ירושלים של זהב: פרויקט מיוחד - פרק ב'

בשנים האחרונות, האתרים הנוסטלגיים בירושלים החרדית, שסבלו מהזנחה והתפוררות - מקבלים חיים חדשים. לקראת סיכום הקדנציה המוניציפאלית - אתר 'כיכר השבת' יוצא בפרויקט ירושלמי מיוחד: מבט מהשטח אל תנופת השיקום והשיפוץ בשכונות החרדיות הוותיקות בירושלים (חרדים, שיווקי)

בזכות הדמות של טוביה. (צילום: חיים קולדברג)

פרק ב': אייזיקס יסדר

אחת הדמויות הבולטות מאחורי המהפכה החזותית והקהילתית שעוברת על השכונות החרדיות בירושלים - היא דמותו של ישראל אייזיקס.

תוארו של אייזיקס הוא 'חבר הנהלת המנהל הקהילתי גאולה בוכרים', אבל מכריו טוענים שהוא הרבה יותר מכל תואר שמוצמד לשמו. אייזיקס, שעושה את מלאכתו בהתנדבות, נבחר על ידי התושבים מתוך מספר מועמדים, הוא חי ונושם את השטח, ומדבר על המהפכה שעוברת על האזור בעיניים נוצצות.

הוא מתגורר בשכונת הבוכרים, באזור שגובל עם שכונת 'נווה צבי' הוותיקה. הוא מכהן במנהל הקהילתי מאז הבחירות האחרונות למנהלים הקהילתיים, שנערכו לפני כחמש שנים, במסגרת מהפכת המנהלים הקהילתיים שעליה הכריז ראש העיר ניר ברקת.

איך הגעת לתפקיד? שאלנו את אייזיקס

"הגעתי לזה", הוא ענה, "מתוך רצון לפעול בצורה אפקטיבית לטובת השכונה. גרתי באזור, ראיתי דברים שטעונים שינוי, והרגשתי מחסום. אתה רוצה לפעול ולשנות - אבל אין לך איך. ואז הגיעה האופציה להיבחר למנהל - וידעתי שהתפקיד הזה יעניק לי כח להגשים את המשאלות שלי. החברות במנהל הקהילתי פותחת בפניך דלתות בקרב הגורמים הרלוונטיים, ומאפשרת לך לקדם דברים".

ואיך העירייה מתייחסת?

אייזיקס: "מצבנו בעירייה מבחינת מנהלים קהילתיים - הוא טוב מאוד. מכבדים את הדעה שלנו. חשוב להבין שמינהל קהילתי הוא זרוע ביצועית של העירייה. אם יודעים לעבוד בשיתוף פעולה - אפשר לייצר הרבה. הדוגמה של הגינות ששופצו - היא דוגמה מדהימה. מדובר על שש גינות שכבר שופצו במרחב שלנו. יש לנו את עוקאשה, את הגינה ברחוב דוד, הגינה ברחוב יהודה המכבי, הגינה ברחובות שמואל הנביא ויוסף בן מתיתיהו, בנוסף לשלוש גינות שנבנו במתחם שנלר - על ידי היזם, אבל על פי דרישת העירייה. גם בזה היינו מעורבים.

"כרגע נכנסו לעבודות בגן לוין, צמוד לשטיבל'ך של 'אור הצפון'".

הרובע החרדי

אייזיקס מגלה, כי "החידוש הגדול שייצרנו במרחב שלנו הוא שיתוף הפעולה עם חברת עדן ועם סגן ראש העיר יוסי דייטש, שאחראי על המע"ר החרדי. יוסי דייטש דהתגייסו בשיא הכנות והמרץ, ובזכותם קיבלנו משהו שלא קיבלו באף מקום. כבר אמרתי שבגן עוקאשה היה חוק מרפי: כל דבר שיכול היה להיכשל - נכשל. ואז באנו ליוסי ואמרנו לו: 'התושבים משוועים לפעילות'. דייטש חיבר אותנו עם חברת עדן, וזו דאגה לנו לארבעה ימי כיף. כעת, כשהגן נפתח, קיבלנו חגיגות לטובת התושבים בהשקעה של כמאה אלף ש"ח".

"הסוד הגדול להצלחה במנהל הקהילתי", מספר אייזיקס, "הוא שיתוף הפעולה עם התושבים. כשיש חברה עירונית כמו חברת עדן שקשובה באמת לצרכי התושבים - הכל זורם חלק. אתה יודע שיש לך אוזן קשבת. בעוקאשה, כמו בשאר השכונות - התושבים היו מעורבים עד לפרטי הפרטים: איך ייראה המתקן, איפה בדיוק תותקן עמדת השתייה, ואלו מתקנים בכלל יותקנו. התושבים והילדים מעורבים ברמת פרטי הפרטים. הראו להם קטלוג של מתקנים והם אמרו: אנחנו רוצים כך וכך. כל הבקשות התקיימו. מדובר בשיתוף ציבור ברמות שאי אפשר לתאר בכלל".

אייזיקס מוסיף, כי "פעם בשבועיים נערך סיור בגן יחד עם אנשי עדן שמגיעים לגינות שבהן נערכות עבודות שיקום, במטרה לראות את קצב ההתקדמות. זו דלת פתוחה שעושה את כל הדבר הזה. בירושלים יש 28 מִנהלים, שמעליהם יש ארבעה מנהלי רובעים. מנהל הרובע שלנו הוא יובל יעקב, איש שמסור מאוד למטרה הזאת של שיפוץ הגינות ושל הובלת שינוי פיזי בשכונות ירושלים הוותיקות. שיתוף הפעולה הזה מייצר דברים שלא רואים במקומות אחרים. שינינו את פני השכונה לגמרי. יש עדיין הרבה עבודה - אבל אני שמח לומר שהמצב הרבה יותר טוב".

הסוד של טוביה. צילום: חיים קולדברג

בזכות סבא טוביה

כפינאל'ה לגולשים, אייזיקס חושף לראשונה את הסוד של טוביה.

מדובר, למי שלא יודע, גימיק מיוחד שמצית לאחרונה את דמיונם של ילדי ירושלים החרדית: 'הדמות של טוביה'. טוביה היא בובה שהמנהל יצר בשיתוף עם חברת עדן, שתפקידה לעודד את ילדי השכונות למעורבות סביבתית: הדמות הזו קוראת לילדים לשמור על הניקיון, להקפיד על איכות הסביבה, לשמור על שלמות המתקנים וכדומה. זו דמות שהילדים מחכים לראות אותה, כי תמיד היא מביאה פרסים והפתעות. הדמות הזו מחברת את הילדים, ומככבת את כל הפרסומים והאירועים של המנהל".

אנחנו שואלים את אייזיקס על האתגרים לעתיד הקרוב, והוא מספר לנו כי האתגר התודעתי הוא להעלות את מודעות התושבים לכמה הם יכולים לשנות את הסביבה הקרובה שלהם באמצעות פעולות פשוטות, כמו איכות הסביבה, ניקיון ופיתוח. במישור המעשי - "יש לנו את יוסי דייטש שמאוד טורח ועמֵל לקדם הלאה את תנופת הפיתוח והשיקום. כמו שפיתחו בהובלתו את שכונת מקור ברוך ואת הרחובות צפניה ויונה - כעת ממוקדים הלאה, לרחוב שמואל הנביא וכל האזור.

"האתגר", מסיים אייזיקס, הוא שהתושבים יהיו מגויסים למטרה, כי זה רק בידיהם. חברת 'עדן', יוסי דייטש ואנחנו - נמצאים כאן כדי לסייע להם".

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר