קול אחר מאירופה

נשיא צ'כיה: "האיחוד מעניק עליונות לטרור הפלסטיני"

נשיא צ'כיה מילוש זמאן תוקף את התנהלות האיחוד האירופי לאחר הכרזת טראמפ ומתייצב לימינה של ישראל. נתניהו טס אמש לאירופה למסע מדיני בו יתמודד עם האירופאים (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הנשיא זמאן בביקורו בישראל ב-2013 (צילום: קובי גדעון לע"מ)

הכרזתו של הנשיא טראמפ הביאה למתקפה אירופאית כנגדו וכנגד ישראל שמקבלת תמיכה בלתי צפויה מנשיא צ'כיה, מילוש זמאן שתקף בחריפות את עמדת האיחוד האירופי, המתנגדת להכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל זאת בנוסף להכרזתו כי צ'כיה תעביר את השגרירות לירושלים.

"האיחוד האירופי פחדנים שעושים כל שביכולתם כדי שתנועת הטרור הפרו-פלסטינית תוכל לקבל עליונות על תנועה פרו-ישראלית", אמר זמאן, שהוסיף וכינה את עצמו "מגן ישראל".

כזכור, זמן קצר לאחר הכרזתו של הנשיא טראמפ על הכרתו בירושלים הוציא האיחוד האירופי הודעה שלפיה מדינות האיחוד מודאגות מאוד מההכרזה ומהשלכותיה על הסיכוי לשלום בין ישראל לפלסטינים. שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני, אמרה למחרת ההכרזה כי "היא עלולה להביא אותנו לימים אפלים עוד יותר".

צ'כיה, לעומת זאת, הודיעה מיד כי אף היא מכירה בירושלים המערבית כבירתה של ישראל - והייתה המדינה האירופית היחידה לעשות זאת. "הדבר משמח אותי מאוד", אמר הנשיא זמאן והוסיף: "בביקורי בישראל לפני ארבע שנים אמרתי כי אני תומך בהעברת השגרירות הצ'כית לירושלים. אולי נלך בעקבותיה של ארצות הברית במוקדם או במאוחר". הוא הבהיר כי "לכל מדינה הזכות להחליט איזו עיר תשמש כבירה".

נתניהו מתכוון להתעמת עם הדעה האירופית בנושא ואמש המריא ראש הממשלה לביקור בן יומיים בפריז ובבריסל, שבמהלכו הוא צפוי להיפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ועם 28 שרי החוץ של האיחוד האירופי. נתניהו יתחיל את ביקורו בפריז בפגישה עם מקרון שבה יביע דאגה מהמשך התבססותה של איראן בסוריה ובלבנון וזאת על רקע ההשפעה הרבה שיש לצרפת בלבנון. יש לציין כי נתניהו ומקרון מרבים לשוחח בטלפון ונפגשו לפני חמישה חודשים בפריז. מקרון אף פרסם פוסט בעברית כנגד הכרזתו של טראמפ דבר שככל הנראה יעלה בשיחה בין השניים.

בערב ימריא נתניהו מפריז לבריסל, למחרת יוועד עם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני ומשם ימשיך לארוחת בוקר לא פורמלית עם 28 שרי החוץ של האיחוד האירופי, שאותה יזם שר החוץ הליטאי מאחורי גבה של מוגריני דבר שככל הנראה יעורר לא מעט סערה דיפלומטית. זהו ביקורו הראשון של ראש ממשלה ישראלי באיחוד האירופי מזה 22 שנה אך גם הוא לא נעשה לחלוטין באופן רשמי. הפגישות צפויות להיות נוקבות על רקע התנגדותם הכמעט גורפת של השרי החוץ האירופים – למעט הצ'כים – להכרזה של טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל באופן מעניין אף יותר בוטה מהתנגדות המדינות הערביות.

בישראל הדגישו כי בעוד שרי החוץ האירופים גינו בחריפות את הצהרת טראמפ, לא נשמעו מהם גינויים לקסאמים שנורו לעבר שדרות בסוף השבוע - מה שחושף שוב את הצביעות האירופית בכל הנוגע ליחס לישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר