פרויקט מיוחד בכיכר מוזיקה

ניתוח מיוחד: מי אמן המוזיקה היהודי המצליח ביותר ביוטיוב

קליפ חג החנוכה של "המכביט'ס" היה האות הראשון לנהירת המוזיקאים היהודים-דתיים לרשת יוטיוב. עשור אחרי, יצאנו לבדוק מי האמן הדתי המצליח ביותר ברשת שיתוף הסרטונים הפופולרית (מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(שאטרסטוק / יח"צ)

רשת יוטיוב הינה מזמן כבר לא רק עוד שירות לצפיית קליפים. האתר הענק מבית היוצר של גוגל הוא אחד המדדים הבולטים לפופולאריות של אמני מוזיקה בעולם, כשכמות הצפיות מלמדת באופן ישיר על ההצלחה של השיר והאמן. המוזיקה החסידית והיהודית נכנסה לנושא אמנם באיחור רב אחרי השאר, אך בשנים האחרונות הנושא צבר תאוצה כשכל אמן שמכבד את עצמו מחזיק בערוץ יוטיוב רשמי ומסודר.

עליית קרנה של המוזיקה היהודית בישראל, עם כמה אמנים מצליחים במיוחד, יצרה גברדיה של אמנים ששיריהם זכו לעשרות מיליוני צפיות ביוטיוב. לכבוד החג בו זכה היוטיוב היהודי להצלחה ראשונה עם להיט החנוכה "אור הנרות" של המכביטס, לראשונה אנו מגישים ניתוח של ערוצי האמנים והלהיטים השונים, בכדי לדעת מי "מלך היוטיוב" של המוזיקה היהודית והחסידית.

לאחר בדיקת התוצאות, אין הפתעות גדולות במיוחד. מי שמצליח ברחוב וברדיו הוא גם כוכב ביוטיוב כשהמוזיקה היהודית המקורית מביסה בקלות רבה יחסית את המוזיקה החסידית שמתקשה להגיע למספרים גבוהים.

לצורך המחקר נבדקו רק שירים שחצו את קו המיליון צפיות ואמנים שחצו את קו ה-5 מיליון צפיות. כולם אמנים מצליחים, אבל כנראה חלקם מצליח (הרבה) יותר. יש לסייג כי ייתכן שאמנים וותיקים מחזיקים בכמות שירים רבה יותר עם מספרים נמוכים המצטברת בסופו של דבר למספרים גבוהים, אך מדובר בכמות שאינה בולטת ואינה מלמדת בצורה ברורה מאומה. טענה נוספת שתוכל לעלות היא כי חובבי המוזיקה החסידית עדיין אינם משתמשים ביוטיוב לצרכי האזנת מוזיקה, טענה שייתכן ויש בה מן הצדק, אך עדיין היוטיוב הוא בהחלט סוג של ברומטר לפופלריות של אמנים והמוזיקה שהם יוצרים.

מלבד המשמעות לפרסום של האמנים, יש לכמות ההשמעות גם מימד כלכלי, באמצעות פרסומות המופעלות על הסרטונים ומכניסים ליוצרים תמלוגים. המדד המקובל הוא בערך דולר לאלף צפיות, מה שמכניס לכמה מהאמנים ברשימה סכומים נאים במיוחד.

רשימת האמנים המובילים:

ברוך מרחיב גד: את המקום הראשון והלא מפתיע במיוחד, לוקח הזמר גד אלבז. אלבז שהפך בשנים האחרונות לכוכב פופ יהודי המסתובב בקהילות שונות בעולם ואף עבר להתגורר לאחרונה בארה"ב, זוכה לכמות אדירה של מעל 43.6 מיליון צפיות (בסרטונים עם מעל למיליון צפיות). אלבז שהוציא במהלך השנים כעשרה אלבומים, הפך בשנים האחרונות למכונת קליפ משומנת כשהוא יוצר להיט אחר להיט. הקליפים של אלבז מושקעים במיוחד והם מהווים רף של ממש לתעשיית המוזיקה היהודית. גד אלבז הוא יוצר של 16 שירים שחצו את רף המיליון צפיות.

רווחים מוערכים: 43 אלף דולר

***

אור הצפיות: במקום השני והכמעט צמוד נמצאים הראשונים שעשו את זה ובגדול, להקת המכביטס הייתה זו שהוכיחה שניתן להגיע להצלחה בינלאומית גם ביוטיוב, כששירם "אור הנרות" שיצא לפני עשור הפך להצלחה מסחררת שיצרה עד היום את ז'אנר סרטוני החגים החביב במיוחד של להקות הווקאל מארה"ב. הלהקה ששחררה מאז עוד 3 אלבומים (הראשון יצא כמה חודשים לפני הקליפ ההיסטורי) זכתה מאז ל-43.4 מיליון צפיות (בסרטונים עם מעל מיליון צפיות) שמתחלקים על פני 12 להיטים שחצו את קו המיליון צפיות ומציבים אותה במקום השני והמכובד.

המכביטס הספיקו מאז להגיע גם להופעה בבית הלבן, להופיע בכל רחבי ארה"ב וליצור סרטונים איכותיים רבים שמהווים רף של ממש ליוצרי הווידאו במוזיקה היהודית.

רווחים מוערכים: 40 אלף דולר

***

לא רק "תותים": המוזיקה היהודית המקורית ממשיכה ולוקחת את המקומות הראשונים ובקלות רבה. במקום השלישי נמצא הזמר והיוצר חנן בן ארי שזכה למעל 37.8 מיליון צפיות (בסרטונים עם מעל מיליון צפיות). בן ארי שהוציא עד עכשיו אלבום אחד בלבד ועוד כמה סינגלים, נמצא בצמרת וזהו הישג לא מבוטל לאמן שעד לפני כשלוש שנים לא היה מוכר כלל. עיקר התנופה שלו הגיעה עם פרסום הלהיט "תותים", הלהיט הראשון ככל הנראה במוזיקה היהודית שהפך לפופלארי של ממש בתקשורת הכללית. בן ארי הוא יוצר של 8 שירים שזכו מעל למיליון צפיות.

רווחים מוערכים: 38 אלף דולר

***

ערוצו רצוף אהבה: קצת מאחורי חנן בן ארי, עומד במקום הרביעי הזמר והיוצר ישי ריבו, שזכה למעל 36.5 מיליון צפיות (בסרטונים עם מעל מיליון צפיות) ריבו שיצר כבר שני אלבומים ועומד לפני הוצאת אלבומו השלישי, הגיע להישג המדהים למרות שהוא מחזיק בשלושה קליפים ממשיים בלבד, אבל עם לא פחות מ-13 שירים שחצו את קו המיליון צפיות. ריבו בעל הקול המלטף מוכיח כי ההצלחה בתקשורת הכללית וההופעות הרבות שלו אכן נושאות פרי.

רווחים מוערכים: 36.5 אלף דולר

***

נציג המוזיקה החסידית הראשון: במקום החמישי נמצא אמן המוזיקה החסידית הראשון ברשימה (וכמעט היחיד שנכנס בכלל לתחרות): יעקב שוואקי הוא האמן החסידי המצליח ביותר ביוטיוב עם 34.9 מיליון צפיות (בסרטונים עם מעל מיליון צפיות). לפני כ-17 שנה הוא הוציא את אלבום הבכורה שלו "שמעתי" ומאז הוציא יותר מ-15 אלבומים עם להיטים רבים. לעולם היוטיוב הוא נכנס ברצינות רק בשנים האחרונות כש-15 משיריו חצו את קו המיליון צפיות. בשל הכניסה המאוחרת שלו לאתר, רבים מהשירים הועלו במהלך השנים על ידי חובבים ומעריצים ואינם מופיעים בחשבון הרשמי שלו.

רווחים מוערכים: 35 אלף דולר

***

קטנים אבל גדולים: באופן מרתק ופחות מוסבר, היחידים שחצו בנוסף את קו ה-20 מיליון צפיות הם להקת הילדים של אלי גרסטנר 'פרחי בני הישיבות' – YBC. הלהקה זכתה למעל 26.4 מיליון צפיות (בסרטונים עם מעל מיליון צפיות). הלהקה לה יש 7 אלבומי אולפן + 5 אלבומי הופעות יצרה 8 קליפים שזכו למעל מיליון צפיות, כמות מכובדת במיוחד ללהקה שקשה לומר שהטביעה את חותמה על המוזיקה החסידית, אך ככל הנראה זוכה לפופולאריות רבה ברשת.

רווחים מוערכים: 26.5 אלף דולר

***

ראויים לציון

אחרי הצמרת, ניתן למצוא את הזמר הים תיכוני הדתי חיים ישראל עם מעל 19 מיליון צפיות, ומיד אחריו את בני פרידמן והדוד "הזקן" אברהם פריד עם מעל 18 מיליון צפיות כל אחד (Mbd בכלל לא בתחרות) ואת יניב בן משיח עם 15 מיליון צפיות. אמנים בולטים נוספים הם יונתן רזאל עם מעל 13.4 מיליון צפיות, להקת היום השמיני עם מעל 10 מיליון צפיות ואודי דוידי ואיציק דדיה עם מעל 7 מיליון צפיות.

השירים המובילים

במקום הראשון נמצא הלהיט היהודי הראשון שזכה להצלחה גדולה ביוטיוב - "אור הנרות" של המכביטס עם 13 מיליון צפיות. אחריו במקום השני עם 11 מיליון צפיות "תותים" של חנן בן ארי. את המקום השלישי תופס "אתה המלך" של חיים ישראל ואייל גולן עם 9 מיליון צפיות. במקום הרביעי "יש תקווה" של בני פרידמן עם 7.2 מיליון צפיות. במקום החמישי "שלום עליכם" של הקינדרלך עם עידן יניב 8 מיליון צפיות. חולקים את המקום השישי - "רחם" של יעקב שוואקי, "קטונתי" של יונתן רזאל ו"תוכו רצוף אהבה" של ישי ריבו עם 6.9 מיליון צפיות כל אחד.

ראויים לציון: "אמא" חנן בן ארי 6.5 מיליון, "ויקיפדיה" גם הוא של בן ארי עם 6 מיליון צפיות ו"אדיר" של פרחי בני הישיבות עם 6 מיליון צפיות ושני להיטים נוספים של הלהקה - "דדי" 5.8 מיליון ו"אשרי" 5.7 מיליון. "השם מלך" גד אלבז 5.8 מיליון, "לחיים" עם ניסים בלאק 5.5 מיליון. "עברי אנוכי" בני פרידמן - 5.4 מיליון, "קול דודי" ישי ריבו 5.2 מיליון, "סמרט" המכביטס 5.2 מיליון, "רבי נחמן" איציק דדיה 5.3 מיליון, "יאלילי" היום השמיני 5.1 מיליון, "בן אדם" יניב בן משיח 5.1 מיליון. "עם אחד" ארי גולדוואג 5 מיליון.

בנתונים הוכנסו רק אמנים שעיסוקם במוזיקה יהודית בלבד לכן לא הוכנס אביתר בנאי (19 מיליון בשירים רק מהתקופה ה"יהודית" שלו), כמו גם אמן הרגאיי 'מתיסיהו' שכמות הצפיות בשירים שלו נאמדת במעל 350 מיליון צפיות, אך הוא כיום כבר לא בז'אנר. אמן נוסף שנמצא על הגדר הוא הזמר והיוצר אלכס קלייר שחזר בתשובה בשנים האחרונות וגם הוא מחזיק בכמות צפיות אדירה של מעל 168 מיליון צפיות, אלא שחלקם משירים טרם היותו יוצר בז'אנר המוזיקה היהודית.

יצוין, כי הנתונים נכונים ל-13.12.2017 ויכולים להשתנות בקלות כל העת. כמו כן, הנתונים פעמים רבות מגיעים גם מסרטונים שהעלו חובבים ולא רק בעמודים הרשמיים של האמנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר