקט, מספר ל'ידיעות אחרונות': "נולדתי וגדלתי בבני ברק, כל החיים שלי אני כאן. אנחנו גרים בשכירות בדירה קטנה ושמחנו כששמענו על הפרויקט הזה, כי חסכנו כסף עבור דירה. כשהתקשרתי אמרו לי שיש דירה בקומה שלישית. נשמע לנו מתאים ונסענו להיפגש איתם. לקחנו איתנו פנקס צ'קים, כי אמרו לנו שנצטרך לשלם 20 אלף שקל דמי רישום.

"כשהגענו למקום הם התחילו לגמגם ואמרו שיש דירות פנויות רק בקומה השישית. אמרתי להם שזה בעייתי לי מבחינת שבתות, ושבטלפון נאמר לנו שיש דירות בקומה שלישית, אבל הם התעקשו שלא נשארו דירות. אחרי ששמעתי מעוד חברים שנדחו על ידם, אני יודע להסביר מה קרה שם. שם המשפחה שלנו נייטרלי מעט ונשמע אשכנזי, אבל כשבאנו לפגישה וראו את החזות המזרחית שלי הם פשוט התחרטו. הם יודעים שחרדים יחשבו פעמיים אם לקנות דירה בקומה שישית בגלל הבעייתיות בשבת, ועם ילדים זה קשה עוד יותר".

מחברת "גינות דוד" נמסר בתגובה ל'ידיעות אחרונות': "חברת גינות דוד משווקת דירות בהצלחה לכלל האוכלוסייה החרדית, ללא הבדל עדה או חוג, ועל כך יעיד תמהיל החוזים שנחתמו בפרויקט, הכולל בני כל העדות והחוגים, כולל רבים מבני עדות המזרח.

"הכתבה מנסה לצייר מצג שווא של דחיית רוכשים ספרדיים, וזאת על פי קטעי שיחות שהוצאו מהקשרן באופן מגמתי. לצערנו, יש אנשים שמפרשים מלאי דירות שאזל בקומות מסוימות כדחייה על רקע עדתי. כאמור, הדבר הינו מופרך מיסודו. אנו גאים לשרת את כלל הציבור החרדי כפרויקט המוביל והמבוקש בלב בני ברק".

בעיריית בני ברק אמרו כי מבירור שערכו עלה ש"בעל הפרויקט מוכר דירות הן לאשכנזים והן לבני עדות המזרח. אישורי העירייה עוסקים בהתאם לחוק רק בתחומי חוקי התכנון והבנייה ולא בהרכב האוכלוסייה במבנים אלו".

יו"ר תנועת ש"ס, השר אריה דרעי, מסר בתגובה לתחקיר: "בושה! בבוקר שהגויים מכירים ביהודים, היהודים מתכחשים לעצמם. כואב לשמוע שדווקא בעיר התורה והחסידות בני ברק, שם הציבור הספרדי זוכה לפריחה ושגשוג, מוסדות הוקמו לתפארת וקהילות הולכות ומתרחבות - החליטו קבוצת אנשים להדיר את רגלי ציבור עדות המזרח. זו לא דרכה של תורה.

"אכנס הבוקר ישיבה עם גורמי המקצוע על מנת לדאוג שלפרויקט זה ודומיו לא תהיה אף דריסת רגל במדינת ישראל. אמשיך להילחם מלחמת חורמה באפליה בכל הכח ובכל הכלים שעומדים לרשותי, עד כאן. אני ספרדי גאה!".

מקבוצת לובינסקי נמסר: "לקבוצת לובינסקי אין נגיעה למלאכת מכירת הדירות בפרויקט הדיור בבני ברק וזו נמצאת באחריותה הבלעדית של החברה הקבלנית. קבוצת לובינסקי אינה מבחינה בין לקוחותיה על כל רקע שהוא, לרבות רקע עדתי בכל תחומי פעילותיה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר