בלחץ היצרנים

רפורמת סימון המוצרים של ליצמן תדחה

ועדת הבריאות של הכנסת תצביע על רפורמת סימון המזון של יעקב ליצמן אך תדחה את מימושה בשנתיים מה שיציב אותה בעמדת ביטול לשר הבריאות בקדנציה הבאה (חדשות בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: ארי דודקביץ', פלאש 90)

האם ליצמן נכנע לטייקוני המזון: ועדת הבריאות של הכנסת מצביעה הבוקר (רביעי) על תקנות סימון המוצרים - וברגע האחרון שינה משרד הבריאות את עמדתו והסכים לדחות את הרפורמה, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף במרס הקרוב. כעת היא תידחה ותיכנס לתוקף רק בינואר 2020 כפי שביקשו חברות המזון והיבואנים מה שאומר במילים אחרות לאחר סיום הקדנציה הנוכחית של הממשלה ובעצם מסמוסה של רפורמת הדגל של ליצמן.

על פי הדיווח ב-ynet, במשרד הבריאות טוענים שבגלל בעיות חוקיות מול משרד המשפטים ועל מנת לתת לתעשיית זמן להתארגן הרפורמה תדחה על מנת לאפשר לתעשיינים להתארגן ובגלל חוק שקובע שיש לתת לתעשייה שנתיים לשנות את האריזה, ביצוע הרפורמה יידחה.

במסגרת העימות המרכזי הוחלט פה אחד כי עם כניסת הרפורמה לתוקף, הגבינה הצהובה תקבל סימון אדום בשל ערכי הנתרן הגבוהים. היות שמדובר בתקנות - אין צורך בחקיקה נוספת מעבר להחלטות שיתקבלו בהצבעה.

הדיון היום אמור היה לחתום חודשים ארוכים של דיונים ומאבקים על הרפורמה שמוביל משרד הבריאות. המשרד דורש גם להקשיח את הקריטריונים לסימון המוצרים בנתרן, בשומן רווי והסוכר כך שהרפורמה שתיכנס לתוקפה בעוד שנתיים יהיו יותר מוצרים שיסומנו במדבקה אדומה. בנוסף, במשרד הבריאות מתכוונים לשנות את הרפורמה לשני שלבים בלבד במקום שלושה שלבים במתווה המקורי.

אלה הכללים החדשים שיאושרו היום:

השלב הראשון שייכנס לתוקף בינואר 2020: סימון אדום על המוצרים הבאים:

מזון מוצק (על כל 100 גרם)

שיכיל מעל 500 מ"ג נתרן, 12 גרם סוכר, וחמישה גרם שומן רווי

נוזלים (על כל 100 מ"ל)

שיכיל מעל 500 מיליגרם נתרן, 5 גרם סוכר ושלושה גרם שומן רווי .

השלב שני – שייכנס לתוקף בינואר 2021:

מזון מוצק (על כל 100 גרם)

שיכיל מעל 500 מ"ג נתרן, 10 גרם סוכר, וארבעה גרם שומן רווי

נוזלים (על כל 100 מ"ל)

שיכיל מעל 400 מיליגרם נתרן, 5 גרם סוכר ושלושה גרם שומן רווי .

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות מסר: "עשינו הרבה דיונים ביממות האחרונות והלכנו לספרות המקצועית. לא מצאנו הצדקה להחריג את הגבינה הצהובה. אין גורם בלתי תלוי שמצדיק החרגה של הגבינה הצהובה. הצרכן צריך לדעת שיש במוצר הזה כמות גבוהה של נתרן ושומן רווי והוא יעשה את הבחירה המושכלת.

"אנחנו לא רוצים להסתיר את המידע הזה מהציבור. חברות המזון הצליחו להוריד את הנתרן והשומן הרווי בקוטג' ובמוצרים נוספים ואני בטוח שתצליחו לעשות את זה גם בגבינה הצהובה".

במשרד הבריאות מבקשים להחריג מוצר שהוא קטן מ-25 סנטימטר רבוע והוא לא יקבל סימון אדום בגלל שחזית האריזה קטנה מדי. במוצרים אלו לא תהיה חובה לסמן גם את הערכים התזונתיים ואם החברה תבחר לרשום את הסימון התזונתי על האריזה והיא תהיה מחויבת לסמן סימון אדום אך לא תחויב לעשות זאת בקדמת האריזה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר