להפוך את החושך לאור - תערוכה מיוחדת לחנוכה

בנימה אישית, חשתי שאין שם מדוייק מזה לתחושות ולרגשות שהציפו את ליבי, ימים בהם נסתלק גדול הדור הרב שטיינמן זצ"ל ותחושת יתמות עוטפת את כלל ישראל, ברגעים האלו שאור גדול כבה, יש לאזור כוחות ולהפוך את החושך לאור (מאמע תרבות, שיווקי)

מתוך התערוכה. (באדיבות המצלם)

הכותבת עו"ד עומר ינקלביץ, מנכ"לית ומייסדת של איגוד האומנים "אמנות ואמונה"- המרכז לאומניות ברוח יהודית. מבית עמותת "רק התחלנו".

להפוך את החושך לאור, כך בחרה אוצרת התערוכה וראש חטיבת אומנות חזותית באומנות ואמונה הגב' נורית סירקיס בנק לקרוא לתערוכה שנפתחה לפני מספר ימים עם בוא החנוכה עלינו.

דברי הפתיחה של אוצרת התערוכה:

"ימי החנוכה אינם רק זכר לאירוע היסטורי שהתרחש לפני אלפי שנים. ימים אלו הם הזדמנות לפעול למען מהפך אמיתי בחיינו. מהפך עכשווי, משמעותי ועמוק שמהותו - להפוך את החושך - הפיזי, הרוחני, הנפשי והרגשי - לאור גדול. המהפך מתרחש לאוו דווקא במציאות החיצונית. זהו מהפך המתרחש בתוכנו - בבחירות שלנו ובאופן ההתבוננות שלנו בעולם".

" מייסד החסידות, ישראל בעל שם טוב הראה לנו כי הדבר אפשרי:'תעשה מהרע טוב, כי הרע הוא כיסא לטוב, וכשהרע הופך לטוב - אזי הכל טוב מוחלט'" (ספר הבעל שם טוב על התורה, פרשת בראשית).

להפוך את החושך לאור

בתערוכת האמנות היהודית העכשווית "להפוך את החושך לאור", שנוצרה במסגרת המיזם החברתי-קהילתי "אמנות ואמונה – המרכז לאמנויות ברוח יהודית" מבית עמותת "רק התחלנו", יצירות אמנות ממדיות שונות ומסגנונות שונים יוצרים יחד פסיפס חזותי מרתק.

וידאו ארט, צילומים, ציורי שמן, מיצבים ומבחר יצירות אמנות עכשוויות של אמנים היוצרים מתוך השראת עולם התוכן היהודי משתלבות יחד לתערוכה מאתגרת ומעוררת שאלות ביחס לשאלות של מהו החושך - היכן גנוז האור וכיצד ניתן לעשות את המהפך מן "החושך אל האור".

אני עומדת בגלריה מביטה סביבי ונשאבת לסיפורים שעומדים מאחורי היצירות לכוחות הנפש שעומדים מאחורי ההפיכה . החושך שהופך לפתע לאור ומצליח להביס את רגעי החולשה.

נורית בחרה כעשרים יצירות מרשימות ואני משתפת אתכם הקוראים במעט מכל האור הזה:

יצירות מהתערוכה:

אלהודי סמג'ה | אסון הגז בגילה – לבנות הכל מחדש | פחם על קטיפה ומדיה

היצירה "לבנות הכל מחדש" נעשתה בעקבות אסון פיצוץ הגז בשכונת גילה בירושלים לפני כ-4 שנים. האמנית הסבירה:

"הפיצוץ התרחש קרוב לביתנו, ויצר טראומה עמוקה מאוד בחיינו. במשך כשנתיים הייתי מלאת חרדות ופחדים מהפיצוץ הבא. נמנעתי בכל דרך אפשרית מלעבור במקום האסון והייתי עושה עיקוף גדול בדרך לביתי. לפני כשנתיים החלטתי לעבד את הטראומה באמצעות יצירת אמנות".

"ציירתי עם פחם על בד קטיפה אדום את ההריסות שהיו בבלוק למחרת הפיצוץ מתוך תצלום. במקביל, חזרתי לצלם שוב את ההריסות בתוך הדירות עצמן, שהיו בהן עמודים תומכים של העירייה. את התמונה של העמודים הקרנתי על הציור. מאותו רגע שסיימתי את העבודה משהו השתחרר בי. הפחדים והלחץ נעלמו. הבנתי שאפשר לקחת את אבני הטראומות ומהם לבנות את בניין חיי מחדש."

אורנית שיראזי | מיטת חושך – חושן – אור | מדיה מעורבת 2017

המיטה האמיתית העשוייה מתכת היא מטפורה. מטפורה לשינה, שינה בלילה, בחושך. וגם לשינה עמוקה יותר. שינה סופנית יותר. "קומו ישיני עפר" – שינה היא אחד משישים ממוות.

העגולים הצבעוניים מייצגים את החלומות. את האור הבוקע מתוך חשכת הלילה אל תוך התודעה מופיעים וחומקים מנצנצים ומאירים האם גם רמז לכל הטוב שאדם משאיר אחריו בלכתנו מן העולם הזיכרונות המתוקים בלבבות אוהביו.

ואני מתבוננת – איך ברגעים של חושך גדול – דווקא מתוכם בוקע האור. איך דווקא מתוך צער הפרידה והמוות צומחת בתוכי תקווה חדש.

דב לדרברג | אורות החנוכה | וידאו ארט

"מדיטציית וידאו המתבוננת באורות החנוכה, בשמונה מודלים שקטים. כל מודל מתבונן בעוד נר של חנוכה. זוהי קומפוזיציית אמנות וידאו המבוססת על אפקטים של היזון חוזר "פידבק" של אורות נרות החנוכה. מקור ההשראה ליצירה הוא הקבלה של האר"י אודות "האורות" וה"כלים" – הקשורים לשמונה מתוך עשר הספירות הקבליות".

"הנר הראשון מקביל לספירת הבינה, הנר השני לספירת החסד, הנר השלישי ספירת הגבורה, הנר הרביעי לתפארת, הנר החמישי נצח, הנר השישי הוד, הנר השביעי יסוד, והנר השמיני מקביל לספירת המלכות. ולבסוף ספירת הכתר היא האור המקיף סביב המנורה או בצג המחשב".

"כל אח מהמודלים עשוי בתבנית צבע ייחודים ומופע ויזואלי התואם לרעיון של הספירה הספציפית. על פי הקבלה, יש להתבונן ולחזות בלהבות הנוצרות עם הדלקת הנרות בכל לילה מלילות החנוכה כזיווג בין האות נ' לבין שמונה האותיות האחרונות בא"ב".

צופיה | התוף של הרבנית ימימה מזרחי | קלף מתוח, עלה זהב ודיו, 2017

"תוף מרים נדיר מבית אוצרה של הרבנית ימימה מזרחי, אשר הושאל במיוחד עבור התערוכה. התוף העשוי מקלף אמיתי, מתוח על מסגרת עץ בעבודת יד ומקושט בציור נפלא של מנדלה מעוטרת זהב. הכיתוב שעל התוף מעניין לא פחות ומשלב בין הפסוק המקראי לבין הרוח אותה מביאה הרבנית ימימה, "ותקח מרימימה הנביאה אחות אהרון את התוף ותצאנה אחריה כל הנשים במחול..."

"את התוף הכינה אחת מתלמידותיה אשר הגישה לרבנית את המתנה המיוחדת והיקרה במהלך סעודת הודיה שעשתה לאחר שנושעה. האישה אמרה שהעידוד והחיזוק שהרבנית נתנה לה סייעו לה לעבור את התקופה הלא קלה עד הישועה".

"ותקח מרים הנביאה אחות אהרון את התוף בידה ותצאנה כל הנשים אחריה בתופים ובמחולות".

נעמי חנוכה | האור שבתוך הלילה | אקריליק על בד 2017

ביצירתה של נעמה חנוכה "האור שבתוך הלילה", החושך הפיזי מהווה מטפורה חזותית לחושך הרבה יותר עמוק ופנימי – אשר דווקא מתוכו נוצרת היכולת לבקוע האור.

"לעיתים יש גם חושך אך מתוכו בוקע אור גדול. דווקא מתוך המשברים הגדולים בחיינו אנחנו שואבים את האנרגיות החיוניות ליצור חיים חדשים. זוהי דרך מוארת מהרבה נקודות אור – אלה הן חוויות מעצימות מהן אני מקבלת את האנרגיות לבטא את רחשי ליבי ולבנות דרך חדשה של הכלה, של קבלה והכרת הטוב.

חלק מעבודותיי מאופיינות בצבעוניות עזה אותה שאבתי מתוך פיסות הזיכרון של נוף ילדותי. תקופה זו שזורה בחוט של געגוע אל אותם האנשים ובני משפחה יקרים. אנשים אשר באור נשמתם עצבו את עולמי הערכי והמוסרי, התוו את דרכי ויצרו את הפסיפס הצבעוני של חיי. פסיפס השזור בהילה של אור, פשטות, אהבה וחסד והמון שמחת חיים.

יהי רצון שנזכה לדעת להתבונן ולהקשיב עמוק פנימה - אל מקורות היניקה, אל שורשי ההוויה, אל הניצוץ האלוקי שבנו. כך מעיין החיים ילך ויגבר עם הגעגוע הפנימי לאור פני ה'".

מיכל הלוי | זכור ושמור | מדיה מעורבת 2017

שמונה ערבי חג ושבת, שישים וארבע נרות, ל"ב נרות בכל עיגול, מכל הלב, לב של אמא. כשני נרות, אחד כנגד שמור ואחד כנגד זכור. הנרות כמניין בני ביתי כנהוג, כל נר נשמת אדם, בחודש שכולו תפילה ותחנונים. כמה תפילות, כמה בקשות, מאווים ורגשות, שמחות והודיות , תקוות והחמצות, אוצרות הנרות.

חודש תשרי כולו קודש, מעברים בין קודש לחול ובין קודש לקודש. הדלקת הנר, המצווה המסורה לנשים, מקדשת את הזמן, את המעבר בין הזמנים, זמן ייחודי שתוחם את העשייה ומייחד את הסגולה, זמן אישי-נשי, זמן תחינה לבוראה.

לברכה, להשלמה, לשכינה, לאהבה, ליראה, לדבקות והארה, לה ולבני ביתה, לפקידה וישועה לבריאות והצלחה, לשנה טובה ומבורכה. רגע מיוחד בין קודש לחול, כשהשמש נוטה לשקוע והנר מאיר, נפתח הלב ונפתחים השמיים רגע מלא הוד, כשהשקט משתרר מסביב והתפילות החרישיות נלחשות בשפתיים. לזכור ולשמור".

הינדה הרבסט | כאוס | מדיה מעורבת 2017


"עד זמן בריאת העולם שרר בעולם החושך והתוהו ובוהו. במשך ששת ימי המעשה ברא הקב"ה יש מאין וכל יום הוסיף אור חדש לבריאה עד כי כילה מלאכתו וביום השביעי - שבת ממלאכה. שבת היא מקור הברכה וממנה יונקים את מקור חיותם כל ימות השבוע יצירה מיוחדת זו נעשתה על בסיס החותם והצבע שנשאר על ניירות האפיה לאחר אפיית החלות.

תחום האפיה הינו גשמי וחומרי אך לא כך אפיית החלות לשבת. החל משלב לישת הבצק, הפרשת החלה, יצירת החלה ואפייתה מהווים הם הכנה גשמית שכולה רוחניות לשבת. הכלי הינו גשמי אך כל תוכנו רוחני.

באופן אישי גרמה לי אפיית החלות לכבוד השבת לרגשות רוחניים עמוקים ולמישוש הקדושה דרך העולם הגשמי . בעקבות כך נמשכתי להביע את תהליך בריאת העולם דרך ניירות האפיה, כך שיביעו שהצלחת כל ימות השבוע מושפעת מקדושת השבת.

ביצירה זו השתמשתי כאמור בניירות האפייה כבסיס, אליהם הצטרפו עוד חומרים חומריים: חוטים וניירות עבודת יד ממוחזרים וצבועים שעל אף שהינם חומרים פשוטים הצליחו לבטא את היציאה מן החושך אל האור ומן החומר אל הרוח".

***

אני מזמינה אתכם לבוא להתרשם מעומקה ומעוצמתה של התערוכה, בגלריה החברתית של אמנות ואמונה ביפו, ברחוב הגמנסיה העברית 12 בשוק היווני. בתאום מראש: art.emuna.office@gmail.com

מכירים אומנית/ אומן יוצרים מהתחומים השונים ונראה לכם שכדאי לשתף את הקוראים ביצירותיו, ספרו לי עליו ולכל שאלה עצה ובקשה אשמח אם תפנו במייל art.emuna.office@gmail.com

הכותבת עו"ד עומר ינקלביץ, הינה מנכ"לית ומייסדת של איגוד האומנים "אמנות ואמונה"- המרכז לאומניות ברוח יהודית. מבית עמותת "רק התחלנו". www.artandemuna.org

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית