ההכרה בירושלים

ישראל נערכת לקרב דיפלומטי נוסף באו"ם

הפלסטינים הגישו הצעה לעצרת הכללית של האו"ם, נגד החלטת טראמפ להכיר בירושלים. ההחלטה ככל הנראה תאושר אך האמריקאים מאיימים לטובת ישראל: "נזכור שמות" (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
העצרת הכללית של האו"ם (צילום: מנואל אליאס, האו"ם)

הפלסטינים ממשיכים את המאבק דרך האו"ם: אחרי הווטו האמריקאי כנגד ההצעה לבטל את ההכרה בירושלים במועצת הביטחון, העצרת הכללית של האו"ם תתכנס לדיון חירום ביום חמישי כדי לקרוא לביטול החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל. את הבקשה לכנס את הדיון הגישו, בשם הפלסטינים, תימן וטורקיה בשם מדינות ערב וקבוצת המדינות המוסלמיות.

הפלסטינים יביאו להצבעה את הנוסח שהובא להצבעה במועצת הביטחון של האו"ם, שזכה לתמיכה של 14 מדינות אך נדחה בווטו אמריקני, הראשון מזה שש שנים. עיקר ההצעה היה ביטול ההצהרה של טראמפ ואשרור כל ההחלטות שנוגעות למעמד ירושלים וקריאה למדינות להימנע מלהעביר את השגרירויות הזרות לירושלים. לא מדובר בהחלטה שיש לה משמעויות ממשיות שכן לאו"ם אין סמכות לבטל הכרזות של ארה"ב או כל מדינה אחרת אך מדובר בהליך תדמיתי.

מאחר שהפלסטינים נהנים מרוב אוטומטי בעצרת הכללית, ההנחה היא שהם יזכו לרוב משמעותי שיכול להגיע ל-140 מדינות מתוך 193 מדינות ואולי אפילו יותר. כדי למזער במקצת את ההשפלה המדינית, ישראל החליטה להפעיל מאמצים רבים אם כי כאמור אין להחלטה כזו או אחרת משמעות מעשית.

מנהל ארגונים בינלאומיים במשרד החוץ, ישראל טיקוצ'ינסקי, הפיץ מברק בהול לכל שגרירויות ישראל בעולם לקראת ההצבעה בעצרת ביום חמישי - ובו הנחה את הדיפלומטים הישראלים לפנות לדרגים הבכירים בבירות השונות כדי שיבקשו מנציגיהם באו"ם להיעדר מהדיון ומהצבעה, וממי שיגיע להצביע נגד וכן לא להתבטא בדיון.

במברק הדגיש משרד החוץ כי "אימוץ החלטת עצרת חד צדדית שכול תכלית קידומה הוא ניגוח של ארה"ב וייחודה לרעה באו"ם, עלול לפגוע במאמצי השלום האמריקניים וייתן זריקת עידוד לסרבנות הפלסטינית". עוד נכתב במברק כי מאז הכרזת טראמפ גורמים שונים באזור מקדמים הסתה לאלימות וליבוי יצרים - מאז הכרזת טראמפ נורו מרצועת עזה 23 רקטות. זאת בנוסף לתקריות אלימות רבות בשטח ללא כל גינוי מצד הקהילה הבינלאומית.

במברק נכתב עוד כי "החלטות המנסות להכחיש או להתעלם מהקשר ההיסטורי של העם היהודי ומדינת ישראל לירושלים אינן יכולות לתרום להסדר של חיים משותפים", וכי "כפי שהצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישראל מחוייבת לסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים ותמשיך להבטיח את חופש הפולחן".

גם שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, יצאה נגד ביטול ההחלטה בחשבון הטוויטר שלה: "באו"ם אנחנו כל הזמן נדרשים לעשות עוד ולתת עוד. אז כשאנחנו מבצעים החלטה, בעקבות רצון העם האמריקני, בנוגע להיכן למקם את השגרירות שלנו, אנחנו לא מצפים מאלה שעזרנו להם לפגוע בנו. ביום חמישי תהיה הצבעה שתבקר את ההחלטה שלנו. ארה"ב מתכוונת לזכור שמות".

שגרירת ארה"ב הפרו ישראלית , ניקי היילי

שגריר ישראל באו"ם דני דנון אמר לקראת הדיון כי "הפלסטינים ממשיכים להוליך שולל את הקהילה הבינלאומית ולהסתתר מאחורי דיונים חסרי תוכן, במקום להתיישב סביב שולחן המשא ומתן. אף דיון, הצבעה או החלטה לא ישנו את האמת ההיסטורית שירושלים היא בירת העם היהודי ומדינת ישראל - כך היה וכך יהיה".

במקביל, האו"ם העביר אתמול (ג') הודעת גינוי כנגד ישראל בשל אירוע בו נהרג מפגין פלסטיני קטוע רגליים במהלך הפגנה. נציב זכויות האדם של האו"ם אמר כי הריגתו של איברהים אבו תוריא, המפגין הפלסטיני קטוע הרגליים, על ידי ישראל - היא "בלתי ניתנת להבנה".

בהודעה מיוחדת שפרסם הנציב זאיד בן ראאד אל-חוסיין, נכתב כי אבו תוריא, שהפגין בגבול רצועת עזה כשהוא יושב בכיסא גלגלים, נורה בראשו על ידי כוחות צה"ל. אבו תוריא הפגין במסגרת העימותים שנערכו ביום שישי האחרון בעזה וביו"ש במחאה על הכרזתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על ירושלים כבירת ישראל. הפלסטינים טענו באותו יום כי "צלף ירה בראשו".

בישראל טוענים לעומת זאת כי כלל לא השתמשו בירי אש חיה כלפי המפגינים. מדובר צה"ל נמסר: "מתחקיר האירוע לא עלה מידע המאפשר לקבוע, אם אבו תוריא נפגע במהלך הפרת הסדר, לרבות מהאמצעים לפיזור הפגנות שהופעלו, ומה גרם למותו. לא זוהה כשל ערכי או מקצועי בפעולות הכוחות". בצה"ל נאמר עוד כי הוגשו כמה בקשות לקבלת מידע על פציעתו של אבו תוריא שלא קיבלו מענה, וכי אם ייתקבל מידע נוסף - הוא ייבחן.

הפלסטינים כמובן לא יספקו את המידע הרפואי שיאפשר לבחון את המקרה אך לאו"ם זה כבר מספיק כדי לגנות את ישראל, הרי ממתי צריך עובדות כדי להשמיץ ולפגוע בישראל

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר