בעקבות הכרזת טראמפ

טראמפ לאבו מאזן: תהיה מרוצה מתוכנית השלום שאציע

הלילה נחשף כי טראמפ הבטיח לנשיא הפלסטיני עוד טרם ההכרה על ירושלים כי הפלסטינים יהיו מרוצים מיוזמת השלום שהוא מקדם והזמין אותו ללבן את הנושאים בבית הלבן (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
טראמפ ואבו מאזן בביקורו הקודם (צילום: הבית הלבן)

הלילה פורסמו פרטים נוספים על המהלכים שקדמו להכרזת הנשיא טראמפ ביחס לירושלים. כשטראמפ הודיע לנשיא הפלסטיני אבו מאזן על כוונתו להכיר בירושלים כבירת ישראל, הוא התחייב בפניו כי תוכנית השלום שמתגבשת תשביע את רצונם של הפלסטינים. כך מסרו בכירים בממשל האמריקני לסוכנות הידיעות רויטרס, במה שנראה כמו מאמץ לרכך את המחאה הפלסטינית שפרצה בעקבות ההצהרה של טראמפ.

שיחת הטלפון של טראמפ עם אבו מאזן ביום שלישי, יום לפני שמסר את הצהרתו הדרמטית בנוגע לירושלים, שופכת אור חדש על המאמצים של יועצי הבית הלבן, מאחורי הקלעים, לעצב תוכנית שלום שהשקתה צפויה במהלך המחצית הראשונה של שנת 2018, אך כעת מוטלת בספק בעקבות המחאה המתפשטת ברחבי המזרח התיכון כזו שתוכיח כי אין פרטנר בצד הפלסטיני לתהליכי שלום.

הבכירים אמרו כי הם מצפים לתקופה של האטת קצב התקדמות גיבוש התוכנית, בעקבות הצהרת הפלסטינים כי לארה"ב יהיה קשה לפעול כמתווכת הוגנת לאחר שבאופן מעשי התייצבה לצד ישראל באחת מהמחלוקות המרכזיות בסכסוך. הבכירים האמריקנים הוסיפו כי צוותו של טראמפ, בהובלת חתנו ויועצו הבכיר, ג'ארד קושנר, ימשיך לפעול לגיבוש תוכנית שתשמש בסיס למשא ומתן מחודש בין ישראל והפלסטינים, בתקווה שהזעם ישכך ושכל הקפאה שתהיה במגעים הדיפלומטיים עם הפלסטינים לא תיארך זמן רב.

עם זאת, בכיר אמריקני אמר כי התהליך עדיין עלול להשתבש, בשל המחאה הנרחבת בגדה המערבית וחוסר הוודאות בנוגע לשאלה האם הפלסטינים יהיו מוכנים לקחת חלק במאמצים לקדם את תהליך השלום. "אם הם עדיין יאמרו שהם לא מוכנים לדבר, לא נעשה את זה", אמר הבכיר.

בעלות הברית המערביות והערביות של וושינגטון הזהירו כי החלטתו של טראמפ בנוגע לירושלים עלולה לחרוץ את גורלה של מה שהוא כינה "העסקה האולטימטיבית" - שלום בין ישראל לפלסטינים. פרטי מסגרת המשא ומתן טרם גובשו סופית ואין כמעט סימן להתקדמות מוחשית, אך הבכירים אומרים שהוא יעסוק בכל הנושאים העיקריים, בהם ירושלים, גבולות, ביטחון, עתיד ההתנחלויות ביו"ש וגורל הפליטים הפלסטינים, ויקרא גם לסעודיה ולמדינות נוספות במפרץ לספק לפלסטינים סיוע כלכלי משמעותי.

שני בכירים אמריקנים ושניים פלסטינים אמרו כי בשיחתו עם אבו מאזן ביום שלישי, טראמפ ביקש לרכך את המכה מהצהרתו על ירושלים, בהדגישו כי הפלסטינים עומדים להרוויח מתוכנית השלום שקושנר והשליח האמריקני למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, מגבשים. הבכירים הוסיפו כי טראמפ אמר לאבו מאזן שתוכנית השלום הסופית תציע לפלסטינים פשרה חשובה שהם יהיו מרוצים ממנה, אך לא ירד לפרטים.

בכיר פלסטיני אמר שאבו מאזן אמר לטראמפ בתגובה כי כל תהליך שלום חייב להסתיים בכך שהבירה של הפלסטינים תהיה במזרח ירושלים. בכיר אמריקני אמר כי טראמפ אמר לאבו מאזן שהוא מעוניין ללבן איתו את הסוגיות באופן אישי והזמין אותו לבית הלבן, אם כי לא נמסר עיתוי ברור לביקור.

בכירים אמריקנים אומרים כי קושנר תמך בהחלטת טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהורות על העברתה של השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, למרות שהוא מודע לפוטנציאל שלה לסבך את מאמצי השלום שלו. אבל בכיר בבית הלבן אמר כי מאחר שמאמצי השלום עדיין לא הובילו למשא ומתן בין שני הצדדים, צוותו של קושנר סבר שניתן להתגבר על המחאה שתפרוץ בעקבות ההצהרה בנוגע לירושלים. הוא הוסיף כי התוכנית, שאותה תיאר כמקיפה ומרחיקת לכת יותר מאשר אלה שגובשו על ידי הממשלים הקודמים, צפויה להיחשף לפני אמצע השנה הבאה.

גם מבחינת ישראל תהיה בעיה להתנגד ליוזמה האמריקאית לאחר ההכרזה של טראמפ במידה והפלסטינים יחליטו "להתבגר" ולהשלים עם העניין, כך שבעצם מדובר במלכודת די מתוחכמת עבור שני הצדדים שייאלצו לבלוע את הגלולה המרה ולהגיע חזרה לשולחן הדיונים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר