חג הגאולה

צמאה: כשזרקתי את הציניות לטובת שמחה

מה קורה לליטאי שמגיע אל מופעי "צמאה" בבנייני האומה? מבקר המוזיקה נתנאל לייפר חגג בבנייני האומה את "חג הגאולה" וחזר כדי לספר על החוויות מהאירוע הייחודי (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום סטילס: יחזקאל איטקין וידאו: כיכר השבת)

זו השנה הרביעית שאני ואבי ביציאה השנתית והמסורתית שלנו למופע צמאה בבנייני האומה בירושלים. בניגוד לפעם הראשונה בה הגעתי אני הליטאי הציני והיבשוש אל החגיגה החב"דית בחשש ובהסתייגות מפני הלא נודע, כעת אני כבר מגיע מוכן נפשית. למרות שהשתתפתי רק אתמול בשמחה ובריקודים הסוערים אני כבר מחכה למופע של שנה הבאה...

מופע צמאה בניצוחו המוזיקלי של נאור כרמי ובהשתתפותם של מיטב הזמרים במוזיקה היהודית הוא חוויה טוטלית שיש לגשת אליה כך. אתה צריך לבחור או שאתה בפנים עד הסוף, מוותר על הפאסון והציניות, מקטין את עצמך לרעיונות הגדולים כי "צמאה לך נפשי" ואתה רוקד מלא שמחה ומלא אנרגיות, או שפשוט אל תבוא מלכתחילה. זהו לא עוד מופע מוזיקלי רגיל בו הזמרים מציגים בפני הקהל את יכולותיהם המוזיקליות המופלאות, זהו חיבור רוחני לשמחה ולרגש ולעבודת השם דרך השירה והזמרים הם רק כלי לשירים ולשמחה שמתפרצת כמו נחשול סוער מכיוון הקהל ש"מכריח" את הלהקה על הבמה לחזור ולנגן את השירים שהסתיימו בהתלהבות אקסטטית.

הרעיון הזה של הצורך בענווה כדי "לראות" את השם עלה כמה פעמים במופע בקטעי המעבר המעולים שהוקרנו על המסכים הענקיים ובמיוחד בקטע הנפלא של יונתן רזאל בו הוא הסביר קטע מספר התניא העוסק ב"מרחוק השם נראה לי" דווקא כשאתה מקטין את עצמך "קטונתי" דווקא אז אתה יכול להסתכל על השם מרחוק ולראות אותו.

כבכל שנה, המופע (השמיני מתוך 12...), תקתק בצורה יוצאת מן הכלל. על הבמה המושקעת במיוחד עלו ושרו אברהם פריד, יונתן רזאל, ישי ריבו ואריאל זילבר ואורח בדמות עקיבא תורג'מן המצוין את מיטב הלהיטים מתוך פרויקט 'צמאה' בו מבוצעים ניגוני חב"ד (ולא רק) בביצוע מחודש ומלהיב במיוחד.

המופע נפתח לאחר הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל כנראה שלא במקרה עם הביצוע של ריבו ל"שייבנה בית המקדש". ריבו העיף את הקהל לאוויר עם "והריקותי לכם ברכה" שהפך לריקוד סוער במיוחד של הקהל שהשתתף בשמחתו של ריבו על הולדת בנו השלישי.

השנה בלט חידוש מעניין, שניים מהזמרים ביצעו גם שיר אישי שלהם, אריאל זילבר ביצע את "משל האופניים" הקופצני שלו ואילו יונתן רזאל ביצע את להיטו "קטונתי" (בלי דבק על העיניים) כשאליו מצטרף במפתיע אברהם פריד לביצוע מרגש במיוחד שהיה אחד משיאי הערב המצוין הזה.

במשך חלקים ארוכים מהערב הקהל פשוט עמד על רגליו או יותר נכון קפץ ורקד תוך מחיאות כף נלהבות ובשירה אדירה שליוותה את הזמרים לאורך כל הערב. באופן מרתק חלק מהקטעים הכי סוערים היו קטעי וידאו ישנים בהן "מדליק" האדמו"ר מחב"ד את חסידיו בשירת "צמאה לך נפשי" ו"ופרצת".

קונספט סרטי המעבר היה מרתק השנה, הזמרים זילבר ורזאל הציגו בצורה מרתקת קטע קצר מספר התניא שמדבר אליהם והסבירו את תוכנו. גם פריד בחר לבצע זאת לייב כששר יחד עם הקהל מילים מספר התניא למנגינת "קלי אתה" - והנה ה' ניצב עליו ומלוא כל הארץ כבודו ובוחן כליות ולב אם עובדו כראוי".

אינני חובב דרשות, אך דבריו הנלהבים והמשעשעים של הרב יוסף ג'יקובסון הצליחו לרתק אותי ואת האולם כולו כשהקהל שרובו אינו חב"די מגיב בצורה נלהבת לדברים. באופן כללי העברת המסרים נעשתה במופע בצורה נעימה וטובה מבלי שהקהל יחוש "ניג'וס".

אחד מרגעי השיא של המופע היה הביצוע המשותף של כל הזמרים לשיר "הגלה נא" בהרמוניית קולות נפלאה ומרגשת שהחיבור והאחדות בין הזמרים ניכרה תוך פרגון עמוק ואמיתי מכל הלב.

יותר מ-60 אלף משתתפים הגיעו/יגיעו למופעי צמאה השנה מה שהופך את האירוע לאירוע היהודי הגדול ביותר, הישג מדהים ומיוחד לרב משה שילת העומד מאחורי הפרויקט האדיר הזה על שלל ענפיו ולמוזיקאי נאור כרמי שמצליח מידי שנה ואלבום לקחת את הניגונים הישנים והמוכרים האלה ולהפוך אותם ללהיטים מקפיצים שכולם רוצים לשיר ולשמוע.

מחכה כבר לשנה הבאה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר