הכרזת טראמפ

ישראל תפנה למדינות נוספות שיכירו בירושלים כבירה

משרד החוץ החל לגשש מול מדינות ידידותיות נוספות שילכו בעקבות הנשיא טראמפ וארה"ב ויכירו בירושלים כבירת ישראל. המדינה הראשונה שעשתה זאת היא צ'כיה (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
דגל ארה"ב הוקרן על חומות העיר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ההצהרה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמש (רביעי) על הכרת ארה"ב בירושלים כבירתה של ישראל היא פתח עבור ישראל כדי לנצל את המומנטום ולהביא מדינות נוספות בעולם להצהיר על כך. הראשונה הייתה צ'כיה שהודיעה כבר אמש כי היא מכירה בירושלים המערבית כבירת ישראל.

הפרלמנט בפראג אישר ערב יום השנה ה-50 לשחרור ירושלים בחודש מאי השנה החלטה הקוראת לממשלה הצ'כית להכיר בירושלים כבירת ישראל. בהודעת משרד החוץ בפראג אתמול נכתב: "כיום, לפני חתימת הסכם השלום בין ישראל לפלסטינים, אנו מכירים בירושלים שבגבולות 1967 כבירה למעשה של ישראל. המשרד יוכל להתחיל לשקול את העברת השגרירות מתל אביב לירושלים רק על בסיס תוצאות משא ומתן עם שותפים מרכזיים באזור ובעולם". נשיא צ'כיה הוא הפרו-ישראלי מילוש זמאן.

על פי הדיווחים, משרד החוץ בירושלים ושגרירויות ישראל בחו"ל כבר התחילו בגישושים ראשונים עם מדינות נוספות בחו"ל כדי לבחון אם יסכימו ללכת בעקבות ארצות הברית ולנקוט בצעד דומה של הכרה בירושלים כבירת ישראל, הכולל נכונות להעביר את השגרירות לירושלים. בשלב הזה מדובר בגישושים בלבד כדי שלא להיתקל בתשובות שליליות. סביר להניח שמדינות רבות יעדיפו להמתין להתפתחויות של הימים הקרובים לפני שיקבלו החלטות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר לאחר הכרזת טראמפ כי הוא קורא למדינות נוספות ללכת בעקבותיה של ארה"ב.

בישראל מקווים שנשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה יילך גם כן בעקבות טראמפ, כפי שדווח אמש. יש להניח שישראל תפנה גם למספר מדינות נוצריות באפריקה, שהתקרבו לאחרונה לישראל בעקבות המסעות של נתניהו ביבשת השחורה.

בזכות ההצהרה של טראמפ עסקו ברשתות הזרות רבות בזכות ההיסטורית של ישראל על ירושלים, אבל כמובן שהזכירו גם את התביעות הפלסטיניות.

מפגינים פלסטינים צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90

מנגד, מלבד הפלסטינים שיצאו בהפגנות כשהם מציתים את דגל ישראל וארה"ב ואת תמונתו של טראמפ והפגנות נוספות במדינות ערב השונות, גם במדינות אירופה יצאו נגד הודעת הנשיא האמריקני. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, אמר שארצו לא תומכת בהחלטה ה"חד צדדית" של טראמפ להכיר בירושלים כבירתה של ישראל. "ההחלטה מצערת, וצרפת לא מאשרת אותה", אמר נשיא צרפת בביקור באלג'יריה - והוסיף כי ההצהרה "מנוגדת לחוק הבינלאומי ולכל ההחלטות של מועצת הביטחון". ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי הביעה אף היא צער מההחלטה להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר את השגרירות האמריקנית לעיר לפני הסכם שלום. "אנחנו מאמינים שזה לא עוזר לשלום באזור", אמר הדובר של מיי. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש התבטא נגד הצהרתו של טראמפ, ואמר כי מדובר ב"צעדים חד צדדיים" שפוגעים בסיכויים לשלום בין ישראל לפלסטינים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר