תעלומה: המיליארדר הפלסטיני נעצר בסעודיה

התקשורת הערבית בירדן וברשות הפלסטינית מנסה להבין מדוע נעצר בסעודיה המיליארדר סביח אל מסרי, ראש הבנק הערבי • כרגיל, האשמה העקיפה היא ישראל (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
סביח אל מסרי (צילום: מתוך התקשורת הערבית)

סעודיה ממשיכה במסע המעצרים של בכירים מקרב אנשי העסקים בתואנה לשחיתות: סביח אל-מסרי, אחד מאנשי העסקים החזקים ביותר בירדן ומי שעומד בראש הבנק הערבי, נעצר לחקירה בסעודיה. מעצרו של אל-מסרי מסעיר את עולם העסקים בירדן וברשות הפלסטינית, שני האזורים שבהם מוחזקות רוב ההשקעות של המיליארדר שסייע לא מעט לארגוני הטרור בהעברת כספים.

הסיבה למעצרו של אל-מסרי אינה ידועה, אבל מקורות פוליטיים ערביים שמקשרים כל דבר לישראל, אמרו כי ייתכן שהסעודים השתמשו בו כדי ללחוץ על עבדאללה מלך ירדן שלא להשתתף בפסגת מדינות האסלאם שנערכה בשבוע שעבר בנוגע להחלטת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל. המלך עבדאללה השתתף בכל זאת בוועידה ולכן "נענש"על פי הטענות על ידי הסעודים במאסר אחד מאנשי העסקים הגדולים של מדינתו.

הטענה הזו נשענת על התפישה שסעודיה נקטה עמדה רכה יחסית למדינות אחרות בכל הנוגע להצהרת טראמפ על ירושלים, אך אינה מתבססת על שום דבר מעשי שניתן להוכיחו.

הבוקר דיווחו גורמים המקורבים למשפחתו כי הוא חזר לביתו בריאד וצפוי לקבל בקרוב אישור לצאת מסעודיה, אולם אין לכך אישור רשמי.

אל-מסרי הוא אזרח סעודי ממוצא פלסטיני. מקורות המקורבים אליו סיפרו כי הוא נעצר ביום שלישי, שעות לפני המועד שבו היה אמור לעזוב את המדינה. קודם למעצרו הוא ניהל ישיבה של חברות הנמצאות בבעלותו.

אל-מסרי הוא מייסד קבוצת אסטרה הסעודית, המשקיעה בשלל ענפים – מתעשייה אגרונומית, דרך טלקומוניקציה ועד בנייה וכרייה. אנשי סודו של אל-מסרי יעצו לו שלא לנסוע לריאד אחרי גל המעצרים שהיה שם לאחרונה, גל שבו נעצרו נסיכים ממשפחת המלוכה, שרים ואנשי עסקים אך הוא סירב להיכנע לכך ונסע לסעודיה.

לפי מקורות, בחקירתו השיב אל-מסרי על שאלות בנוגע לעסקיו ולשותפיו. גורם המקורב למשפחה אמר כי על אל-מסרי הוטלו הגבלות המונעות ממנו לעזוב את סעודיה.

אל-מסרי הוא בן למשפחת סוחרים מוּכּרת בשכם. הוא עשה את הונו משיתוף פעולה עם בכירים סעודים בעסק גדול לשירותי הסעדה. העסק הזה סיפק אוכל לחיילי הקואליציה בהובלת ארה"ב ששחררה את כוויית מהכיבוש העיראקי במלחמת המפרץ הראשונה, ב-1991. הוא נבחר ליו"ר הבנק הערבי ב-2012. הבנק מילא תפקיד מרכזי בתמיכה במנהיג הפלסטיני יאסר ערפאת במהלך סבבי האנתיפאדה במזרח התיכון. הבנק פועל ב-30 מדינות בחמש יבשות, ויש לו רשת ענפה של סניפים בשטחים הפלסטיניים, שם הוא הבנק הגדול ביותר.

אל-מסרי מילא תפקיד חשוב ב-2015 בהשגת הסדר בנוגע לתביעה שהגישו מאות אמריקנים שהאשימו את הבנק הערבי בהעברת כספים ששימשו פלסטינים לפיגועים בישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר