חגיגה כפולה בפולין

ראש הממשלה הושבע, אביו הדליק חנוכייה

הפרלמנט הפולני, ה'סיים', אירח אמש שני אירועים חגיגיים במקביל - השבעת ראש הממשלה החדש, מטאוש מורביאצקי, והדלקת נר ראשון של חנוכה. צפו בתיעוד מהפרלמנט (בעולם)

(צילום: Wojtek Szalek)

הפרלמנט הפולני, ה'סיים', אירח אמש (שלישי) שני אירועים חגיגיים במקביל - השבעה של ראש הממשלה החדש, מטאוש מורביאצקי, והדלקת נר ראשון של חנוכה.

לאחר הכתרתו, התייחס מורביאצקי ליחס לעם היהודי ואמר כי "המימד הקהילתי העמוק הזה הוא חלק בלתי נפרד מהמסורת שלנו. לעזור לנרדפים, פעילות המחתרת הפולנית של ה'ז'גוטה' להצלת אחינו היהודים, או תנועת סולידריות שלנו – אלו הם עדות ודוגמה למה היא 'פולניות' מה היא קהילה".

הוא ציין כי הוא שואף לאמץ את החדשנות הישראלית כמודל לחיקוי למדיניות עידוד היזמות של ממשלתו החדשה. "המדינה חוזרת למשחק, בעידוד יזמים. זו הייתה המדינה שהניחה את היסודות להצלחת עמק הסיליקון בארה"ב, החדשנות הישראלית או התעשייה הגרמנית והקוריאנית. בעניין הזה עלינו למצוא את שביל הזהב".

הוא ציין את מאמצי הצלת יהודים במלחמת העולם השנייה: "המאבק למען פולין הוא גם הסיפור של אנשים פשוטים אך יוצאי דופן. אנשים שסביב המאורעות הדרמטיים הראו אומץ וגבורה בלתי מתפשרים, כמו מאות אלפי פולנים שהצילו יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה, צעירים שנלחמו בקומוניסטים ב-1920, או אלפי לוחמים ללא שם במהלך המשטר הצבאי הקומוניסטי".

מורביאצקי נבחר לתפקיד ראש הממשלה לאחר שראשת הממשלה המכהנת, ביאטה שדלו, הגישה מכתב התפטרות מראשות מפלגת השלטון "חוק וצדק" על רקע מחאה עממית נרחבת כנגד הרפורמות החוקתיות שהובילה ומחלוקות עם האיחוד האירופי סביב מדיניות ההגירה. מורביאצקי ששימש שר האוצר ונחשב לאיש החזק בה בממשלתה נבחר על ידי המפלגה להחליפה בראשות המפלגה ולפיכך גם בראשות הממשלה.

בטקס הדלקת נרות חנוכה שהתקיים מייד לאחר ההשבעה בפרלמנט הפולני השתתף גם קורנל מורביאצקי, אביו של רה"מ החדש, המשמש כיו"ר לשם כבוד של הפרלמנט הפולני, ה'סיים', ונודע כאחד ממנהיגי האגף הלוחם של תנועת סולידריות. את החנוכיה הדליק יו"ר ה'סיים', מארק קוכצ'ינסקי, שצייץ מייד לאחר האירוע בטוויטר: "קיום מליאת ה'סיים' אתמול לאורה של המנורה הוא עדות לקשר ההיסטורי ולכבוד שמחברים את הקהילות הפולניות והיהודיות".

הרב שלום בער סטמבלר, שליח חב"ד הראשי לפולין, התייחס במהלך הדלקת נרות חנוכה בפרלמנט הפולני לאנטישמיות במדינה ואמר כי "חושך מגרשים עם אור. הערב מהבית הזה שמייצג את כל הפולנים יוצא מסר חד משמעי של אור של סובלנות וקבלת הזולת כתשובה גם לאותו מיעוט קיצוני שלצערנו חפץ לקחת אותנו למקומות חשוכים".

הרב סטמבלר אף התייחס להכרזת הנשיא טראמפ בדבר ירושלים וציין כי "בית המקדש שבו הדליקו את המנורה המקורית שכן בבירתו הפיזית והרוחנית של עם ישראל שזו ירושלים. אבל ירושלים היא לא רק מקום פיזי, ירושלים מייצגת בשמה ובמהותה גם ערך חשוב והוא ערכו של השלום. ערך זה מובע כאן הערב באירוע שאנחנו מקיימים ובכך מחבר את המקום הזה לירושלים".

(צילום: Katarzyna Gwizdoń-Ciachorowska)
(צילום: Katarzyna Gwizdoń-Ciachorowska)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר