מהומות במדינה הלטינית

נסראללה ההונדרוסי הוביל ולפתע "הפסיד"

סלבדור נסראללה היה נראה כמנצח הגדול בבחירות בהונדורס אך אז לפתע "נמחק" יתרונו והניצחון הוענק ליריבו הנשיא המכהן חואן הרננדס. נסראללה טוען לזיוף התוצאות (בעולם)

מהומות בהונדורס (צילום: EPA-EFE/Gustavo Amador)

רק לפני שלושה שבועות נראה היה כי בהונדורס שבאמריקה הלטינית יהיה מהפך שלטוני בדמות עלייתו לשלטון של סלבדור נסראללה איש עסקים ותקשורת מקומי ממוצא פלסטיני אך אתמול (ראשון) הוכרז כי נשיא הונדורס הנוכחי חואן אורלנדו הרננדס הוא המנצח בבחירות לנשיאות השנויות במחלוקת.

מאז הבחירות פרצו במדינה מהומות על רקע טענות האופוזיציה לזיופים ואי סדרים. לפחות 17 בני אדם נהרגו במהלך מחאות האופוזיציה שהובילה לפחות בתחילת ספירת הקולות.

נשיא ועדת הבחירות דויד מטאמורוס מסר ש"מילאנו את המחויבות שלנו ואנו מקווים שיהיה שלום במדינה שלנו". לפי התוצאות הרשמיות, הנשיא הרננדס קיבל 42.95 אחוזים מהקולות ואילו מועמד האופוזיציה סלוודור נסראללה קיבל 41.42 אחוזי תמיכה. עוד לפני פרסום התוצאות טען נסראללה, מגיש טלוויזיה מפורסם, שהוא לא יכיר בהן.

נסראללה עם תומכיו, מתוך דף הפייסבוק שלו

במהלך הלילה נערכו הפגנות מחאה ברחובות הראשיים של טגוסיגלפה, בירת הונדורס, ובערים אחרות, ומפלגתו של נסראללה קראה לאזרחים לצאת גם היום ולהפגין ברחובות.

הרננדס עדיין לא הגיב להכרזה על ניצחונו בבחירות לנשיאות, ככל הנראה בשל העובדה שאחותו - הילדה הרננדס, שרה בקבינט - נהרגה בשבת בהתרסקות מסוק.

מועמד האופוזיציה נסראללה נסע לוושינגטון כדי להציג בפני הממשל האמריקני דוגמאות רבות, לטענתו, לזיופים בבחירות לנשיאות בהונדורס. הוא אמר שהוא מתכוון להיפגש עם גורמים בארגון מדינות אמריקה, גורמים במחלקת המדינה ועם ארגוני זכויות אדם. יריבו הרננדס נחשב לפרו אמריקאי ולידיד הממשל בעיקר בשל שיתוף הפעולה כנגד הברחות סמים והלבנות כספים.

בראיון שהעניק לערוץ הטלוויזיה UneTV בנמל התעופה במיאמי, אמר נסראללה שבחירתו מחדש של הרננדס לנשיא הונדורס איננה לגיטימית, והוסיף שיבקש מארגון מדינות אמריקה להפעיל את האמנה הדמוקרטית שלו נגד הונדורס. "ההכרזה של בית המשפט היא בדיחה משום שהיא רומסת את רצון העם", אמר מועמד האופוזיציה. הוא אמר גם שהוא "מאוד אופטימי" משום ש"העם לא תומך ברמאות".

הבחירות לנשיאות הונדורס נערכו ב-26 בנובמבר ופחות מיממה לאחר מכן פרסם בית המשפט לענייני בחירות תוצאות ראשוניות שלפיהן נסראללה הוביל בפער משמעותי על פני הנשיא המכהן הרננדס לאחר ספירת קרוב ל-60 אחוזים מהקולות. אלא שאז, באופן מסתורי, הפסיקו הרשויות לעדכן על ספירת הקולות. יום עבר והן שבו לעדכן, אלא שהפעם פורסם שההובלה של נסראללה נמחקה ושבעצם הנשיא מוביל בספירת הקולות.

בית המשפט לענייני בחירות ביצע באחרונה ספירה חוזרות של הקלפיות שבהן נטען לאי סדרים ומסר שכמעט ואין שינוי בתוצאה הסופית. נשיא ועדת הבחירות יצא להגנת בית המשפט ואמר שהוא ניהל "את הליך הבחירות השקוף ביותר שאי פעם נראה בהונדורס".

נסראללה בן ה-64 נולד בטגוסיגלפה להורים ממוצא פלסטיני. לאחר שסיים תיכון הוא עבר לגור אצל קרובי משפחה בצ'ילה, ושם רכש את השכלתו האקדמית בהנדסת תעשייה וניהול (תואר ראשון) ובמנהל עסקים (תואר שני). עם שובו להונדורס הוא התמנה לתפקיד מנכ"ל פפסי הונדורס וגם לימד עסקים והנדסה באוניברסיטה האוטונומית הלאומית של הונדורס. בשנת 1981 הוא פתח בקריירה טלוויזיונית, היה עיתונאי ספורט ומגיש תוכניות. במשך שנים רבות הוא מתח ביקורת על ממשלות הונדורס והאשים אותן בשחיתות שלטענתו פוגעת בפיתוח של המדינה המרכז אמריקנית. בשנת 2013 הוא החליט לעשות מעשה והקים ביחד עם אנשים נוספים את מפלגת "ברית האופוזיציה נגד הדיקטטורה" ששמה לה למטרה להילחם בשחיתות הציבורית בהונדורס.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר