היסטוריה: טראמפ הכריז על הכרה בירושלים כבירת ישראל

אחרי שנים של דחיות, הערב זה קרה: נשיא ארצות הברית דונלד ג' טראמפ הודיע על הכרה בירושלים כבירתה של מדינת ישראל. הנאום המלא, העברת השגרירות - והתגובות בעולם הערבי (פוליטי מדיני)

הנשיא טראמפ על רקע ירושלים (צילום: שאטרסטוק ונחלת הכלל)

אחרי שנים של דחיות וניסיון לשמור על המצב כפי שהוא, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הערב (רביעי) על הכרה רשמית בירושלים כבירתה של מדינת ישראל. טראמפ הודיע בנאומו כי הורה להתחיל בהכנות להעברת השגרירות לירושלים. "כיכר השבת" העביר את נאומו של הנשיא טראמפ בשידור חי.

"כשנכנסתי לתפקידי הבטחתי להסתכל על האתגרים העולמיים בעיניים פתוחות וחשיבה רעננה. לא נוכל לפתור את הבעיות שלנו על ידי אותן הנחות שגויות והאסטריגות כושלות שהיו לנו בעבר. ההכרזה שלי היום מסמנת התחלה חדשה בטיפול בסוגייה הישראלית-פלסטינית".

חומות העיר העתיקה בירושלים. הלילה (Yontan Sindel/Flash90)

"ב-1995 אימץ הקונגרס את ההחלטה לגבי השגרירות האמריקנית שמעודדת העברת השגרירות והכרה בירושלים כבירת מדינת ישראל. החוק הזה עבר ברוב גדול בקונגרס באותם ימים ואושר על ידי הצבעה קול אחד בסנאט, אבל במשך עשרים שנה כל נשיא קודם ניצל את היכולת שלו כדי לדחות את העברת השגרירות וסירב להעבירה או להכיר בירושלים כבירת ישראל".

"נשיאים דחו את ההחלטה הזאת מתוך אמונה שזה יקדם את השלום. הם עשו את השיקול שלהם בהתבסס על עובדות שהם חשבו שנכונות לאותם ימים. עם זאת, לאחר שני עשורים של דחיות, אנחנו לא קרובים יותר להסכם".

"אין צורך לחזור על אותה נוסחה כמו בעבר ולקוות לתוצאה טובה יותר. לכן קבעתי כי זהו הזמן להכיר באופן רשמי בירושלים כבירת מדינת ישראל. בעוד נשיאים קודמים הבטיחו זאת בקמפיינים שלהם הם נכשלו ולא סיפקו את הסחורה, היום אני מספק את הסחורה. זה צעד שהיה צריך לעשות מזמן כדי לקדם את תהליך השלום ולהשיג הסכם ארוך טווח. ישראל היא מדינה ריבונית עם זכות כמו כל מדינה ריבונית אחרת להכריע מהי בירתה. הכרה בעובדה הזאת היא תנאי הכרחי להשגת שלום".

פלסטינים צופים בנאום טראמפ, ברמאללה (Flash90)

הנשיא הפלסטיני אבו מאזן הגיב להחלטת טראמפ ואמר כי "הממשל האמריקני, בהחלטתו בעניין ירושלים, החליט להפר את כל ההחלטות הבינלאומיות ולהתעלם מהקונצנזוס הבינלאומי. הצעדים המגונים האלה למעשה ממוטטים את כל המאמצים של תהליך השלום. ארה"ב למעשה הודיעה על נסיגתה מתפקידה כנותנת חסות למשא ומתן. הצעדים האלה תורמים לארגונים הקיצוניים שמעוניינים לגרור את האזור למלחמת דת. זה יוביל למלחמות שלא יהיה להן סוף. אנו מזהירים מפני כך כבר זמן רב".

"אמרנו במהלך הימים האחרונים בשיחות עם מדינות רבות כי הערבים יציגו עמדה מאוחדת בכל הנוגע לירושלים, וכולם תומכים בכינון שלום והקמת מדינת פלסטין בגבולות 67 שבירתה מזרח ירושלים לצד מדינת ישראל, לפי יוזמת השלום הערבית. במהלך השעה האחרונה ההנהגה הפלסטינית עוקבת אחר ההתפתחויות ומתייעצת עם ידידינו לגבי ההשלכות. על כולנו להגביר את המאמצים להביא לסיום הפילוג. כל המקומות הקדושים בירושלים למעשה ימרדו בכל ניסיון לשנות את הזהות שלה. ההחלטה של טראמפ הלילה לא תשנה את המציאות בעיר ירושלים. זו עיר פלסטינית, ערבית, איסלאמית, והיא הבירה של פלסטין הערבית".

בכיר חמאס, עיזת א-רשק, הגיב לנאום טראמפ: "ההכרה של ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל הינה תוקפנות נגד עמי מדינות ערב והאיסלאם ונגד בני החורין בעולם. היא לא תשנה את העובדות ההיסטוריות. הכיבוש יבוא לקיצו וירושלים תישאר הבירה של פלסטין, הערבים והמוסלמים. אנו מדגישים שוב כי אין כוח על פני האדמה, לא של ארה"ב ולא של ישראל, שיכול לכפות מציאות בשטח. בפנינו ניצבות כל האפשרויות. הימים האלה יהיו ימי זעם".

ראש הממשלה מגיב להחלטה (לע"מ)

מוקדם יותר, התייחס טראמפ לנושא, ואמר כי "ההכרה בירושלים כבירת ישראל הייתה צריכה להתרחש מזמן''. במקביל, פרסמו 250 רבנים הודעת ברכה לנשיא האמריקני לרגל ההכרזה על ההכרה בירושלים כבירה. "זכתה ארצות-הברית של אמריקה להיות מהראשונות שתמכו בהקמת מדינת ישראל. זכו נשיאי ארצות-הברית לעמוד לצידה של ישראל. זכות נדירה עומדת לך כעת, להיות הנשיא הראשון שמוביל את ההכרה בירושלים כבירתה הנצחית של מדינת ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר